Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Další povinná výbava: Američané chtějí couvací kamery pro všechna auta

  13:42aktualizováno  13:42
Už brzy budou muset výrobci v USA do všech nových vozů montovat kamery pro couvání. Americké úřady tak chtějí předejít tisícovkám zranění a stovkám úmrtí, ke kterým dojde kvůli přehlédnutí osoby za vozem.

Americký Národní úřad pro bezpečnost provozu (NHTSA) právě připravuje předpisy, podle kterých by výrobci automobilů museli od roku 2014 všechny nové vozy vybavovat systémem pro vidění vzad. Úřad tím chce předejít nehodám, kdy si řidič nevšimne osoby za automobilem a přejede ji.

Takových nehod se v USA ročně stane asi 18 000 a průměrně při nich zemře 292 osob. Nejčastějšími oběťmi těchto nehod jsou malé děti ve věku do pěti let, ty tvoří 44 % postižených. Řidič si při vycouvávání z garáže nebo z parkovacího místa před domem nevšimne dítěte, které si hraje přímo za autem. Zavedení předpisu pro povinné vybavení vozů systémem pro vidění vzad vyžaduje zákon z roku 2007. Poslední kapkou pro vznik zákona byl případ z New Yorku, kde dvouletého Camerona Gulbransena přejel při couvání vlastní otec.

Nová auta by měla být vybavena nejlépe couvacími kamerami. V roce 2012 by mělo být takto vybaveno 10 % všech aut, o rok později už 40 % aut a v roce 2014 pak všechna vyráběná auta. NHTSA dává zúčastněným stranám 60 dní na připomínkování návrhu. Výrobci automobilů se v podstatě této myšlence nebrání. Třeba Ford oznámil, že téměř všechna jeho auta (a vozy Lincoln) dostanou kameru pro vidění vzad již na konci roku 2011.

Shoda je překvapivá vzhledem k tomu, jaké dodatečné náklady bude opatření stát. Odhady říkají, že osazení kompletní produkce může ročně přijít až na 2,7 miliardy dolarů. U automobilů bez LCD displejů může kamera pro vidění vzad stát navíc 159 až 203 dolarů, u vozů s displejem pak kamera znamená mezi 58 a 88 dolary navíc. Kromě chodců na novém pravidlu vydělají především výrobci těchto systémů. Dá se předpokládat, že s masivním zvýšením zájmu o kamery přijde i jejich zlevnění.

Kamera ale podle návrhu není jediným nutným řešením, je to ale optimální varianta. Bude zajímavé sledovat, jakými alternativními způsoby se někteří výrobci s pravidlem vypořádají.

Zatím není jasné, zda tyto náklady třeba Ford promítne do koncových cen automobilů, spíše to ale vypadá, že výrobci zavedou kamery do výbavy v rámci průběžného zdokonalování modelů a třeba jen zpomalí zlevňování vozů.

O tom, že by třeba Evropská unie připravovala podobné nařízení, zatím informace nejsou. Je ale velmi pravděpodobné, že se v tomto případě budou evropští zákonodárci za oceánem inspirovat. Navíc samotné povinné zavedení kamer v USA bude mít jistě za následek celkově větší rozšíření kamer i v evropských vozech.





Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.