Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dalším palivem budoucnosti je káva

aktualizováno 
Způsobů výroby biopaliv je asi nepočítaně. Poslední novinkou by měla být možnost výroby biopaliv ze spařené kávy. Váš oblíbený barista si tak možná zanedlouho začne přivydělávat výrobou bionafty. Zní to šíleně? Možná, ale skupina vědců z University of Nevada chce opravdu palivo z kávy vyrábět.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Přemýšleli jste někdy o tom, co se děje se spařenou kávou, která posloužila jako surovina pro přípravu vašeho espresa? Většinou asi končí v odpadcích, americký řetězec Starbucks však spařenou kávu prodává ve své domovině i jako hnojivo. Skupina vědců z University of Nevada v Renu ale našla pro již použitou kávu další způsob využití. Podle všeho se z ní dá vyrábět palivo.

Vědci spočítali, že na světě se ročně vyprodukuje a spotřebuje 7,2 milionu tun kávy, což by prý mělo stačit na výrobu 1,287 miliardy litrů biopaliva.

Spařená káva totiž obsahuje asi 11-20 % silic. Tým Mano Misra, Susanta Mohapatra a Narasimharao Kondamudi tvrdí, že většina z těchto éterických olejů (10-15 % z celkové hmotnosti kávy) se dá z kávy extrahovat a použít k následné transesterifikaci. Zbylý pevný odpad se navíc dá nadále použít jako hnojivo, základ k výrobě etanolu nebo se z něj dají vyrábět palivové brikety.

Bionafta z kávy se vyrábí tak, že se nejprve použitá káva suší při 50 °C, čímž se zbaví asi 50 % své hmotnosti. K následné extrakci olejnatých složek se jako rozpouštědlo používá hexan. Tím vznikne vlastně jakási surová ropa, z níž se nechají vysrážet volné mastné kyseliny, které jsou následně odstraněny odstředěním. Zbytek je již čisté použitelné palivo.

Podle autorů tohoto postupu je takto vyrobená bionafta kvalitnější a především stabilnější než bionafta vyráběná dnes běžným způsobem. Důvodem je vysoký obsah antioxidantů, které zabraňují procesu rozpadu.

Tým vědců hodlá během následujících šesti až dvanácti měsíců vyvinout a postavit malou experimentální výrobní linku. Pokud se ta osvědčí, je opravdu možné, že budou použitou kávu od kavárníků vykupovat výrobci biopaliv.



Témata: Reno, Káva, MAN, Ropa, Starbucks

Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Tajemství automobilek v ohrožení: v Kanadě unikly plány jejich továren

Ilustrační snímek

Bezpečnostní expert objevil na nezabezpečeném serveru 157 GB citlivých dat. Byly mezi nimi i plány výrobních závodů...

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Výzkum melbournské univerzity RMIT ukazuje, že přirozené vibrace vozu mohou řidiče uspat již za 15 minut.

Najdete na iDNES.cz