Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Německé dálniční známky hned tak nebudou. Roční za sto eur, píše Bild

  12:02aktualizováno  12:02
Německá vláda svou koaliční dohodou pořádně vystrašila Čechy plánem na zavedení dálničních známek. Původní plán zavést je od roku 2015 dostává trhliny. Ale německá média už spekulují o cenách: desetidenní známka za deset a roční za sto eur.
K zpoplatnění dálniční sítě přistupuje Německo i vzhledem ke stále rostoucím nákladům na údržbu a výstavbu například dálnic, které představují šest až 12 milionů eur na jeden kilometr.

K zpoplatnění dálniční sítě přistupuje Německo i vzhledem ke stále rostoucím nákladům na údržbu a výstavbu například dálnic, které představují šest až 12 milionů eur na jeden kilometr. | foto: GTÜ

Německé ministerstvo dopravy přiznalo, že zatím nemá vypracovaný žádný koncept zpoplatnění německých dálnic pro osobní auta cizinců, ani propočty nákladů a příjmů z mýtného, s nímž počítá vznikající vláda velké koalice německých konzervativců (CDU/CSU) a sociálních demokratů (SPD). Zjistil to deník Süddeutsche Zeitung, který se odvolává na odpověď ministerstva na dotaz opozičních Zelených.

Zelení podle listu chtěli vědět, o kolik příjmy z chytaného zpoplatnění dálnic pro Čechy a občany dalších zemí převýší náklady na jeho zavedení a jakými výpočty to ministerstvo dopravy může doložit. Jeho šéf Peter Ramsauer o mýtné pro osobní automobily usiluje dlouhodobě a v dosavadní vládě zastupuje bavorskou CSU, která mýtné do koaliční dohody i přes odpor CDU a SPD prosadila.

Ramsauerův úřad však Zeleným odpověděl, že k mýtnému zatím nemá žádný koncept ani podklady, neboť nebylo ve stávající koaliční smlouvě.

Řidiči platí v Evropě téměř všude

Německo je poslední velkou evropskou tranzitní zemí, kde řidiči osobních vozů za jízdu po dálnicích zatím neplatí. Bezplatné dálnice pro osobní auta jsou dále v Dánsku, Estonsku, Finsku, v Nizozemí, Lichtenštejnsku, Lucemburku, Monaku a ve Švédsku.

Německý deník Bild už ovšem přišel s prvními spekulacemi o cenách dálničních známek: desetidenní by měla být za 10 eur, dvouměsíční za třicet a roční za 100 eur. Roční známka by tedy v přepočtu vyšla na necelých 2 800 korun, česká dálniční známka stojí 1 500 korun. Německo má třetí největší dálniční síť světa s 12 044 km komunikací. V Česku je podle údajů Státního fondu dopravní infrastruktury necelých 1 200 kilometrů zpoplatněných silnic, tedy méně než desetina v porovnání s Německem. Použití dálnic nyní v Německu zpoplatněné neplatí.

Süddeutsche Zeitung připomíná, že ministr dopravy opakovaně zmínil, že poplatky od zahraničních motoristů využívajících německé dálnice státní pokladně vynesou dodatečných 800 milionů eur (22 miliard korun). Zde ministerstvo dopravy uvádí, že se jde o "přibližný odhad na pracovní úrovni".

"Je neuvěřitelné, s jakou bezohledností nechala CSU vepsat mýtné pro cizince do koaliční smlouvy. Odpovědi přitom ukazují, že zatím neexistuje žádná představa, jak by se mělo prosadit," komentovala reakce ministerstva dopravní expertka Zelených Valerie Wilmsová. Ramsauerovo tvrzení o čistých příjmech ve výši 800 milionů eur podle ní je jen spekulace.

Ke zpoplatnění dálniční sítě přistupuje Německo i vzhledem ke stále rostoucím nákladům na údržbu a výstavbu například dálnic, které představují šest až dvanáct milionů eur na jeden kilometr.

Zavedení bude těžké

Ministerstvo však oponovalo, že v otázce očekávaných příjmů "byla zohledněna aktuální data z více studií a posudků". Úřad prý čeká na to, až koaliční smlouva vstoupí v platnost. "Pak rychle předložíme koncept, který se bude týkat dosud otevřených otázek," poznamenal.

Minulý týden podepsaná koaliční dohoda bez větších podrobností počítá s tím, že Spolkový sněm příští rok schválí zákon o zpoplatnění dálnic pro zahraniční motoristy. Tento krok však nesmí dodatečně zatížit německé řidiče a musí být v souladu z evropským právem, což mnozí němečtí komentátoři i odborníci považují za těžko splnitelné podmínky. Sporný je především soulad takového opatření s unijními normami o nediskriminaci.

Koaliční smlouvu nicméně musí nejprve schválit členové SPD ve vnitrostranickém referendu. Jeho výsledek se očekává v polovině prosince a je stále velmi nejistý.

Češi budou objíždět

Chystané zavedení zpoplatnění německých dálnic pro osobní auta by se mohlo dotknout zhruba 1,2 milionu Čechů, kteří ročně síť rychlostních silnic u západních sousedů využijí. Zpoplatněné úseky bude velká část objíždět, nebo zvolí tranzit přes okolní země, myslí si zástupci autoklubu ÚAMK.

"Očekáváme, že čeští motoristé budou volit objízdné trasy po silnicích nižších tříd bez poplatku," uvádí mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka. Například do sousedního Bavorska denně dojíždí za prací kolem pěti tisíc lidí.

Chystané dálniční známky nebudou mít vliv na tuzemské dopravce, protože většina z nich využívá vozidla s hmotností nad 12 tun a platí v Německu již od roku 2005 mýtné.

"Vozidla, kterých se připravované opatření nově dotkne, se používají především pro regionální dopravu a zásobování. To samozřejmě bude pro jejich majitele nepříjemné, ale nejedná se o nějak zásadní počty vozidel, aby to například ovlivnilo ceny dováženého zboží," komentuje mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Rakušané protestují

Rakouští a němečtí aktivisté už proti plánu na zavedení dálničních známek protestovali o uplynulém víkendu. V neděli dopoledne zablokovali krátký úsek dálnice A12, která je důležitou spojnicí Německa s Tyrolskem, kterou v zimě využívají desetitisíce lyžařů při cestách do alpských středisek.

Vídeň totiž zrušila výjimku, která dovolovala řidičům jedoucím z Německa neplatit za rakouskou dálniční známku na šestikilometrovém rakouském úseku až po sjezd u Kufsteinu.

Od roku 1997, kdy byly v Rakousku dálniční známky zavedeny, úřady přivíraly oči nad řidiči, kteří využívali úsek rakouské dálnice mezi hranicemi s Bavorskem a Kufsteinem. Právě u Kufsteinu z dálnice sjíždí turisté, kteří míří do velkých tyrolských lyžařských středisek. Policie tam dálniční známky až dosud nekontrolovala, ale od 1. prosince mohou řidiči bez platné známky dostat pokutu až 120 eur (asi 3 300 korun). Roční rakouská známka stojí 83 eur, desetidenní 8,50 eura.

Řidiči, kteří si nebudou chtít kvůli pár kilometrům kupovat známku a riskovat pokutu, zřejmě budou volit jízdu mimo dálnice. Obyvatelé obcí podél objízdných tras se obávají zvýšeného provozu.

Autoři: ,




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.