Pijte v autě vodu: dehydratace za volantem je nebezpečná jako alkohol

aktualizováno 
Dehydratovaní řidiči dělají za volantem dvojnásobné množství chyb. Mají tendenci ke stejnému chování jako po požití alkoholu: pozdní reakce, pomalé brždění nebo kličkování v rámci jízdního pruhu. Automobilka Nissan přišla s chytrými potahy, které dehydrataci odhalí.

Inovativní povlak na sedadle a volantu upozorní řidiče, že se má napít vody. | foto: Nissan

Každý ví, že panák před řízením se nevyplácí. Naopak málokdo si uvědomí, že by se měl před usednutím za volant pořádně napít vody. A láhev vody si vzít s sebou i do auta. Když jsou řidiči dehydratovaní, dělají totiž více než dvojnásobné množství chyb, upozornila automobilka Nissan.

„Studie z roku 2015, kterou financoval European Hydration Institute a provedla ji Loughborough University ve Spojeném království, ukázala, že řidiči, kteří vypili jen doušek vody (25 ml) za hodinu, se na silnici dopouštěli dvojnásobku chyb než ti, kteří byli řádně hydratovaní. Počet chyb byl ekvivalentní tomu, čeho se dopouštěly osoby s obsahem alkoholu v krvi 0,8 promile,“ uvádí společnost Nissan.

Hydratovaný mozek má rychlejší reakce

Hlava dehydratovaného řidiče reaguje podobně jako při překročení povolené hladiny alkoholu v krvi: nastupují pozdní reakce, pomalé brždění, problém udržet se v jízdním pruhu nebo dokonce přejíždění hranic jízdních pruhů. Řešení je přitom prosté: pít více vody a myslet na průběžnou hydrataci těla.

„Jiná studie z roku 2013, provedená dvěma univerzitami, totiž ukázala, že lidé, kteří před plněním mentálních úloh vypili půl litru vody, měli o 14 procent rychlejší reakční čas než osoby, které se nenapily,“ upozornila automobilka.

Řidiči dehydrataci nepoznají

I když jsou příznaky jako únava, otupělost, pocit sucha v ústech či bolest hlavy celkem evidentní, dvě třetiny řidičů známky dehydratace nerozpoznají. Společnost Nissan proto představila inovativní řešení, které by jim s tímto mohlo do budoucna pomoci: potah sedadla z textilie, která vnímá pot řidiče.

„Zatímco mnoho sportovců dobře ví o nutnosti hydratovat, mnoho lidí mimo oblast sportu stále neví o dopadu dehydratace na fyziologické funkce organismu. Technologie vnímání potu zabudovaná do automobilu je inovativním způsobem, jak na to poukázat a působit preventivně přímým upozorněním řidiče,“ uvedl lékařský poradce stáje NISMO (Nissan Motorsport) Harj Chaggar.

Potah SOAK s technologií vnímání potu vznikl ve spolupráci s holandskou designérskou značkou Droog a Nissan jej integroval do crossoveru Nissan Juke. „Díky jeho aplikaci na volant a přední sedadla vozu Juke je výsledkem jednoduchý, a přesto účinný výstražný systém, který řidiče upozorní na to, že by měli pít více vody,“ uvádí automobilka.

Povlak jednoduše změní barvu, když se dostane do kontaktu s potem. V případě dehydratace se povlak SOAK zbarví žlutě. Po doplnění tekutin se zbarví modře.

Inovativní povlak na sedadle a volantu instalovaný do vozu Nissan Juke upozorní...
Inovativní povlak na sedadle a volantu instalovaný do vozu Nissan Juke upozorní...

Inovativní povlak na sedadle a volantu instalovaný do vozu Nissan Juke upozorní řidiče, že se má napít vody.

„Povlak SOAK jsem původně vytvořila pro použití na sportovních oděvech. Mojí vizí je vytvářet inovativní řešení, která nositeli nějakým způsobem pomáhají, využívat nové technologie, aby do módy a textilu vnesly nové funkce a přinesly nové způsoby interakce s naším zdravím a tělem,“ uvedla výzkumnice a designérka ze společnosti Droog Paulien Routs.

Chytrý potah představil závodní jezdec Lucas Ordóñez, vítěz soutěže Nissan GT Academy a dnešní jezdec stáje NISMO. Nissan však na problematiku zatím jen upozornil, do modelu Juke technologii snímání potu v nejbližší době zavádět neplánuje.

Inovativní povlak na sedadle a volantu instalovaný do vozu Nissan Juke upozorní...

Inovativní povlak na sedadle a volantu instalovaný do vozu Nissan Juke upozorní řidiče, že se má napít vody.

Autor:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Další z rubriky

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

PRODLUŽUJEME: Soutěž o zimní pneu pokračuje, ve hře je sada gum navíc

Ilustrační snímek

Doba přezouvání do zimního obutí je v plném proudu. Od začátku listopadu platí povinnost mít na autě zimní pneumatiky v...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Najdete na iDNES.cz