Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pijte v autě vodu: dehydratace za volantem je nebezpečná jako alkohol

aktualizováno 
Dehydratovaní řidiči dělají za volantem dvojnásobné množství chyb. Mají tendenci ke stejnému chování jako po požití alkoholu: pozdní reakce, pomalé brždění nebo kličkování v rámci jízdního pruhu. Automobilka Nissan přišla s chytrými potahy, které dehydrataci odhalí.

Inovativní povlak na sedadle a volantu upozorní řidiče, že se má napít vody. | foto: Nissan

Každý ví, že panák před řízením se nevyplácí. Naopak málokdo si uvědomí, že by se měl před usednutím za volant pořádně napít vody. A láhev vody si vzít s sebou i do auta. Když jsou řidiči dehydratovaní, dělají totiž více než dvojnásobné množství chyb, upozornila automobilka Nissan.

„Studie z roku 2015, kterou financoval European Hydration Institute a provedla ji Loughborough University ve Spojeném království, ukázala, že řidiči, kteří vypili jen doušek vody (25 ml) za hodinu, se na silnici dopouštěli dvojnásobku chyb než ti, kteří byli řádně hydratovaní. Počet chyb byl ekvivalentní tomu, čeho se dopouštěly osoby s obsahem alkoholu v krvi 0,8 promile,“ uvádí společnost Nissan.

Hydratovaný mozek má rychlejší reakce

Hlava dehydratovaného řidiče reaguje podobně jako při překročení povolené hladiny alkoholu v krvi: nastupují pozdní reakce, pomalé brždění, problém udržet se v jízdním pruhu nebo dokonce přejíždění hranic jízdních pruhů. Řešení je přitom prosté: pít více vody a myslet na průběžnou hydrataci těla.

„Jiná studie z roku 2013, provedená dvěma univerzitami, totiž ukázala, že lidé, kteří před plněním mentálních úloh vypili půl litru vody, měli o 14 procent rychlejší reakční čas než osoby, které se nenapily,“ upozornila automobilka.

Řidiči dehydrataci nepoznají

I když jsou příznaky jako únava, otupělost, pocit sucha v ústech či bolest hlavy celkem evidentní, dvě třetiny řidičů známky dehydratace nerozpoznají. Společnost Nissan proto představila inovativní řešení, které by jim s tímto mohlo do budoucna pomoci: potah sedadla z textilie, která vnímá pot řidiče.

„Zatímco mnoho sportovců dobře ví o nutnosti hydratovat, mnoho lidí mimo oblast sportu stále neví o dopadu dehydratace na fyziologické funkce organismu. Technologie vnímání potu zabudovaná do automobilu je inovativním způsobem, jak na to poukázat a působit preventivně přímým upozorněním řidiče,“ uvedl lékařský poradce stáje NISMO (Nissan Motorsport) Harj Chaggar.

Potah SOAK s technologií vnímání potu vznikl ve spolupráci s holandskou designérskou značkou Droog a Nissan jej integroval do crossoveru Nissan Juke. „Díky jeho aplikaci na volant a přední sedadla vozu Juke je výsledkem jednoduchý, a přesto účinný výstražný systém, který řidiče upozorní na to, že by měli pít více vody,“ uvádí automobilka.

Povlak jednoduše změní barvu, když se dostane do kontaktu s potem. V případě dehydratace se povlak SOAK zbarví žlutě. Po doplnění tekutin se zbarví modře.

Inovativní povlak na sedadle a volantu instalovaný do vozu Nissan Juke upozorní...
Inovativní povlak na sedadle a volantu instalovaný do vozu Nissan Juke upozorní...

Inovativní povlak na sedadle a volantu instalovaný do vozu Nissan Juke upozorní řidiče, že se má napít vody.

„Povlak SOAK jsem původně vytvořila pro použití na sportovních oděvech. Mojí vizí je vytvářet inovativní řešení, která nositeli nějakým způsobem pomáhají, využívat nové technologie, aby do módy a textilu vnesly nové funkce a přinesly nové způsoby interakce s naším zdravím a tělem,“ uvedla výzkumnice a designérka ze společnosti Droog Paulien Routs.

Chytrý potah představil závodní jezdec Lucas Ordóñez, vítěz soutěže Nissan GT Academy a dnešní jezdec stáje NISMO. Nissan však na problematiku zatím jen upozornil, do modelu Juke technologii snímání potu v nejbližší době zavádět neplánuje.

Inovativní povlak na sedadle a volantu instalovaný do vozu Nissan Juke upozorní...

Inovativní povlak na sedadle a volantu instalovaný do vozu Nissan Juke upozorní řidiče, že se má napít vody.

Autor:



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším...

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli...

Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na...

Další z rubriky

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

VIDEO: Papež dostal lamborghini, ale užije si ho jen do května

Nový papamobil? Papež František dostal Lamborghini

Papež František dostal od šéfa Lamborghini Stefana Domenicaliho supersport. Huracán v provedení RWD (to znamená pohon...

Mercedes Třída E 2,0...
Mercedes Třída E 2,0...

r.v. 2017, naj. 15 700 km, diesel
1 078 440 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.