Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dálnice na Brno se začala v Praze stavět před 70 lety

  10:44aktualizováno  10:44
Asi budete nevěřícně kroutit hlavou, když vám někdo řekne, že se může dvacet kilometrů dálnice stavět delší dobu, než za kterou dokáže jeden člověk dospět, vystudovat školu, založit rodinu, postavit dům a vybudovat kariéru. Ale je to tak - takový osud potkal nejdůležitější českou dálnici D1.

Fotomontáž historického a současného snímku D1 (6,9 kilometr, směr Praha). - Fotomontáž historického a současného snímku D1 (6,9 kilometr, směr Praha). | foto: ceskedalnice.cz

Od prvního výkopu až po otevření prvního úseku dálnice mezi Prahou a Mirošovicemi uplynulo neuvěřitelných 32 let.

Stavět se začalo začátkem května přesně před sedmdesáti lety, v roce 1939. "S velkými nadějemi jsme se pustili do stavby české dálnice z Prahy přes Brno na slovenskou hranici. Tato stavba, považovaná ze technickou chloubu českého národa a nazvaná Národní cestou, připadla bohužel do období okupace," uvedl ředitel dnešního správce dálnic (Ředitelství silnic a dálnic) Alfred Brunclík.

Byla to právě německá okupační moc, která o tři roky později výstavbu zastavila. Od té doby se Chodovem, kde pochopitelně ještě nestála panelová sídliště jako dnes, táhl travou zarostlý základ dálnice, na němž byly vybetonované jen odstavné pruhy - zbytek dělníci udělat nestihli.

Zatímco na Chodově se dnes po dálnici skutečně jezdí, takže po staré stavbě není památky, kousek dál od Prahy v oblasti kolem řeky Želivky projektanti naplánovali jinou trasu - proto tam dodnes stojí nedokončené mosty z té doby.

Z Prahy do Brna v roce 1980

Po válce se na stavbě opět začalo pracovat, ale ne na dlouho. Komunistický převrat na dalších dvacet let práce zastavil. První úsek byl pak otevřen v roce 1971, až do Brna se motoristé mohli po dálnici dostat v roce 1980.

K 70. výročí zahájení stavby dálnice mohou lidé navštívit až do 31. května v Obchodním centru Chodov expozici nazvanou Národní cesta.

Autor:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Němci vyvíjejí auto se slunečním pohonem, objednává se zatím bez baterek

Německá automobilka Sono Motors vyvíjí elektromobil Sion se solárními články na...

Německá společnost Sono Motor pracuje na plně elektrickém automobilu Sion, který má v karoserii zabudované solární...

Vyrábět ferrari je zlatý důl, na tesle proděláte

Ferrari SP35

Rozdíly v zisku z prodeje těch nejluxusnějších vozů jsou obrovské. Zatímco Ferrari vydělává, Tesla a Bentley v roce...

Najdete na iDNES.cz