Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

David a Goliáš: Boj o život!

  17:20aktualizováno  17:20
Jak si vedlo v crashtestech? Stále častější kritérium, podle kterého se řidiči rozhodují při nákupu nového auta. Než je auto vůbec připuštěno do silničního provozu, musí jich automobilka několik rozbít a prokázat tak jejich bezpečnost.
Audi A3 - čelní pohled

Audi A3 - čelní pohled | foto: Audi

Hledí se na ochranu jak pasažérů uvnitř, tak i nechráněných účastníků silničního provozu - chodců.

Několikrát do roka pak automobilky vyčkávají se zatajeným dechem, jak si jejich nové modely vedly v crashtestech nezávislých organizací, které se zabývají bezpečností.

V Evropě je nejznámější EuroNCAP a její známé hvězdičkové hodnocení ve třech různých disciplínách. Za mořem je to NHTSA, Američané mají systém hodnocení ještě sofistikovanější.

Kompakt proti kamionu!
Při laboratorních crashtestech se auta rozbíjejí o bariéru přesně stanovených rozměrů, tuhosti apod. Mnohým ale vrtá hlavou: "Jak si moje auto povede v reálném životě, v kterém se na silnici potkávám s auty mnohokrát většími?"  Jak asi dopadne "nákupní vozík", kterým manželka vozí děti do školy, když se střetne s kamionem?

***

Nejčerstvější výsledky Crashtestů EuroNCAP

Jak si vedla Škoda Octavia?

***

Něco podobného napadlo i techniky z nizozemského zkušebního institutu TNO. A poslali malé Audi A3 proti velkému a těžkému tahači Scania!

Jak si reprezentant nižší střední třídy, jehož platformu využívá i nová Škoda Octavia vedl? Při nepřímém 75 procentním čelním nárazu (osobní auto bourá do nákladního 75 % své šířky) Audi A3 v rychlosti 60 km/h do kamionu Scania, vybaveného dnes již rozšířenými zábranami proti podjetí, došlo sice k výrazným deformacím čelní části modelu vozu, ovšem nerozbilo se ani čelní sklo, vlastní prostor pro cestující nebyl nijak vážně narušen a prostor pro nohy byl jen minimálně deformován.

Jak si vedlo Audi A3 v crashtestech EuroNCAP?

**** pasažéři / * chodci / *** děti

Více ZDE

Výsledky měření specialistů institutu TNO, hodnotících vliv nárazu na strukturu vozu z pohledu zachování dostatečného „životního“ prostoru, prokázaly, že všechny sledované veličiny ležely zcela bezpečně hluboko v povoleném pásmu daném zákonnými normami.

Test Audi A3

Audi A3 Sportback 3,2i DSG

Jak na to?
"Základem je pevná karoserie s přesně definovanými deformačními zónami," říkají u Audi. K tomu potom přistupuje složitý systém prvků pasivní bezpečnosti. Nejzákladnějšími prvky, bez kterých se moderní auto neobejde, jsou zapnuté(!) bezpečnostní pásy a velkoobjemové airbagy. Činnost airbagů přitom řídí velmi citlivá čidla – ve struktuře vozu jich je ukryto celkem šest (po jednom u levé a pravé strany masky chladiče, v B-sloupcích karoserie a v podbězích zadních kol). Senzory dokážou rozpoznat druh a sílu nárazu a podle toho aktivovat příslušné airbagy.


Fotografie ve velkém rozlišení

Více o CRASHTESTECH:

Jak testování probíhá?

Nová disciplína: děti

Autoři: ,






Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ford Transit 2.0TDDI/63kw L2H2
Ford Transit 2.0TDDI/63kw L2H2

r.v. 2006, naj. 400 000 km, diesel
59 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.