Po vzoru svého aliančního partnera Renaultu zavádí Nissan nízkorozpočtovou značku. Použije pro ni jméno Datsun, které japonské vozy používaly zhruba do poloviny osmdesátých let. Levná auta značky Datsun se budou prodávat jen na vybraných trzích. Nový model Go, který představil šéf aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn v Indii, nejprve zamíří právě do Indie a následně do Indonésie a Ruska.
Prodej v Indii odstartuje na začátku roku 2014 a ceny mají být příznivé. Ta základní nemá překročit 400 tisíc indických rupií, tedy v přepočtu asi 135 tisíc korun. Nový Datsun Go přitom není vyloženě laciným autem. Oproti původním spekulacím, které hovořily o využití techniky ruských vozů Lada, je totiž technickým základem indického modelu podstatně modernější Nissan Micra. Techniku lady má ovšem využít auto, které se bude vyrábět a prodávat v Rusku. Datsun Go se tedy může použitým základem trh od trhu lišit, souvisí to s plánem automobilky vyrábět auta lokálně s co největším podílem místních dodávek dílů.
Technika představeného Go nejvíce odpovídá v Indii vyráběné verzi micry, modelu Micra Active. Ten je však velmi blízkým příbuzným i s evropským modelem (v Indii nabízí Nissan i model Micra s mírně pozměněným designem, který hraje roli luxusnějšího modelu). Pod kapotou nového Datsunu Go se tak například nachází z micry známý tříválec o objemu 1,2 litru. Výkon není přesně specifikován, dá se ovšem očekávat 68 koní z Micry Active.
I vzhled auta je docela povedený, byť asi úplně neodpovídá evropskému vkusu. Našince ovšem asi nejvíc pobaví hodně maličká kolečka. Vzhled je však celkově sympatický a auto si na nic nehraje. Interiér je také jednoduchý a účelný, překvapí však některými chytrými nápady.
Ačkoliv je Datsun Go z našeho pohledu hodně levný vůz, v Indii nebude na zákazníky útočit primárně cenou. Vždyť i zmiňovaná Micra Active v základní výbavě s klimatizací, posilovačem řízení a světlomety s funkcí Follow me home stojí o 50 tisíc rupií méně, než je uváděná cena prvního novodobého datsunu. A za oněch 400 tisíc rupií lze mít verzi s centrálním zamykáním, elektrickými předními okénky, bezklíčkovým přístupem a dalšími drobnostmi. Pravda, airbagy, rádio nebo ABS stále chybí, ale to jsou specifika indického trhu.
Datsun Go bude cílit především na mladé zákazníky se začínající řidičskou kariérou, kteří hledají svůj první automobil. Cena bude na daném trhu tedy rozumná, nikoli za každou cenu podbízivá. Auto bude lákat na praktická řešení pro moderní život.
Řadicí páka se například posunula výše, a auto tak nemá klasický středový tunel, což vylepšuje prostornost. Standardem by měla být dokovací stanice pro mobilní telefon a možnost jeho propojení s autorádiem a celým vozem přes klasický Aux vstup a USB port. I klimatizace bude v základu, jak je v Indii často zvykem. Pro indonéský a ruský trh může mít auto specifikaci nejspíš trochu proměněnou.
Časem se mají objevit i další auta od Datsunu, ale o jakou kategorii vozů půjde, to zatím automobilka tají. Možná se dočkáme i ještě levnějších aut. Zaměření na nadějné mladé zákazníky má však Datsunu zůstat, má to jednoduše být značka právě pro ně. Vozy by měly vznikat v drtivé většině na trzích, pro které jsou určeny.
I proto je zatím asi hodně nepravděpodobné, že se automobily Datsun podívají do Evropy. Byť na druhou stranu by značka díky zaměření na mladou klientelu a díky odlišným modelům nemusela příliš konkurovat Dacii, která je pod křídly Renaultu. Jenže Datsun nejprve potřebuje vyrůst na zmíněných velkých ambiciózních trzích, které jsou jeho primárním cílem.