Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dálnice na Brno se začala v Praze stavět před 70 lety

  10:44aktualizováno  10:44
Asi budete nevěřícně kroutit hlavou, když vám někdo řekne, že se může dvacet kilometrů dálnice stavět delší dobu, než za kterou dokáže jeden člověk dospět, vystudovat školu, založit rodinu, postavit dům a vybudovat kariéru. Ale je to tak - takový osud potkal nejdůležitější českou dálnici D1.

Fotomontáž historického a současného snímku D1 (6,9 kilometr, směr Praha). - Fotomontáž historického a současného snímku D1 (6,9 kilometr, směr Praha). | foto: ceskedalnice.cz

Od prvního výkopu až po otevření prvního úseku dálnice mezi Prahou a Mirošovicemi uplynulo neuvěřitelných 32 let.

Stavět se začalo začátkem května přesně před sedmdesáti lety, v roce 1939. "S velkými nadějemi jsme se pustili do stavby české dálnice z Prahy přes Brno na slovenskou hranici. Tato stavba, považovaná ze technickou chloubu českého národa a nazvaná Národní cestou, připadla bohužel do období okupace," uvedl ředitel dnešního správce dálnic (Ředitelství silnic a dálnic) Alfred Brunclík.

Byla to právě německá okupační moc, která o tři roky později výstavbu zastavila. Od té doby se Chodovem, kde pochopitelně ještě nestála panelová sídliště jako dnes, táhl travou zarostlý základ dálnice, na němž byly vybetonované jen odstavné pruhy - zbytek dělníci udělat nestihli.

Zatímco na Chodově se dnes po dálnici skutečně jezdí, takže po staré stavbě není památky, kousek dál od Prahy v oblasti kolem řeky Želivky projektanti naplánovali jinou trasu - proto tam dodnes stojí nedokončené mosty z té doby.

Z Prahy do Brna v roce 1980

Po válce se na stavbě opět začalo pracovat, ale ne na dlouho. Komunistický převrat na dalších dvacet let práce zastavil. První úsek byl pak otevřen v roce 1971, až do Brna se motoristé mohli po dálnici dostat v roce 1980.

K 70. výročí zahájení stavby dálnice mohou lidé navštívit až do 31. května v Obchodním centru Chodov expozici nazvanou Národní cesta.

Autor:




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.