Stovky lidí v bílých ochranných oblecích se v neděli posadily nebo postavily před hlavní vchod s tím, že protestují proti ničitelům klimatu a životního prostředí, které produkuje automobilový průmysl, píše agentura AP.
Další vchody na autosalon zůstaly otevřené. Autosalon se v sobotu otevřel pro veřejnost a trvá až do 22. září.
„Jsme uprostřed klimatické krize a automobilový průmysl vydělává peníze na ničení životního prostředí,“ říká Marion Tiemannová, odbornice na dopravu Greenpeace.
Velký protest se před branami autosalonu konal již v sobotu. Na demonstraci dorazily tisíce lidí, mnozí na kole po dálnici, která se kvůli tomu dočasně zavřela. Podle policie na protest přišlo patnáct tisíc účastníků, podle organizátorů jich bylo o deset tisíc více.
Ekologické skupiny uvádějí, že trend směrem k větším a silnějším autům, zvláště sportovně-užitkovým vozům (SUV), v posledních desetiletích smazal přínosy způsobené lepší palivovou účinností motorů. Upozorňují, že pouze v odvětví dopravy za posledních třicet let neklesly emise oxidu uhličitého. Požadují dopravní politiku šetrnou k životnímu prostředí, včetně ukončení spalovacích motorů a zavedení klimaticky neutrální dopravy do roku 2023.
„Někteří demonstranti ve Frankfurtu vyzývali německou vládu, aby šla ještě dál a zakázala všechna auta v městských centrech. Rovněž požadují, aby Německo investovalo miliardy eur do železniční sítě a naplánovalo odchod od spalovacích motorů podobně, jako bylo rozhodnuto ukončit výrobu energie z uhlí,“ uvádí magazín Autoweek.
„Dost bylo politiky, která upřednostňuje auta v našich městech. Chodci a cyklisté musí dobýt městské prostory, které nám patří,“ cituje specializovaný magazín představitele německých Přátel Země Ernsta-Christopha Stolpera.
„Protesty vyzývají německé automobilky, aby urychlily přechod na elektrická a vodíková vozidla. Výrobci automobilů v příštích třech letech investují přibližně čtyřicet miliard eur do vývoje alternativních pohonů ve snaze napravit pošramocenou pověst automobilového průmyslu po aféře Dieselgate z roku 2015, kdy se Volkswagenu prokázalo podvádění při měření emisí,“ doplňuje Autoweek.
Při oficiálním otevíracím ceremoniálu kancléřka Angela Merkelová slíbila automobilkám pomoc pro rozšiřování elektromobility podporou budování potřebné infrastruktury.