Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pijte v autě vodu: dehydratace za volantem je nebezpečná jako alkohol

aktualizováno 
Dehydratovaní řidiči dělají za volantem dvojnásobné množství chyb. Mají tendenci ke stejnému chování jako po požití alkoholu: pozdní reakce, pomalé brždění nebo kličkování v rámci jízdního pruhu. Automobilka Nissan přišla s chytrými potahy, které dehydrataci odhalí.

Inovativní povlak na sedadle a volantu upozorní řidiče, že se má napít vody. | foto: Nissan

Každý ví, že panák před řízením se nevyplácí. Naopak málokdo si uvědomí, že by se měl před usednutím za volant pořádně napít vody. A láhev vody si vzít s sebou i do auta. Když jsou řidiči dehydratovaní, dělají totiž více než dvojnásobné množství chyb, upozornila automobilka Nissan.

„Studie z roku 2015, kterou financoval European Hydration Institute a provedla ji Loughborough University ve Spojeném království, ukázala, že řidiči, kteří vypili jen doušek vody (25 ml) za hodinu, se na silnici dopouštěli dvojnásobku chyb než ti, kteří byli řádně hydratovaní. Počet chyb byl ekvivalentní tomu, čeho se dopouštěly osoby s obsahem alkoholu v krvi 0,8 promile,“ uvádí společnost Nissan.

Hydratovaný mozek má rychlejší reakce

Hlava dehydratovaného řidiče reaguje podobně jako při překročení povolené hladiny alkoholu v krvi: nastupují pozdní reakce, pomalé brždění, problém udržet se v jízdním pruhu nebo dokonce přejíždění hranic jízdních pruhů. Řešení je přitom prosté: pít více vody a myslet na průběžnou hydrataci těla.

„Jiná studie z roku 2013, provedená dvěma univerzitami, totiž ukázala, že lidé, kteří před plněním mentálních úloh vypili půl litru vody, měli o 14 procent rychlejší reakční čas než osoby, které se nenapily,“ upozornila automobilka.

Řidiči dehydrataci nepoznají

I když jsou příznaky jako únava, otupělost, pocit sucha v ústech či bolest hlavy celkem evidentní, dvě třetiny řidičů známky dehydratace nerozpoznají. Společnost Nissan proto představila inovativní řešení, které by jim s tímto mohlo do budoucna pomoci: potah sedadla z textilie, která vnímá pot řidiče.

„Zatímco mnoho sportovců dobře ví o nutnosti hydratovat, mnoho lidí mimo oblast sportu stále neví o dopadu dehydratace na fyziologické funkce organismu. Technologie vnímání potu zabudovaná do automobilu je inovativním způsobem, jak na to poukázat a působit preventivně přímým upozorněním řidiče,“ uvedl lékařský poradce stáje NISMO (Nissan Motorsport) Harj Chaggar.

Potah SOAK s technologií vnímání potu vznikl ve spolupráci s holandskou designérskou značkou Droog a Nissan jej integroval do crossoveru Nissan Juke. „Díky jeho aplikaci na volant a přední sedadla vozu Juke je výsledkem jednoduchý, a přesto účinný výstražný systém, který řidiče upozorní na to, že by měli pít více vody,“ uvádí automobilka.

Povlak jednoduše změní barvu, když se dostane do kontaktu s potem. V případě dehydratace se povlak SOAK zbarví žlutě. Po doplnění tekutin se zbarví modře.

Inovativní povlak na sedadle a volantu instalovaný do vozu Nissan Juke upozorní...
Inovativní povlak na sedadle a volantu instalovaný do vozu Nissan Juke upozorní...

Inovativní povlak na sedadle a volantu instalovaný do vozu Nissan Juke upozorní řidiče, že se má napít vody.

„Povlak SOAK jsem původně vytvořila pro použití na sportovních oděvech. Mojí vizí je vytvářet inovativní řešení, která nositeli nějakým způsobem pomáhají, využívat nové technologie, aby do módy a textilu vnesly nové funkce a přinesly nové způsoby interakce s naším zdravím a tělem,“ uvedla výzkumnice a designérka ze společnosti Droog Paulien Routs.

Chytrý potah představil závodní jezdec Lucas Ordóñez, vítěz soutěže Nissan GT Academy a dnešní jezdec stáje NISMO. Nissan však na problematiku zatím jen upozornil, do modelu Juke technologii snímání potu v nejbližší době zavádět neplánuje.

Inovativní povlak na sedadle a volantu instalovaný do vozu Nissan Juke upozorní...

Inovativní povlak na sedadle a volantu instalovaný do vozu Nissan Juke upozorní řidiče, že se má napít vody.

Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Dieselgate snížila v ČR prodej nových dieselů, u ojetin zájem nepolevuje

Turbodiesel řady EA 189

Aféra dieselgate s podvodným softwarem u naftových vozů koncernu VW způsobila v Česku pokles prodeje nových dieselů za...

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Najdete na iDNES.cz