Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zkontrolujte si dálniční známku. S tou na rok 2012 jedete naposledy

aktualizováno 
Ve čtvrtek končí platnost loňských ročních dálničních známek. Nový kupon pro osobní auto stojí 1 500 korun. Za starou známku hrozí pětitisícová pokuta.

Dálniční kupony pro rok 2013 | foto: Ministerstvo dopravy

Poslední lednový den je tradičně poslední, kdy je možné jet po zpoplatněných částech dálnic na dálniční známku z předchozího roku.

"Speciální kontroly nechystáme. Samozřejmě při běžné kontrole prověříme i to, zda má řidič platnou dálniční známku," řekla iDNES.cz mluvčí policejního prezidia Štěpánka Zatloukalová. Dodala však, že na dálniční známky se více zaměřuje celní správa.

Použití zpoplatněné komunikace bez platné známky může být v blokovém řízení pokutováno do výše 5 000 Kč a ve správním řízení až do výše 100 000 Kč. "Policie ale v případě, že hrozí reálné nebezpečí, že se řidič bude přestupkovému řízení vyhýbat, může uložit kauci od 5 000 do 50 tisíc korun," upozorňuje Štěpánka Zatloukalová.

Platnost letošních známek skončí 31. ledna 2014. Roční dálniční známka totiž platí už v posledním měsíci předchozího a první měsíc následujícího roku. Kdo si ji tedy nalepil na začátku prosince 2012, může využít celou její čtrnáctiměsíční platnost.

V rohu u spolujezdce

Dálniční známka musí být vylepena na vnitřní straně čelního okna v rohu u spolujezdce tak, aby výhled řidiče byl co nejméně omezen a kupon byl dobře viditelný zvenčí. Na obou dílech dálniční známky musíte vypsat registrační značku vozu. Druhý díl uschovejte pro případné policejní kontroly. Před nalepením nové známky musíte starou odstranit.

Celoroční kupon pro automobily s hmotností do 3,5 tuny stojí 1 500 korun. Dálniční známky jsou dostání na více než 6 600 prodejních místech včetně 3 390 pošt. Dalšími distributory jsou například sítě čerpacích stanic nebo asistenční služba pro motoristy ABA. K mání jsou i kupony s kratší dobou platnosti: známka na 10 dnů stojí 310 a měsíční 440 Kč.

Pravost kuponu lze ověřit pomocí ochranných prvků. Jeden z nich je umístěný ve spodní části prvního a druhého dílu. Jde o prvek tištěný opticky variabilní barvou, který se změnou dopadajícího světla mění svoji barevnost. Tento ochranný prvek je částečně překryt holografickou fólií a je umístěn vpravo od této fólie.

Úseky zpoplatněné pozemní komunikace, které jsou označeny značkou "Dálnice" nebo "Silnice pro motorová vozidla" doplněnou dodatkovou tabulkou "Bez poplatku" nebo tabulkou "Bez časového poplatku a mýtného" lze užít vozidlem bez nalepeného kuponu.

Rakousko zdražilo

Platit za jízdu po dálnicích se musí i při cestách po zahraničí. Výjimkou je Německo, kde je použití dálnic zdarma. Itálie, Francie a třeba i Španělsko vybírají mýtné. Rakousko a Švýcarsko, kam se teď často jezdí za lyžováním, ale věří známkám. "Rakousko zvýšilo ceny dálničních známek o 3,6 procenta. Turisty často kupovaná desetidenní viněta zdražila z osmi na 8,30 eura," uvádí Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz. Rakouská dálniční známka s roční platností stojí nově 80,60 eura. Dvouměsíční přijde na 24,20 eura. "Další evropské země poplatky za jízdu po dálnici nezdražily," dodává Buček. Slovenská roční známka stojí 50 eur, desetidenní 10 a měsíční 14 eur. "Švýcarsko nabízí pouze roční vinětu, za kterou se platí 33 eur nebo 40 švýcarských franků," doplňuje Petr Buček.





Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.