Americká armáda dala světu internet, teď pracuje na autonomním řízení

aktualizováno 
Uber, Waymo, nebo snad Tesla? Možná je předběhne Pentagon. Chce totiž mít autonomní vozidla dřív než civilní firmy.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: www.torctech.com

Klíčovou roli by v tom měla hrát agentura Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA), která má na svědomí např. ARPANET, armádní informační síť, na jejíchž základech byl následně vybudován internet. DARPA od roku 2004 pořádá tzv. Grand Challenge, soutěž pro autonomní vozidla, která musí splnit různé vybrané úkoly. Před 14 lety bylo nutné dodržet určitý časový limit na náročné off-roadové trati, následovala nutnost projet kulisami města, poslední ročník v roce 2012 se zaměřil na autonomní nouzové opravárenské roboty.

Poslední ročník Grand Challenge se sice konal před šesti lety, Pentagon však logicky s výzkumem neskončil. „Armáda bude mít autonomní vozidla dříve, než se budou běžně pohybovat po silnicích,“ řekl na nedávném slyšení před zákonodárci náměstek amerického ministra obrany pro výzkum Michael Griffin.

Armáda tlačí na vývoj podobných dopravních prostředků z jednoduchého důvodu: podle Griffina připadá 52 % ztrát ve válečných zónách na vojáky, kteří se zabývají logistikou – vozí jídlo, palivo, munici a další. Nasazením umělé inteligence by se dala ušetřit řada životů.

Griffin počítá se zásadní vojenskou výhodou: „Takové zásobovací autonomní vozidlo by nemuselo být nijak složité, stačil by relativně jednoduchý řídicí algoritmus. Vždyť na bojišti nemusíte řešit chodce nebo dopravní značky.“ 

Civilní společnosti, které se autonomními vozy zabývají (Waymo, odnož Googlu, dokonce již více než deset let), sice již svoje prototypy zkoušejí i na běžné silnici, ale musí se potýkat s řadou překážek včetně nejrůznějších právních omezení. Předpisy navíc často předpokládají, že řidičem může být jedině člověk.

Griffinův optimismus v tomto směru mírní Karlyn Stanleyová z think-tanku RAND, který spolupracuje mj. s americkým ministerstvem obrany. „I Pentagon se bude muset zabývat právními omezeními svých autonomních vozidel: jejich bezpečností, kybernetickým zabezpečením a spolehlivostí. Problémem je i odlišná legislativa v USA a státech, kam americká armáda svoje vojáky posílá,“ tvrdí Stanleyová. „Vojáci se chtějí rozhodně odrazit od technologií, které byly vyvinuty civilními společnostmi. Nechtějí vše vyvíjet znovu sami a od začátku,“ doplňuje Stanleyová.

Se svým rozpočtem ve výši 700 miliard dolarů si Pentagon může dovolit mnohem více než jen autonomní náklaďáky na konzervy a naftu. Hodně si toho slibuje například od tanků bez posádky či chytrých vozítek, které budou likvidovat nálože. Podobné prostředky ale často nebudou autonomní. 

Mluví se například o dálkově ovládaném rychlém tanku, jehož palebná síla bude odpovídat současnému M1 Abrams. Britská zbrojovka BAE Systems nabízí dálkově ovládaný Ironclad, jakýsi miniaturní pásový tančík, který by měl sloužit k průzkumu, evakuaci zraněných nebo zneškodňování bomb. Lockheed Martin a Boeing pak pracují na autonomních ponorkách.

Bojíte se plně autonomních tanků? Zatím nemusíte, v roce 2016 řekl Ash Carter, ministr obrany za prezidenta Barracka Obamy, že „v případě použití zbraní, bude – alespoň v případě Spojených států – vždy v rozhodování zapojen člověk.“ Autonomní zbraně tak nebudou schopny samy dělat vlastní rozhodnutí o použití svého smrtícího arzenálu. Bývalý generál vzdušných sil Charles Dunlap pak všem technologickým společnostem radí, aby si daly velice záležet na tom, aby jejich technologie umělé inteligence nebyly schopné ohrozit lidi.

Autoři:


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Další z rubriky

Toyota RAV4 přijíždí do Evropy v novém, zatím jen jako hybrid

Toyota RAV4

K pětadvacátým narozeninám modelu RAV4 si Toyota nadělí již pátou generaci. Ta je od pohledu hranatější, ale také...

Potvrzeno, nová Škoda Octavia se začne odhalovat příští rok

Škoda Octavia 1.4 TSI G-TEC

Čtvrtá generace Octavie, stěžejního modelu mladoboleslavské značky, se představí v příštím roce. Na setkání s novináři...

Prodej osobních aut s naftovým motorem v EU prudce klesá

Ilustrační snímek

Prodej osobních automobilů s naftovým motorem v zemích Evropské unie v pololetí klesl o 16 procent na 3,12 milionu...



Najdete na iDNES.cz