Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Demontovatelná závěsná zařízení nemají na autě bez přívěsu co dělat

  12:33aktualizováno  12:33
- Přestože vyhláška sděluje, že závěsné zařízení smí být používáno jen pro tažení přívěsů a jinak nemá na autě co dělat, podle neoficiálních odhadů policistů více než polovina řidičů toto nařízení nerespektuje. Všechna závěsná zařízení, která se v současné době montují na auta, jsou přitom odnímatelná. Někteří motoristé je nechávají na vozidlech z lenosti, ale převážná většina je používá jako ochranu vozu před nárazem zezadu. Za toto nepříliš ohleduplné počínání vůči ostatním jim hrozí jen pokuta. Mnozí z těch, kteří si o závěsné zařízení při procházení mezi zaparkovanými auty poranili holeň, by jim však nejraději odebrali technický průkaz k vozu.
"Převážná většina řidičů, co jedou za mnou, si dá pořádný pozor a patřičný odstup, když uvidí cuk-hák, který by jim mohl jejich auto pěkně pocuchat," říká na svou "obhajobu" padesátiletý majitel Škody Octavia z Kladna. "A to se přesně při nehodě opravdu stane," suše konstatuje automechanik Petr Zábranský z Příbrami. "Místo aby se ničily jen nárazníky, které jsou k tomu účelu přímo dělané, vznikají tomu, kdo narazí na závěsné zařízení, podstatně větší škody. Většinou to odskáče nárazník, spodní čelo, spoiler, ale při větším střetu i chladič a olejová vana." Místo škody za dvě tisícovky si poškození vyžádá často vyšší než desetitisícikorunovou investici. Navíc nové vozy mívají nárazníky, které se při malé kolizi s kufrem druhého vozu vracejí do původní polohy, závěsné zařízení ale tuto výhodu naprosto eliminuje.
Automobily se závěsným zařízením se často neblaze "podepisují" na ostatních vozech i při parkování. Výsledkem couvání nadoraz jsou promáčklé státní poznávací značky, ale i poškrábaný lak. "Nový Ford Fiesta, se kterým jsem jezdila v autoškole, měl pořád namontovanou kouli," svěřuje se čerstvá držitelka řidičského průkazu Martina Klimešová z Kladna. "Učitel říkal, že alespoň nemusí pořád nechávat lakovat nárazník a že se lépe a bezpečně naučím odhadovat vzdálenost mezi auty."
Že závěsná zařízení, která jsou homologována a mohou být montována na osobní vozy, musí být demontovatelná, to potvrzuje Josef Pokorný z ministerstva dopravy a spojů. "Jsou uchycena jedním nebo dvěma šrouby, a tak je lze odmontovat během okamžiku. Jak ale ukazuje praxe, mnozí řidiči si s tím hlavu nelámou. A přitom by stačilo málo, třeba kdyby policejní hlídka provinilce upozornila nebo napomenula, vždyť nemusí zrovna rozdávat pokuty."
Podle policistů má pro ně mnoho řidičů připravené argumenty. "Řeknou, že zrovna teď jedou pro přívěs a tažné zařízení namontovali před chvílí," tvrdí dopravní policista Milan Hladík. "Pak je můžeme jen požádat, aby závěsné zařízení raději sundali a namontovali, až když budou přívěs nebo vozík připojovat." Zdá se však, že při dopravní nehodě, kdy řidič narazí zezadu do druhého auta vybaveného závěsným zařízením, pokutuje policie jen toho, kdo nedodržel bezpečnou vzdálenost. "Nedobrzdil jsem a naboural do auta s koulí," vzpomíná Martin Smolík z Prahy. "Zatímco on měl jen rozbitou mlhovku a poškrábaný nárazník, já měl nárazník rozlomený, ohnuté plechy a rozbitý reflektor. Pojišťovna mi nezaplatí nic a ještě mě to stálo pokutu. A řidič, který mi vlastně způsobil svým závěsným zařízením podstatně větší škody, nedostal ani napomenutí. Podobné zkušenosti mají i moji známí."
Na provinilce, co mají neustále namontováno tažné zařízení, se pojišťovny nijak nespecializují. Při nehodě, kdy vzadu jedoucí řidič nestačí zabrzdit, je zaplacena škoda z povinného ručení jen řidiči nabouraného vozu. Viník nehody se může dočkat peněz jen ze své havarijní pojistky.

Při parkování dokáže závěsné zařízení hezky promáčknout nárazník - při srážce v provozu ale napáchá větší škody.

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.