Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dárek k narozeninám: BMW M1 Hommage

aktualizováno 
Před třiceti lety se zrodil mnichovský supersport M1, po kterém už svět nikdy nebyl jako dřív. Ke kulatinám nadělila modrobílá automobilka fanouškům nádherný dárek. Designérská studie M1 vznikla jako pocta legendě, což vyjadřuje přímo jménem Hommage.

BMW M1 Hommage | foto: BMW

Příběh písmene M se začal psát v roce 1975, kdy byly v nové divizi Motorsport v Garchingu u Mnichova zahájeny práce na okruhovém speciálu pro tehdejší skupinu 5.

S vývojem podvozkových částí aktivně pomáhalo Lamborghini. M1 měla konečně zvrátit letitou nadvládu Porsche, což se stávajícímu upravenému sériovému 3.0 CSL nedařilo. BMW zaměstnávalo už tehdy špičkové techniky, práce pokračovaly zdárně, avšak téměř na poslední chvíli FIA změnila propozice a k homologaci do skupiny 5 si nově vyžádala výrobu 400 shodných vozů.

BMW se v dubnu 1978 dostalo do vážných problémů, protože po sedmi vyrobených prototypech Lamborghini upadlo do tak vážných finančních potíží, že přestalo být schopno dostávat svým závazkům a z projektu bylo vytlačeno. BMW proto narychlo povolalo ke spolupráci nesourodou skupinu firem Marchesi, ItalDesign a Baur, s jejíž pomocí také zahájilo malosériovou ruční výrobu.

Nádherné Giugiarovo kupé, inspirované prototypy BMW Turbo od Paula Bracqa z roku 1972, pak mezi roky 1978 až 1981 vzniklo v celkovém počtu 456 kusů a dnes se řadí mezi nejcennější sběratelské skvosty.

Revoluční šestiválec S38 3,5 l přišel jako jeden z prvních se čtyřventilovou technikou, individuálně ovládanými škrticími klapkami, vstřikováním Kugelfischer-Bosch a bezdotykovým zapalováním Magnetti-Marelli, což mu spolu s dalšími špičkovými technologiemi vyneslo na svou dobu rekordních 204 kW, ve specifikaci pro skupinu 4 pak 360 kW a v přeplňovaných verzích pro americké okruhové závody až cca 634 kW.

V sériové verzi vůz dosahoval 262 km/h a stovku s pevným startem zvládl za 5,6 s. Jeden z nejlepších motorů své doby později posloužil ještě slavné M5.

Na tuto kapitolu své historie je BMW právem patřičně hrdé, což ztělesňuje novodobá M1, vytvořená Chrisem Banglem k uctění nejen Giugiarova originálu, ale i Bracqova pravzoru a všech úchvatných konceptů ze sedmdesátých let, především ultrabrutálních Bertoneho hran na studiích pro Lamborghini.

A kruh se uzavírá. BMW zplodilo emotivní studii s typickými znaky BMW jako takového i originální M1, nechybí tedy žaluzie na zadních oknech, typická kola i zamračená příď s malými světlomety.

Snoubí lehkost s agresivitou a klínovitými křivkami, přičemž přidává i řadu originálních prvků, jako například ukončení bočních oken či tvar masky, usměrňující proudění vzduchu nejen do nasávacích otvorů, ale i kolem auta ve jménu aerodynamické stability.

Prototyp se nedávno představil na proslulém setkání krásných a cenných aut Concorso d’Eleganza, bok po boku Maserati Quattroporte Bellagio a ve společnosti obou svých předchůdců. Představen nadšeným médiím byl jako galantní vzpomínka, ovšem BMW narozdíl od svých prémiových konkurentů momentálně nemá v nabídce ostré gran turismo, čili možná budeme v nedaleké budoucnosti příjemně překvapeni návratem velkého M.

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.