Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Vyměňte dálniční známku. Se sundáním pomůže žiletka a fén

aktualizováno 
V pátek končí platnost loňských ročních dálničních známek. Nový kupon pro osobní auto stojí 1 500 korun. Roční známka na rok 2014 je modrooranžová. Za starou známku hrozí pětitisícová pokuta. Sundavá se nejlépe fénem a žiletkou.

Platí 14 měsíců

Platnost letošních známek skončí 31. ledna 2015. Roční dálniční známka totiž platí už v posledním měsíci předchozího a první měsíc následujícího roku. Kdo si ji tedy nalepil na začátku prosince 2013, může využít celou její čtrnáctiměsíční platnost.

Celoroční kupon pro automobily s hmotností do 3,5 tuny stojí 1 500 korun. K mání jsou i kupony s kratší dobou platnosti. Známka na 10 dnů stojí 310 a měsíční 440 korun.

Měsíční známky začínají platit dnem vyznačeným na kuponu a končí ve stejný den následujícího měsíce. "Znamená to, že kupon s dírkou na datu 2. června platí ještě také 2. července," vysvětluje Petr Buček z magazínu AutemBezpečně.cz.

Nejlevnější kupon platí přesně deset dní: "Když jej například obsluha u čerpadla procvakne kleštěmi na 13. květnu, znamená to, že platí do 22. května," vysvětluje Buček.

Dálniční známky na rok 2014

Dálniční známky na rok 2014

Známky jsou ke koupi mimo jiné na poštách a benzinkách. "Jednotlivá prodejní místa jsou označena speciální nálepkou a zároveň jsou vybavena ceníkem a trojjazyčným informačním letákem," uvádí Státni fond dopravní infrastruktury, který se o distribucí známek stará. Známky se dají koupit i na internetu.

Státní fond dopravní infrastruktury očekává, že se na přelomu ledna a února prodá kolem 1,3 milionu známek. "Při hromadných nákupech dálničních kupónů na poslední chvíli mohou být na některých prodejních místech dálniční kupony přechodně vyprodány," varuje úřad na svých stránkách.

Použití zpoplatněné komunikace bez platné známky může být v blokovém řízení pokutováno do výše pěti tisíc korun a ve správním řízení až do výše 100 tisíc korun.

Úseky zpoplatněné pozemní komunikace, které jsou označeny dodatkovou tabulkou "Bez poplatku" nebo tabulkou "Bez časového poplatku a mýtného" lze užít vozidlem bez nalepeného kuponu.

V rohu u spolujezdce

Dálniční známka musí být vylepena na vnitřní straně čelního okna v rohu u spolujezdce tak, aby výhled řidiče byl co nejméně omezen a kupon byl dobře viditelný zvenčí. Na obou dílech dálniční známky musíte vypsat registrační značku vozu. Druhý díl uschovejte pro případné policejní kontroly. Před nalepením nové známky musíte starou odstranit. Za starou známku nalepenou na skle totiž hrozí pokuta.

Dálniční známka drží na skle velmi dobře, se sundaváním motoristé často bojují. "Nejlepší je dálniční známku nahřát, třeba fénem," radí Filip Kučera z autobazaru Auto ESA, kde mají se sundaváním starých známek z čelního skla velké zkušenosti. Pak už se jednoduše sloupne žiletkou. Kučera radí ještě použít odmašťovač na odstranění lepidla, které zůstane na skle. Nejlepší je pěnový ve spreji, který máte v kuchyni. Čelní sklo je odolné, jen pozor na poškrábání při velmi hrubém zacházení se škrabkou nebo jiným ostrým nástrojem, kterým známku odstraňujete. "Nemusíte se bát ani u aut s vyhřívanými čelními skly. Typicky je mívají třeba fordy," dodává odborník z Auto ESA.

První dálniční známka stála 400 korun

"Tato forma placení dálnic u nás platí už od roku 1995. Tehdy stál dálniční kupon 400 korun, dnes je jeho cena takřka čtyřnásobná," vzpomíná Český rozhlas.

Ministerstvo dopravy se chce ovšem do budoucna zbavit papírových dálničních známek, a ušetřit tak na jejich distribuci mezi koncové uživatele. Nástupcem takzvaných kuponů by mohl být kamerový systém rozpoznávající registrační značky vozidel, který by kontroloval, zda mají zaplaceno. Uvažuje se i o využití technologie RFID (identifikace na rádiové frekvenci), která se používá například k označení zboží v obchodech a při bezhotovostních platbách.

Trendem, který pravděpodobně dorazí i do Česka, je ovšem takzvané výkonové zpoplatnění dálnic i pro osobní vozidla, tedy klasické mýtné, u kterého platí motoristé za ujeté kilometry. Podle informací iDNES.cz už se v Česku na toto téma zpracovává analýza pro ministerstvo dopravy.





Nejčtenější

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to je závěr závodní sezony v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový je závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově, z něhož iDNES.cz...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Další z rubriky

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.