Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

David a Goliáš: Boj o život!

  17:20aktualizováno  17:20
Jak si vedlo v crashtestech? Stále častější kritérium, podle kterého se řidiči rozhodují při nákupu nového auta. Než je auto vůbec připuštěno do silničního provozu, musí jich automobilka několik rozbít a prokázat tak jejich bezpečnost.
Audi A3 - čelní pohled

Audi A3 - čelní pohled | foto: Audi

Hledí se na ochranu jak pasažérů uvnitř, tak i nechráněných účastníků silničního provozu - chodců.

Několikrát do roka pak automobilky vyčkávají se zatajeným dechem, jak si jejich nové modely vedly v crashtestech nezávislých organizací, které se zabývají bezpečností.

V Evropě je nejznámější EuroNCAP a její známé hvězdičkové hodnocení ve třech různých disciplínách. Za mořem je to NHTSA, Američané mají systém hodnocení ještě sofistikovanější.

Kompakt proti kamionu!
Při laboratorních crashtestech se auta rozbíjejí o bariéru přesně stanovených rozměrů, tuhosti apod. Mnohým ale vrtá hlavou: "Jak si moje auto povede v reálném životě, v kterém se na silnici potkávám s auty mnohokrát většími?"  Jak asi dopadne "nákupní vozík", kterým manželka vozí děti do školy, když se střetne s kamionem?

***

Nejčerstvější výsledky Crashtestů EuroNCAP

Jak si vedla Škoda Octavia?

***

Něco podobného napadlo i techniky z nizozemského zkušebního institutu TNO. A poslali malé Audi A3 proti velkému a těžkému tahači Scania!

Jak si reprezentant nižší střední třídy, jehož platformu využívá i nová Škoda Octavia vedl? Při nepřímém 75 procentním čelním nárazu (osobní auto bourá do nákladního 75 % své šířky) Audi A3 v rychlosti 60 km/h do kamionu Scania, vybaveného dnes již rozšířenými zábranami proti podjetí, došlo sice k výrazným deformacím čelní části modelu vozu, ovšem nerozbilo se ani čelní sklo, vlastní prostor pro cestující nebyl nijak vážně narušen a prostor pro nohy byl jen minimálně deformován.

Jak si vedlo Audi A3 v crashtestech EuroNCAP?

**** pasažéři / * chodci / *** děti

Více ZDE

Výsledky měření specialistů institutu TNO, hodnotících vliv nárazu na strukturu vozu z pohledu zachování dostatečného „životního“ prostoru, prokázaly, že všechny sledované veličiny ležely zcela bezpečně hluboko v povoleném pásmu daném zákonnými normami.

Test Audi A3

Audi A3 Sportback 3,2i DSG

Jak na to?
"Základem je pevná karoserie s přesně definovanými deformačními zónami," říkají u Audi. K tomu potom přistupuje složitý systém prvků pasivní bezpečnosti. Nejzákladnějšími prvky, bez kterých se moderní auto neobejde, jsou zapnuté(!) bezpečnostní pásy a velkoobjemové airbagy. Činnost airbagů přitom řídí velmi citlivá čidla – ve struktuře vozu jich je ukryto celkem šest (po jednom u levé a pravé strany masky chladiče, v B-sloupcích karoserie a v podbězích zadních kol). Senzory dokážou rozpoznat druh a sílu nárazu a podle toho aktivovat příslušné airbagy.


Fotografie ve velkém rozlišení

Více o CRASHTESTECH:

Jak testování probíhá?

Nová disciplína: děti

Autoři: ,


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Výzkum melbournské univerzity RMIT ukazuje, že přirozené vibrace vozu mohou řidiče uspat již za 15 minut.

Tajemství automobilek v ohrožení: v Kanadě unikly plány jejich továren

Ilustrační snímek

Bezpečnostní expert objevil na nezabezpečeném serveru 157 GB citlivých dat. Byly mezi nimi i plány výrobních závodů...

Najdete na iDNES.cz