Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Další kabrio s plechovou střechou: BMW 3

  16:17aktualizováno  16:17
Sportovně-elegantní malé BMW srší sexappealem, i ve svých "obyčejných" podobách. Když ale přijde designér a vygumuje pevnou střechu, je zaděláno na další milník automobilové elegance. To platí bezezbytku i pro nové střechyprosté trojkové BMW.

BMW 3 Cabrio 2007 již nějakou dobu jezdí jako mírně zamaskovaný prototyp po Mnichově.

Pod kódovým označením E93 se na lednovém detroitském autosalonu představí pod září reflektorů a fotoblesků již čtvrtá generace továrního BMW 3 bez střechy.

Pochopitelně opět půjde o derivát nového Coupé, které se ještě ani nestačilo okoukat. Ovšem podle první, skromné dávky informací, nastává zásadní obrat. Narozdíl od BMW 6 totiž nebude menší, střechy zbavená stylovka klasickým kabrioletem, ale kupé-kabrioletem se skládací kovovou střechou.

Čtyřmístný kabriolet zakryje na elektronický povel během 22 vteřin třídílná skládací střecha, která byla vyhodnocena jako vhodnější, než dvoudílné provedení.

Kov místo plátna nabídne podle sebevědomého prohlášení automobilky dříve nepoznanou úroveň izolace i pocitu "celoplechového“ auta.

Další výhodou je zavazadlový prostor, pro nějž se podařilo vyšetřit slušných 210 při stažené a velmi dobrých 350 l při natažené střeše.

Pokud je střecha složená, lze se k němu lépe dostat díky tlačítku, které celou konstrukci přizvedne; tento systém známe například z Mercedesu SL či Lexusu SC, mezi lidovějšími kabriolety se jím chlubí například kupékabrio astry od Opelu.

Konstruktérskou parádičkou jsou sklopná zadní sedadla, skrz něž je možné protáhnout delší předměty až do interiéru.

Hovoří se o pytli na golfové hole, k převážení fošen na stavbu to tedy asi nebude.

V interiéru historicky poprvé došlo na speciálně ošetřenou kůži SunReflection, která je schopná odrazit 20 % dopadajících slunečních paprsků a významně omezit zahřívání interiéru zaparkovaného vozu.

O použité technice mnoho podrobností zatím není, stejně jako o podrobnějších technických údajích.

Jasné je, že startovní nabídka motorizací bude kopírovat Coupé – dva hořčíkové zážehové řadové šestiválce Valvetronic, spojené s šestistupňovou převodovkou, na přání automatickou; novou generací převodovky Steptronic, řadící až o 50 % rychleji.

Základní dvaapůllitr nabídne 160 kW, 270 Nm a zrychlení 0 – 100 km/h za 7,6 s, špičkový přímovstřikový třílitr 335i s piezoelektrickým přímým vstřikováním a přeplňováním dvěma paralelními malými turbodmychadly pak vyvine 225 kW a 400 Nm, díky nimž rozjede jedenatřičtvrtětunový kabriolet na stovku za  5,8 s.

Až později se přidá základní dvoulitrový čtyřválec 320i (125 kW) a vznětový třílitr 330d (170 kW ?).

Do prodeje se první kusy dostanou na jaře 2007, perspektivní americký trh bude mít samozřejmě nejvyšší prioritu. Kdy uvidíme první kabriolety u nás, zatím nikdo neví.

Malá BMW bez střechy potkávali modrobílí fanouškové již od začátku šedesátých let, kdy "dvorní“ kabrioletotvůrce Baur odkryl tehdejší malý typ 700. V roce 1967 pak přišla vzdušná verze (polokabriolet) typu 1600 – 2002, přímého předchůdce první Trojky, taktéž s visačkou Baur.

Tradice pokračovala a v letech 1978 – 1982 vznikla série tentokrát plných kabrioletů BMW 3 (E21), jichž Baur vyrobil cca 4500. Zájem stále rostl a tak Baur logicky svůj polokabriolet – v terminologii firmy "topcabrio“ s ponechanými rámy dveří – nabídl i pro nádherný typ E30. Vyrobilo se jich téměř 15 tisíc, což je při jejich exkluzivní ceně nutno považovat za velký úspěch.

Zejména proto, že úspěšných prodejů kabrioletů si mezitím všimli i v Mnichově a pro E30 nabídli tovární plný kabriolet s plátěnou střechou. V osmdesátých letech tedy měli letci na modrobílé vrtuli unikátní možnost vybrat si dva různě konstruované kabriolety z jediného vozu. Tento blažený stav trval ještě za kralování typu E36 v devadesátých letech.

BMW zaplnilo skulinu a prodávalo desetitisícové série svého Cabria, odvozeného od tehdejšího trojkového Coupé, ovšem Baur opět uvedl svůj topcabrio, ovšem vyrobený ze sedanu.

Těchto unikátních čtyřdveřových polokabrioletů však vzniklo už jen 500 kusů a dnes jsou vyhledávanou sběratelskou raritou. Počínaje sérií E46 z konce devadesátých let minulého století už jsou kabriolety převážně v režii mateřské automobilky, až na malou sérii kupé-kabrioletů s hliníkovou střechou od externího úpravce.

Dosud prodávané čtyřicetšestkové Cabrio se již standardizovalo jako Coupé bez střechy.


Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Hummer H1 se vrací, je pekelně drahý a výkonný

Hummer H1 Mil-Spec Automotive

Hummery se už dávno neprodávají, ekonomická krize je poslala do automobilového důchodu. Přesto můžete mít takřka...

Konec dieselů. Volvo S60 Made in USA už je mít nebude

Volvo S60 2018

Volvo v nové šedesátkové řadě nejprve představilo kombík, na sedan přišla řada za půl roku až se slavnostním otevřením...

T-Cross trénuje v přestrojení. Nejmenší VW možná poleze do terénu Škodě

Volkswagen T-Cross maskovaný prototyp

Volkswagen reaguje na neutuchající zájem o vozy SUV či crossovery a zahušťuje své portfolio takto stavěných aut....

Najdete na iDNES.cz