Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pijte v autě vodu: dehydratace za volantem je nebezpečná jako alkohol

aktualizováno 
Dehydratovaní řidiči dělají za volantem dvojnásobné množství chyb. Mají tendenci ke stejnému chování jako po požití alkoholu: pozdní reakce, pomalé brždění nebo kličkování v rámci jízdního pruhu. Automobilka Nissan přišla s chytrými potahy, které dehydrataci odhalí.

Inovativní povlak na sedadle a volantu upozorní řidiče, že se má napít vody. | foto: Nissan

Každý ví, že panák před řízením se nevyplácí. Naopak málokdo si uvědomí, že by se měl před usednutím za volant pořádně napít vody. A láhev vody si vzít s sebou i do auta. Když jsou řidiči dehydratovaní, dělají totiž více než dvojnásobné množství chyb, upozornila automobilka Nissan.

„Studie z roku 2015, kterou financoval European Hydration Institute a provedla ji Loughborough University ve Spojeném království, ukázala, že řidiči, kteří vypili jen doušek vody (25 ml) za hodinu, se na silnici dopouštěli dvojnásobku chyb než ti, kteří byli řádně hydratovaní. Počet chyb byl ekvivalentní tomu, čeho se dopouštěly osoby s obsahem alkoholu v krvi 0,8 promile,“ uvádí společnost Nissan.

Hydratovaný mozek má rychlejší reakce

Hlava dehydratovaného řidiče reaguje podobně jako při překročení povolené hladiny alkoholu v krvi: nastupují pozdní reakce, pomalé brždění, problém udržet se v jízdním pruhu nebo dokonce přejíždění hranic jízdních pruhů. Řešení je přitom prosté: pít více vody a myslet na průběžnou hydrataci těla.

„Jiná studie z roku 2013, provedená dvěma univerzitami, totiž ukázala, že lidé, kteří před plněním mentálních úloh vypili půl litru vody, měli o 14 procent rychlejší reakční čas než osoby, které se nenapily,“ upozornila automobilka.

Řidiči dehydrataci nepoznají

I když jsou příznaky jako únava, otupělost, pocit sucha v ústech či bolest hlavy celkem evidentní, dvě třetiny řidičů známky dehydratace nerozpoznají. Společnost Nissan proto představila inovativní řešení, které by jim s tímto mohlo do budoucna pomoci: potah sedadla z textilie, která vnímá pot řidiče.

„Zatímco mnoho sportovců dobře ví o nutnosti hydratovat, mnoho lidí mimo oblast sportu stále neví o dopadu dehydratace na fyziologické funkce organismu. Technologie vnímání potu zabudovaná do automobilu je inovativním způsobem, jak na to poukázat a působit preventivně přímým upozorněním řidiče,“ uvedl lékařský poradce stáje NISMO (Nissan Motorsport) Harj Chaggar.

Potah SOAK s technologií vnímání potu vznikl ve spolupráci s holandskou designérskou značkou Droog a Nissan jej integroval do crossoveru Nissan Juke. „Díky jeho aplikaci na volant a přední sedadla vozu Juke je výsledkem jednoduchý, a přesto účinný výstražný systém, který řidiče upozorní na to, že by měli pít více vody,“ uvádí automobilka.

Povlak jednoduše změní barvu, když se dostane do kontaktu s potem. V případě dehydratace se povlak SOAK zbarví žlutě. Po doplnění tekutin se zbarví modře.

Inovativní povlak na sedadle a volantu instalovaný do vozu Nissan Juke upozorní...
Inovativní povlak na sedadle a volantu instalovaný do vozu Nissan Juke upozorní...

Inovativní povlak na sedadle a volantu instalovaný do vozu Nissan Juke upozorní řidiče, že se má napít vody.

„Povlak SOAK jsem původně vytvořila pro použití na sportovních oděvech. Mojí vizí je vytvářet inovativní řešení, která nositeli nějakým způsobem pomáhají, využívat nové technologie, aby do módy a textilu vnesly nové funkce a přinesly nové způsoby interakce s naším zdravím a tělem,“ uvedla výzkumnice a designérka ze společnosti Droog Paulien Routs.

Chytrý potah představil závodní jezdec Lucas Ordóñez, vítěz soutěže Nissan GT Academy a dnešní jezdec stáje NISMO. Nissan však na problematiku zatím jen upozornil, do modelu Juke technologii snímání potu v nejbližší době zavádět neplánuje.

Inovativní povlak na sedadle a volantu instalovaný do vozu Nissan Juke upozorní...

Inovativní povlak na sedadle a volantu instalovaný do vozu Nissan Juke upozorní řidiče, že se má napít vody.

Autor:



Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Kritik elektromobilů v ráži: A komu chcete ty elektromobily prodat?

Volkswagen I.D. Buzz

Proč kupovat výrazně dražší auto, jež navíc nedosahuje kvalit toho, které už máte? Profesor Fritz Indra se v rozhovoru...



K plavkám bouchačka a gorila jezdí vpředu: tato pravidla fakt platí

(Ilustrační snímek)

V Saúdské Arábii ještě stále nesmí řídit ženy, zato na Aljašce může řídit každý, komu bylo čtrnáct. Někde musí před...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Další z rubriky

Ceny mědi rostou, může za to elektromobilní šílenství

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta

Rozmach elektrických vozidel, které naplánovaly automobilky pod tlakem na snižování emisí, má výrazný efekt na vývoj...

Budoucnost podle šéfů automobilek: potíže s nabíjením, prodej on-line

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...

Do roku 2025 celosvětově zanikne 30 až 50 procent klasických automobilových dealerství. Prodej aut se přesune na...

Na CESu představili nářadí pro autonomní jízdu, které vzniklo v Česku

Nadnárodní společnost Valeo představila na veletrhu CES v Las Vegas...

Na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas obdivují návštěvníci řadu technologií, které by v budoucnosti měly...

Najdete na iDNES.cz