K zpoplatnění dálniční sítě přistupuje Německo i vzhledem ke stále rostoucím nákladům na údržbu a výstavbu například dálnic, které představují šest až 12 milionů eur na jeden kilometr.

K zpoplatnění dálniční sítě přistupuje Německo i vzhledem ke stále rostoucím nákladům na údržbu a výstavbu například dálnic, které představují šest až 12 milionů eur na jeden kilometr. | foto: GTÜ

Německé dálniční známky hned tak nebudou. Roční za sto eur, píše Bild

  • 108
Německá vláda svou koaliční dohodou pořádně vystrašila Čechy plánem na zavedení dálničních známek. Původní plán zavést je od roku 2015 dostává trhliny. Ale německá média už spekulují o cenách: desetidenní známka za deset a roční za sto eur.

Německé ministerstvo dopravy přiznalo, že zatím nemá vypracovaný žádný koncept zpoplatnění německých dálnic pro osobní auta cizinců, ani propočty nákladů a příjmů z mýtného, s nímž počítá vznikající vláda velké koalice německých konzervativců (CDU/CSU) a sociálních demokratů (SPD). Zjistil to deník Süddeutsche Zeitung, který se odvolává na odpověď ministerstva na dotaz opozičních Zelených.

Zelení podle listu chtěli vědět, o kolik příjmy z chytaného zpoplatnění dálnic pro Čechy a občany dalších zemí převýší náklady na jeho zavedení a jakými výpočty to ministerstvo dopravy může doložit. Jeho šéf Peter Ramsauer o mýtné pro osobní automobily usiluje dlouhodobě a v dosavadní vládě zastupuje bavorskou CSU, která mýtné do koaliční dohody i přes odpor CDU a SPD prosadila.

Ramsauerův úřad však Zeleným odpověděl, že k mýtnému zatím nemá žádný koncept ani podklady, neboť nebylo ve stávající koaliční smlouvě.

Řidiči platí v Evropě téměř všude

Německo je poslední velkou evropskou tranzitní zemí, kde řidiči osobních vozů za jízdu po dálnicích zatím neplatí. Bezplatné dálnice pro osobní auta jsou dále v Dánsku, Estonsku, Finsku, v Nizozemí, Lichtenštejnsku, Lucemburku, Monaku a ve Švédsku.

Německý deník Bild už ovšem přišel s prvními spekulacemi o cenách dálničních známek: desetidenní by měla být za 10 eur, dvouměsíční za třicet a roční za 100 eur. Roční známka by tedy v přepočtu vyšla na necelých 2 800 korun, česká dálniční známka stojí 1 500 korun. Německo má třetí největší dálniční síť světa s 12 044 km komunikací. V Česku je podle údajů Státního fondu dopravní infrastruktury necelých 1 200 kilometrů zpoplatněných silnic, tedy méně než desetina v porovnání s Německem. Použití dálnic nyní v Německu zpoplatněné neplatí.

Süddeutsche Zeitung připomíná, že ministr dopravy opakovaně zmínil, že poplatky od zahraničních motoristů využívajících německé dálnice státní pokladně vynesou dodatečných 800 milionů eur (22 miliard korun). Zde ministerstvo dopravy uvádí, že se jde o "přibližný odhad na pracovní úrovni".

"Je neuvěřitelné, s jakou bezohledností nechala CSU vepsat mýtné pro cizince do koaliční smlouvy. Odpovědi přitom ukazují, že zatím neexistuje žádná představa, jak by se mělo prosadit," komentovala reakce ministerstva dopravní expertka Zelených Valerie Wilmsová. Ramsauerovo tvrzení o čistých příjmech ve výši 800 milionů eur podle ní je jen spekulace.

Ke zpoplatnění dálniční sítě přistupuje Německo i vzhledem ke stále rostoucím nákladům na údržbu a výstavbu například dálnic, které představují šest až dvanáct milionů eur na jeden kilometr.

Zavedení bude těžké

Ministerstvo však oponovalo, že v otázce očekávaných příjmů "byla zohledněna aktuální data z více studií a posudků". Úřad prý čeká na to, až koaliční smlouva vstoupí v platnost. "Pak rychle předložíme koncept, který se bude týkat dosud otevřených otázek," poznamenal.

Minulý týden podepsaná koaliční dohoda bez větších podrobností počítá s tím, že Spolkový sněm příští rok schválí zákon o zpoplatnění dálnic pro zahraniční motoristy. Tento krok však nesmí dodatečně zatížit německé řidiče a musí být v souladu z evropským právem, což mnozí němečtí komentátoři i odborníci považují za těžko splnitelné podmínky. Sporný je především soulad takového opatření s unijními normami o nediskriminaci.

Koaliční smlouvu nicméně musí nejprve schválit členové SPD ve vnitrostranickém referendu. Jeho výsledek se očekává v polovině prosince a je stále velmi nejistý.

Češi budou objíždět

Chystané zavedení zpoplatnění německých dálnic pro osobní auta by se mohlo dotknout zhruba 1,2 milionu Čechů, kteří ročně síť rychlostních silnic u západních sousedů využijí. Zpoplatněné úseky bude velká část objíždět, nebo zvolí tranzit přes okolní země, myslí si zástupci autoklubu ÚAMK.

"Očekáváme, že čeští motoristé budou volit objízdné trasy po silnicích nižších tříd bez poplatku," uvádí mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka. Například do sousedního Bavorska denně dojíždí za prací kolem pěti tisíc lidí.

Chystané dálniční známky nebudou mít vliv na tuzemské dopravce, protože většina z nich využívá vozidla s hmotností nad 12 tun a platí v Německu již od roku 2005 mýtné.

"Vozidla, kterých se připravované opatření nově dotkne, se používají především pro regionální dopravu a zásobování. To samozřejmě bude pro jejich majitele nepříjemné, ale nejedná se o nějak zásadní počty vozidel, aby to například ovlivnilo ceny dováženého zboží," komentuje mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Rakušané protestují

Rakouští a němečtí aktivisté už proti plánu na zavedení dálničních známek protestovali o uplynulém víkendu. V neděli dopoledne zablokovali krátký úsek dálnice A12, která je důležitou spojnicí Německa s Tyrolskem, kterou v zimě využívají desetitisíce lyžařů při cestách do alpských středisek.

Vídeň totiž zrušila výjimku, která dovolovala řidičům jedoucím z Německa neplatit za rakouskou dálniční známku na šestikilometrovém rakouském úseku až po sjezd u Kufsteinu.

Od roku 1997, kdy byly v Rakousku dálniční známky zavedeny, úřady přivíraly oči nad řidiči, kteří využívali úsek rakouské dálnice mezi hranicemi s Bavorskem a Kufsteinem. Právě u Kufsteinu z dálnice sjíždí turisté, kteří míří do velkých tyrolských lyžařských středisek. Policie tam dálniční známky až dosud nekontrolovala, ale od 1. prosince mohou řidiči bez platné známky dostat pokutu až 120 eur (asi 3 300 korun). Roční rakouská známka stojí 83 eur, desetidenní 8,50 eura.

Řidiči, kteří si nebudou chtít kvůli pár kilometrům kupovat známku a riskovat pokutu, zřejmě budou volit jízdu mimo dálnice. Obyvatelé obcí podél objízdných tras se obávají zvýšeného provozu.

,