Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První Demon je v Česku: 852 koní ho staví na zadní, stovka za 2,3 sekundy

Exkluzivně
Nejšílenější muscle car současnosti dorazil do České republiky. První tuzemský exemplář osmisetkoňové bestie Dodge Challenger Demon otestovala redakce iDNES.cz exkluzivně jako první u nás.

Žádné jiné produkční auto nedokáže z nuly na sto zrychlit za tak krátkou dobu jako Demon. Stačí mu k tomu 2,3 vteřiny a postaví se u toho na zadní kola. Jak rychlí chcete s Demonem být, si musíte rozmyslet už doma. Rozhoduje klíček. S obyčejným černým si budete muset vystačit s pouhými pěti sty koňmi. Pokud si vezmete ten červený, otevírá se vám brána k brutálním 852 koním.

Demon paradoxně nepůsobí příliš odlišně od slabší sedmisetkoňové verze Hellcat. Mimo jiné i proto, že první český exemplář, který ze Spojených států dovezl brněnský dealer Legendary, je v „civilní“ verzi vybaven celou řadou komfortních prvků, které standardní Demon nemá. Konkrétně? Třeba sedačkou spolujezdce. Ta v ortodoxní sprinterské verzi chybí, v továrně vám ji namontují za symbolický příplatek jeden dolar.

Za stejné peníze k autu majitel dostane i „Demon crate“, tedy v překladu „démonovu bednu“. Ta obsahuje příslušenství, bez kterého se neobejde nikdo, kdo chce dosáhnout na udávané nejlepší hodnoty zrychlení. Klíčovou položkou jsou malé a úzké přední disky kol, obvyklá výbava speciálů na dragsterské závody. Auto odlehčí a zmenší valivý odpor kol na nápravě, která není poháněná. Konstruktéři šli tak daleko, že přibalili i záslepku, kterou lze nahradit vnější zpětné zrcátko na straně spolujezdce. Při sprintu je zrcátko zbytečná zátěž a zvyšuje odpor vzduchu.

V bedně se ukrývá i stylový servisní kit. Auto si majitel může zvednout na „démonský“ hydraulický zvedák, šrouby kol utáhnout stejně stylizovaným utahovákem, tlak v pneumatikách zkontrolovat speciálním manometrem, a pokud musí vlézt pod auto, ulehne na démonskou podložku.

Démon na první pohled: trochu svalnatější Hellcat

Na první pohled Demona prozrazuje obří otvor sání na kapotě, ostatně za jediný sprint na čtvrtmíli tahle bestie sežere 4400 litrů vzduchu. Napoví i žlutě lakované „lízátko“ pod předním nárazníkem. V interiéru na brutální výkon neukazuje téměř nic. Sedačky jsou pohodlné a obří. Žádné uzounké skořepiny. Milovníci sbírání desetinek vteřin v zatáčkách stejně nejspíš sáhnou po jiném autě, v tomto stroji je vše podřízeno především jízdě v přímce.

Dodge Challenger Demon

O tom se řidič přesvědčí hned poté, co se ponoří do tajů infosystému a začne si hrát s nastavením jízdních režimů. Nejbrutálnější nastavení má vypovídající název „drag“. V tu chvíli se vše podřídí zrychlení - ať už je to převodovka řadící s prodlevou 0,4 vteřiny, odpružení, které se musí vyrovnat s přenosem víc jak tunové hmotnosti z přední nápravy na zadní kola, díky čemuž se auto po startu doslova postaví na zadní, nebo kontrola trakce.

Samostatnou kapitolou je nastavení výkonu motoru. V „cestovním“ provedení si osmiválec s objemem 6,2 litru dopovaný kompresorem vystačí s pěti sty koňmi. Ve sportovním režimu už na zadní kola míří výkon 808 koní. Poslední položka přepínače je označená jen symbolem hlavy ďábla. Z motoru vydoluje přes 850 koní a přes tisíc newtonmetrů. K tomu ovšem potřebuje stooktanový benzin. 

Dodge Challenger Demon

Pro české zákazníky to bude samozřejmost, ve Spojených státech jej však běžně nenatankujete. Pro šetřivé motoristy je k dispozici „ekorežim“. Při pohledu na palubní počítač, který při popojíždění ve městě ukazoval dojezd 66 mil (107 kilometrů), přestože v nádrži bylo ještě nějakých padesát litrů benzinu, to není od věci.

Jak Demon jezdí? Přesně tak, jak se dá od takové bestie očekávat. Kompresor ve vyšších otáčkách zakvílí, z výfuků se ozve okouzlující řev, a i když se u nového auta nedá vyzkoušet výkon zdaleka naplno, máte pocit, že ztratit vědomí kvůli přetížení nemusí být vůbec nereálné. 

Na obrazovce ukazující využitý výkon se při pružném testu zrychlení objevují hodnoty maximálně na úrovni necelých 400 kilowatt, tedy asi 550 koní. Rezerva je stále obrovská, ale takové kousky už má smysl zkoušet spíš na letišti nebo okruhu, ne na okresce kousek za Brnem. Že jsou průjezdy zatáčkami na druhé koleji, prozrazuje Demon i relativně vysokým profilem pneumatik.

Dodge Challenger Demon
Dodge Challenger Demon
Dodge Challenger Demon

Na druhou stranu pokud majitel nespěchá a netrápí jej vpravdě démonický apetyt, může touto bestií jezdit klidně denně do práce i po rozbitých silnicích. Tato „amerika“ z něj duši nevyklepe ani na kočičích hlavách.

Rohaté hlavy, kam se člověk podívá

Ještě zpět k té čertovské hlavě, která je symbolem Demona. Tu bude majitel nacházet takřka všude. S jejím důmyslným zasazením do různých detailů auta si konstruktéři opravdu vyhráli. Nejvíc překvapí její silueta při pohledu do optiky předních světel. A také na pneumatikách. Ty originální však nejspíš na autě nezůstanou dlouho, přestože jsou na extrémní výkon speciálně stavěné.

Demonů vyrobí v továrně v Detroitu pouze 3300, každý má svoje pořadové číslo na štítku v kabině. Do Evropy se auto oficiálně nedováží, určené je pouze pro americký a kanadský trh. První český exemplář má sériové číslo 443 a dealer jej dovezl na přání zákazníkovi z Prahy. „Auto je sice úplně nové, ale už bylo dedikováno konkrétnímu americkému zákazníkovi, který jej obratem prodal,“ popisuje Martin Dundálek, majitel společnosti Legendary, která Demona do Česka dovezla. 

Na americkém trhu se dá Demon koupit v přepočtu přibližně za 140 tisíc dolarů, tedy necelé tři miliony korun. Dovoz do Česka, clo a daň jeho cenu vyšroubují na necelé čtyři miliony.

Autoři:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...