Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dálniční známky budou elektronické, neplatiče ohlídají mýtné brány

  12:37aktualizováno  12:37
Místo nalepovacích dálničních známek budou řidiči osobních vozů od ledna 2009 používat elektronické viněty. Osobní auta tak budou stejně jako kamiony hlídat mýtné brány.

Na dnešní tiskové konferenci to oznámil ministr dopravy Aleš Řebíček. Podle něj novinka přispěje k bezpečnosti dopravy, neboť bude možné lépe sledovat dopravní toky na dálnicích.

Podle Řebíčka zavedením vinět ušetří stát i řidiči. Stát nebude muset každoročně tisknout dálniční známky, neboť viněty budou "věčné" a řidiči je budou dobíjet jako mobilní telefony.

Navíc budou viněty přenosné, takže je bude možné využít pro více automobilů třeba v rámci firmy či rodiny. Cena ročního používání dálnice by se údajně neměla lišit od dnešní ceny dálničních známek.

Na letošní rok dalo ministerstvo dopravy do prodeje 5,4 milionu dálničních známek; očekávaný výnos je 2,3 miliardy. Roční dálniční kupon pro osobní vůz stojí 1 000 korun. Známky dosud využívají také malé nákladní vozy od 3,5 do 12 tun, které však od ledna začnou platit elektronické mýtné stejně jako dnes kamiony nad 12 tun.

Zavedení elektronických vinět bude znamenat zřejmě další zakázku pro rakouskou firmu Kapsch, která mýtný systém v ČR postavila a pro stát spravuje. Zároveň Kapsch dodává elektronické mýtné jednotky pro kamiony. Na rozdíl od kamionů a malých nákladních aut by však osobní auta platila i nadále za časový úsek, nikoliv za ujetou vzdálenost.

Otázkou stále zůstávají detaily celého projektu, například odkdy budou elektronické známky v prodeji či zda se za ně bude platit nějaká záloha jako za mýtné jednotky. Výrobní cena viněty je v řádech stokorun. Například při počtu tři miliony vinět a ceně 500 Kč za jednu jde o částku 1,5 miliardy korun.

Financováním celého projektu se má ve středu zabývat vláda.

Elektronické viněty mají i své kritiky, kterým se nelíbí, že na dálnicích bude možné přesně zmapovat pohyb vozidla. Proti byl ještě nedávno i ministr vnitra Ivan Langer. Řebíček však dnes řekl, že elektronické viněty budou anonymní a poslouží pouze k mapování intenzity dopravy, nikoliv k postihování řidičů za přestupky.

Právě kvůli kritikům bylo zavedení elektronických dálničních známek, o kterém se hovoří od počátku elektronického mýtného v ČR, několikrát odloženo. K oprášení nápadu prý významně přispěla nedávná hromadná nehoda na dálnici D1.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.