Fotomontáž historického a současného snímku D1 (6,9 kilometr, směr Praha).

Fotomontáž historického a současného snímku D1 (6,9 kilometr, směr Praha). - Fotomontáž historického a současného snímku D1 (6,9 kilometr, směr Praha). | foto: ceskedalnice.cz

Dálnice na Brno se začala v Praze stavět před 70 lety

  • 11
Asi budete nevěřícně kroutit hlavou, když vám někdo řekne, že se může dvacet kilometrů dálnice stavět delší dobu, než za kterou dokáže jeden člověk dospět, vystudovat školu, založit rodinu, postavit dům a vybudovat kariéru. Ale je to tak - takový osud potkal nejdůležitější českou dálnici D1.

Od prvního výkopu až po otevření prvního úseku dálnice mezi Prahou a Mirošovicemi uplynulo neuvěřitelných 32 let.

Stavět se začalo začátkem května přesně před sedmdesáti lety, v roce 1939. "S velkými nadějemi jsme se pustili do stavby české dálnice z Prahy přes Brno na slovenskou hranici. Tato stavba, považovaná ze technickou chloubu českého národa a nazvaná Národní cestou, připadla bohužel do období okupace," uvedl ředitel dnešního správce dálnic (Ředitelství silnic a dálnic) Alfred Brunclík.

Byla to právě německá okupační moc, která o tři roky později výstavbu zastavila. Od té doby se Chodovem, kde pochopitelně ještě nestála panelová sídliště jako dnes, táhl travou zarostlý základ dálnice, na němž byly vybetonované jen odstavné pruhy - zbytek dělníci udělat nestihli.

Zatímco na Chodově se dnes po dálnici skutečně jezdí, takže po staré stavbě není památky, kousek dál od Prahy v oblasti kolem řeky Želivky projektanti naplánovali jinou trasu - proto tam dodnes stojí nedokončené mosty z té doby.

Z Prahy do Brna v roce 1980

Po válce se na stavbě opět začalo pracovat, ale ne na dlouho. Komunistický převrat na dalších dvacet let práce zastavil. První úsek byl pak otevřen v roce 1971, až do Brna se motoristé mohli po dálnici dostat v roce 1980.

K 70. výročí zahájení stavby dálnice mohou lidé navštívit až do 31. května v Obchodním centru Chodov expozici nazvanou Národní cesta.