Delahaye typ 87

Delahaye typ 87 | foto: Jiří Mátl

Krásný veterán s karoserii z teaku je ozdobou brněnské výstavy

  • 11
Většinu dřevěných karoserií předválečných vozů ohlodal zub času tak, že nezbývá než konstrukci vytvořit znovu. Často tak ani neobdivujeme původní podobu vozu. Jiřímu Mátlovi se však podařilo dohledat původní plány karoserii jeho delahaye. Malý plánek nazvětšoval tak, aby podle něj mohli pracovat truhláři.

Při restaurování zejména předválečných vozů majitelé často narazí na zásadní problém. Karoserie vozu, které se běžně vyráběly ze dřeva, bývají poškozeny tak, že už prakticky nikdo netuší, jak ve skutečnosti vypadaly. Za originály je pak často vydávaná starší renovace, u které ovšem už nelze vyloučit různé „modernizace“.

Delahaye typ 87

V Brně se nyní o víkendu na výstavě Classic Show představí poprvé po kompletní restauraci vůz, u kterého je možné dát ruku do ohně, že skutečně odpovídá podobě, ve které v roce 1924 opustil brány továrny značky Delahaye ve francouzském Tours.

Delahaye typ 87

„Podvozek přečkal pod původní barvou ve velice uspokojivém stavu, ovšem dřevěné části už toto štěstí neměly,“ vysvětluje Karel Kupka, šéfredaktor časopisu Motor Journal a pořadatel víkendové brněnské výstavy, která delahaye poprvé představí. Za normálních okolností se podoba auta vytváří podle dobových fotografií, ale odchylka od originálu může být v takových případech poměrně velká.

Jenže znovuzrozený Delahaye typ 87 je postaven podle přesného dobového plánu. Ten se majiteli podařilo objevit zcela prozaicky, když místo hledání v zaprášených archivech uspěl na internetu. „Nejdřív mi ten nákres někdo poslal. A já pak seděl u internetu tak dlouho, až jsem ho skutečně objevil,“ říká majitel vozu Jiří Mátl. Kvalita nebyla nejlepší, ale po přiostření se podařilo na planografické kopírce vytvořit nákresy v měřítku 1:1.

Delahaye typ 87
Delahaye typ 87

Podle nich pak postupovali truhláři. Zpracovávané díly skutečně přikládali ke zvětšenému plánu. „Nebudu říkat, že je to ve výsledku na milimetr přesné, ale jsem přesvědčený, že víc jak centimetrové odchylky jsme se nedopustili,“ říká Mátl.

Práce na delahayi byla jedinečná i po řemeslné stránce. V truhlářské dílně specializující se na restaurování karoserií historických vozů museli napodobit unikátní styl francouzské karosárny Henri-Labourdette, která stavěla na podvozcích francouzských i anglických aut lehké dřevěné karoserie inspirované konstrukcemi lodí.

Delahaye typ 87
Delahaye typ 87

Po renovaci kostry přišel na řadu potah karoserie. Ta je z dvouapůlmilimetrové teakové dýhy. Výběr materiálu nebyl náhodný, teak lépe odolává vodě než například mahagon. Ke stavbě lodí jej ostatně používali už staří Egypťané. „Kostra se polepuje natřikrát. Nejprve první vrstvou skloněnou pod úhlem 45 stupňů na jednu stranu, potom druhou vrstvou pod stejným úhlem na druhou stranu. Poté se dává vrstva plátna, která potah zpevní a teprve na ni přijde třetí konečná vrstva,“ popisuje Mátl.

Výsledkem práce šikovných truhlářů firmy Truhlářství Hemzal je velmi lehká karoserie. „Pan Labourdette postavil první karoserii na podvozku Peugeot v roce 1912. My jsme postupovali přesně podle jeho knihy, kterou jsme získali ve Francii,“ popisuje Mátl.

Delahaye typ 87

Dokončený vůz, jehož restaurace budila pozornost nejen v České republice, se veřejnosti poprvé představí od pátku do neděle na výstavě Classic Show v brněnské Richard Adam Gallery.