Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dárek k dvacetinám: superlexus, který jede 325 km/h

aktualizováno 
Letošní tokijský autosalon by byl kvůli neúčasti mnoha světových automobilek málem jen smutnou lokální výstavkou. Pozornost celého světa k němu ale přitáhl Lexus, který představil svou raketu jménem LFA. Je to výkladní skříň luxusní značky automobilky Toyota. Vyrobí se jich jen 500; připravte si aspoň 375 tisíc eur (9,75 milionu korun).

Lexus LFA | foto: Lexus

Lexus existuje právě dvacet let. První - do nejvyšších tříd mířící - model značky založené Toyotou se představil v USA v lednu 1989. Nesl označení LS 400. Právě teď si automobilka, kladoucí důraz na neomezený luxus a kvalitu, dává dárek. Vývojáři na něm pracovali devět let, rojilo se kolem něj mnoho spekulací a dohadů. Teď je hlavní hvězdou autosalonu v Tokiu: Lexus LFA.

Výroba dlouho slibovaného supersportu (poprvé byl k vidění jako koncept v roce 2005, vznikla i studie otevřené verze) odstartuje na konci roku 2010. K předběžnému objednání je už dnes, český importér má už dokonce 3 vážné zájemce. Každý měsíc jich vyrobí dvacet, velký podíl bude mít ruční práce. Produkce skončí v prosinci 2012, ještě před závěrem výroby se LF dočká speciálně upravené série, určené pro okruhové závodění. Pokud máte vážný zájem, kontaktujte v dubnu příštího roku jediného člověka, který vám tenhle superlexus může v Evropě prodat. LFA-specialista bude sídlit v Londýně.

vyvážení

Relativně těžší komponenty vozu, jako je motor a převodovka, našly místo mezi nápravami - motor za přední, převodovka před zadní nápravou. Ke snížení těžiště vozu napomohlo mazání se suchou klikovou skříní a umístění příslušenství (olejové čerpadlo, vodní čerpadlo) za motor. K lepšímu rozložení hmotnosti přispívá i optimální umístění převodovky a palivové nádrže před zadní nápravou. Lehčí komponenty, jako např. chladič a elektrické ventilátory, jsou umístěny za zadní nápravou. KOnečné rozdělení 1480 kilogramů hmotnosti mezi nápravy je v poměru 48:52 (přední a zadní).

K vidění byl ještě v podobě tajemného speciálu LF-A loni ve čtyřidvacetihodinovce na Nürburgringu. To byl ještě matně černým prototypem. Teď už má bílé lakování a přišel o pomlčku v označení.

Lexus LFA klame, stavba těla a množství výdechů by napovídaly o motoru uloženém vzadu. Desetiválec, který zní jak z "eF-jedničky", je ale uložený vepředu (za přední nápravou), dozadu se pro lepší rozložení hmotnosti ale nastěhoval například chladič a podle pravidel schématu transaxle i převodovka.

Kokpit je karbonový, přední a zadní části jsou z hliníku; celá karoserie je pak čtyřikrát tužší v porovnání s ocelí. Třeba kabina je o 100 kg lehčí než srovnatelná vyrobená z hliníku. Také panely karoserie jsou z uhlíkového kompozitu a hliníku (65% uhlík, 35% hliník). Nechybí závodní brzdy s keramickými kotouči. Z drahého, lehkého a pevného karbonu je třeba i věnec volantu.

O pohon se stará vidlicový desetiválec o objemu 4,8 l vyrobený ze slitin hliníku, hořčíku a titanu. Motor s výkonem 560 koní se nechá vytočit až k 9 000 otáčkám za minutu a devadesát procent maxima točivého momentu je k mání v pásmu od 3 700 do 9 000 ot/min.

Z minimálních otáček se do červeného pole otáčkoměru motor vytočí za neuvěřitelných 0,6 sekundy, slibují motoráři Lexusu. Ručka otáčkoměru musí být digitální, klasická by to prý nestíhala.

O přenos až 480 kroutících newtonmetrů k zadním kolům se stará šestistupňová robotizovaná sekvenční převodovka. Auto má čtyři volitelné jízdní režimy. K tomu je ještě na výběr výběr ze sedmi různých rychlostí přeřazování, dovolující řadit na vyšší či nižší rychlostní stupeň během pouhých 0,2 s. Z nuly na stovku vystřelí Lexus LFA za 3,7 sekundy, maximálka je 325 kilometrů v hodině.

Pokud chcete Lexus LFA vidět na vlastní oči, vyrazte na 41. tokijský autosalon. Má otevřeno do 4. listopadu v mezinárodním konferenčním centru Makuhari Messe ve městě Makuhari v japonské prefektuře Chiba.

Lexus LFA v číslech

délka / šířka / výška / rozvor

4 505 / 1 895 / 1 220 / 2 605 mm

rozchod kol vpředu / vzadu

1 580 / 1 570 mm

hmotnost (kg)

1 480 kg

motor

zážehový V10, DOHC, 4 805 cm3
nejvyšší výkon 412 kW (560 k) / 8 700 ot/min
nejvyšší točivý moment 480 Nm / 6 800 ot/min
převodovka šestistupňová robotizovaná sekvenční

zavěšení (vpředu / vzadu)

dvojité lichoběžníkové / víceprvkové

pneumatiky

vpředu 265/35 ZR20 x vzadu 305/30 ZR20
nejvyšší rychlost 325 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h 3,7 s

Autor:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

BMW má zase superkupé. Českou cenu má zatím jen diesel za 2,7 milionu

BMW 8 2018

BMW začne na podzim prodávat velké luxusní kupé řady 8, která se tak vrací do hry po téměř dvaceti letech, kdy se...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Nejmenší audi přišlo o diesely a přidalo na agresivitě a digitalizaci

Audi A1 Sportback 2018

Audi po osmi letech mění nejmenší modelovou řadu A1 Sportback. Agresivnější vzhled doplňuje paleta výhradně zážehových...

Najdete na iDNES.cz