Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

De Silva: Seat změnil image a zákazníci na to nebyli připraveni

  19:01aktualizováno  26. března 15:52
Jedna z nejvýraznějších osobností automobilového designu dneška - Walter de Silva. Pětapadesátiletý architekt prošel designérskými odděleními Alfy Romeo a Seatu. Nyní je šéfdesignérem "sportovní" části koncernu VW, která zahrnuje Audi, Lamborghini a Seat. Navrhoval nové Audi A4 a A6 i originální Q7, ještě za svého působení u španělské automobilky vymyslel nový designérský styl seatů.

Walter de Silva | foto: Audi

"Audi A6 musí být vyvážené a působit dojmem velkého auta. Je to jedno z nejlepších aut, které jsem ve životě nakreslil," říká v rozhovoru pro španělský deník El Mundo.

De Silva v rozhovoru prozrazuje co se chystá u Audi, obhajuje kontroverzní design nového Seatu Toledo, který publikum příliš nepřijalo a vysvětluje, proč auta sále rostou.

Prohlašujete, že existují značky, které vás napodobují. Na které si dáváte zvlášť pozor?
Toyota, Lexus, japonské obecně. Trochu jim chybí osobitost, ale pracují dobře. V Ženevě mě zaujal Nissan.

Co si myslíte o BMW, které je částečně vaší konkurentem?
BMW stoprocentně respektuji. Chtějí být v designu lídři. Nekopírují. Dělají totéž co my. Samozřejmě, každý po svém. Dnešní zákazníci hodně oceňují design, je to bez diskuze přidaná hodnota.

Seat Toledo z obchodního hlediska nesplnil očekávání. Jak se firma postavila k tomuto projektu?
Rodina vozů, která vznikla kolem platformy Leon-Altea-Toledo, měla více variant. S ohledem na náklady bylo zvoleno nejvyrovnanější řešení. Já ale nemohu převzít celou zodpovědnost. Je tu také marketing, finance atd. V případě toleda jsme udělali vše, co jsme udělat mohli.

Mohu přijmout kritiku estetické stránky, ale ne kritiku globální. Seat změnil celou svou image a zákazníci na to nebyli připravení. Nedá se říct, že to jsou horší vozy. V budoucnu budou zákazníci více akceptovat styl Seatu, který se rychle a razantně změnil.


Seat Leon

Výsledky leonu jsou dobré. Lidé mu musejí rozumět. Dříve tu byla jen ibiza, vše bylo odvozeno od Volkswagenu. Dnes má Seat svou vlastní identitu. Nová ibiza, na které právě pracujeme s Lucem Donckerwolkem (šéfdesignér Seatu), bude velice zajímavý vůz.

Co si myslíte o velikosti Audi A6?
Z mého úhlu pohledu je to nejlepší kombi, které se kdy udělalo. Je to jeden z nejlepších vozů, které jsem za svého života navrhl

Ale audi stále více rostou.
Není to výhradně otázka výrobců. Musíme si uvědomit značku. Ve Spojených státech jsou například takhle velké vozy normální. A8, Q7 mají víceméně ty rozměry, které přísluší Audi. Budoucí A4 bude kompaktnější, ale A6 musí být vyvážená a vzbuzovat dojem, že je velká.

Nepřehání se dnes?
Když srovnáme první generaci VW Golf s tou aktuální, zjistíme že narostl. Vyžadovaly to předpisy a také protože jsou dnešní lidé větší. První golf byl jako ibiza, ale všechny bezpečnostní normy přinesly nárůst prostoru.

Následovník altey naznačí směřování příštích generaci seatů?
Myslím, že v příštích generacích seatů se změní design nikoliv architektura. Změní se jen formálně. O tom jsem přesvědčen. Právě leon nám dává sebedůvěru do budoucnosti.

Jakou roli hraje cordoba?
Myslím, že v budoucnu nebude mít smysl. Musíme myslet na to, že jsme sportovní a emocionální značka, ale nesmíme zapomenout na to, že alhambra měla úspěch.

Jaké bude Audi Q5?
Bude mezi A4 a A6. Bude postavené na  platformě A4.

Bude to spíše crossover nebo S?
Bude úplně jiné než všechny audi. Elegantní, vyvážené, se svou vlastní osobností. Cílem je postavit crossover. Q7 je takové a díky tomu slaví úspěchy. Audi je vzor designu.

Walter de Silva


Lamborghini Miura 2006

* Narodil se 27. února 1951 v italském městě Lecco
*1972 přichází jako designér do Centra stile Fiat, pracuje na interiérech Fiatů 131 Mirafiori, ritmo, ducato a uno
*1979 odchází do studia IDEA Institute
*1986 začíná pracovat pro Alfu Romeo, za 13 let působení vytvoří unikátní kupé Sprint Zagato, modely 33, 145/146, 156, 147, GTV, spider, koncepty nuvola a proteo.
*1994 jmenován vedoucím designérského centra Alfy Romeo a Fiatu
*1999 šéfdesignér Seatu. Koncepty salsa a tango, modely altea, toledo, leon.
*2002 vedoucí designér Audi, Lamborghini a Seatu

Autoři:




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.