Hledí se na ochranu jak pasažérů uvnitř, tak i nechráněných účastníků silničního provozu - chodců.
Několikrát do roka pak automobilky vyčkávají se zatajeným dechem, jak si jejich nové modely vedly v crashtestech nezávislých organizací, které se zabývají bezpečností.
V Evropě je nejznámější EuroNCAP a její známé hvězdičkové hodnocení ve třech různých disciplínách. Za mořem je to NHTSA, Američané mají systém hodnocení ještě sofistikovanější.
Kompakt proti kamionu!
Při laboratorních crashtestech se auta rozbíjejí o bariéru přesně stanovených rozměrů, tuhosti apod. Mnohým ale vrtá hlavou: "Jak si moje auto povede v reálném životě, v kterém se na silnici potkávám s auty mnohokrát většími?" Jak asi dopadne "nákupní vozík", kterým manželka vozí děti do školy, když se střetne s kamionem?
***
Nejčerstvější výsledky Crashtestů EuroNCAP
Jak si vedla Škoda Octavia?
***
Něco podobného napadlo i techniky z nizozemského zkušebního institutu TNO. A poslali malé Audi A3 proti velkému a těžkému tahači Scania!
Jak si reprezentant nižší střední třídy, jehož platformu využívá i nová Škoda Octavia vedl? Při nepřímém 75 procentním čelním nárazu (osobní auto bourá do nákladního 75 % své šířky) Audi A3 v rychlosti 60 km/h do kamionu Scania, vybaveného dnes již rozšířenými zábranami proti podjetí, došlo sice k výrazným deformacím čelní části modelu vozu, ovšem nerozbilo se ani čelní sklo, vlastní prostor pro cestující nebyl nijak vážně narušen a prostor pro nohy byl jen minimálně deformován.
Jak si vedlo Audi A3 v crashtestech EuroNCAP? **** pasažéři / * chodci / *** děti |
Výsledky měření specialistů institutu TNO, hodnotících vliv nárazu na strukturu vozu z pohledu zachování dostatečného „životního“ prostoru, prokázaly, že všechny sledované veličiny ležely zcela bezpečně hluboko v povoleném pásmu daném zákonnými normami.
Jak na to?
"Základem je pevná karoserie s přesně definovanými deformačními zónami," říkají u Audi. K tomu potom přistupuje složitý systém prvků pasivní bezpečnosti. Nejzákladnějšími prvky, bez kterých se moderní auto neobejde, jsou zapnuté(!) bezpečnostní pásy a velkoobjemové airbagy. Činnost airbagů přitom řídí velmi citlivá čidla – ve struktuře vozu jich je ukryto celkem šest (po jednom u levé a pravé strany masky chladiče, v B-sloupcích karoserie a v podbězích zadních kol). Senzory dokážou rozpoznat druh a sílu nárazu a podle toho aktivovat příslušné airbagy.
Fotografie ve velkém rozlišení
Více o CRASHTESTECH:
Nová disciplína: děti