Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Demontovatelná závěsná zařízení nemají na autě bez přívěsu co dělat

  12:33aktualizováno  12:33
- Přestože vyhláška sděluje, že závěsné zařízení smí být používáno jen pro tažení přívěsů a jinak nemá na autě co dělat, podle neoficiálních odhadů policistů více než polovina řidičů toto nařízení nerespektuje. Všechna závěsná zařízení, která se v současné době montují na auta, jsou přitom odnímatelná. Někteří motoristé je nechávají na vozidlech z lenosti, ale převážná většina je používá jako ochranu vozu před nárazem zezadu. Za toto nepříliš ohleduplné počínání vůči ostatním jim hrozí jen pokuta. Mnozí z těch, kteří si o závěsné zařízení při procházení mezi zaparkovanými auty poranili holeň, by jim však nejraději odebrali technický průkaz k vozu.
"Převážná většina řidičů, co jedou za mnou, si dá pořádný pozor a patřičný odstup, když uvidí cuk-hák, který by jim mohl jejich auto pěkně pocuchat," říká na svou "obhajobu" padesátiletý majitel Škody Octavia z Kladna. "A to se přesně při nehodě opravdu stane," suše konstatuje automechanik Petr Zábranský z Příbrami. "Místo aby se ničily jen nárazníky, které jsou k tomu účelu přímo dělané, vznikají tomu, kdo narazí na závěsné zařízení, podstatně větší škody. Většinou to odskáče nárazník, spodní čelo, spoiler, ale při větším střetu i chladič a olejová vana." Místo škody za dvě tisícovky si poškození vyžádá často vyšší než desetitisícikorunovou investici. Navíc nové vozy mívají nárazníky, které se při malé kolizi s kufrem druhého vozu vracejí do původní polohy, závěsné zařízení ale tuto výhodu naprosto eliminuje.
Automobily se závěsným zařízením se často neblaze "podepisují" na ostatních vozech i při parkování. Výsledkem couvání nadoraz jsou promáčklé státní poznávací značky, ale i poškrábaný lak. "Nový Ford Fiesta, se kterým jsem jezdila v autoškole, měl pořád namontovanou kouli," svěřuje se čerstvá držitelka řidičského průkazu Martina Klimešová z Kladna. "Učitel říkal, že alespoň nemusí pořád nechávat lakovat nárazník a že se lépe a bezpečně naučím odhadovat vzdálenost mezi auty."
Že závěsná zařízení, která jsou homologována a mohou být montována na osobní vozy, musí být demontovatelná, to potvrzuje Josef Pokorný z ministerstva dopravy a spojů. "Jsou uchycena jedním nebo dvěma šrouby, a tak je lze odmontovat během okamžiku. Jak ale ukazuje praxe, mnozí řidiči si s tím hlavu nelámou. A přitom by stačilo málo, třeba kdyby policejní hlídka provinilce upozornila nebo napomenula, vždyť nemusí zrovna rozdávat pokuty."
Podle policistů má pro ně mnoho řidičů připravené argumenty. "Řeknou, že zrovna teď jedou pro přívěs a tažné zařízení namontovali před chvílí," tvrdí dopravní policista Milan Hladík. "Pak je můžeme jen požádat, aby závěsné zařízení raději sundali a namontovali, až když budou přívěs nebo vozík připojovat." Zdá se však, že při dopravní nehodě, kdy řidič narazí zezadu do druhého auta vybaveného závěsným zařízením, pokutuje policie jen toho, kdo nedodržel bezpečnou vzdálenost. "Nedobrzdil jsem a naboural do auta s koulí," vzpomíná Martin Smolík z Prahy. "Zatímco on měl jen rozbitou mlhovku a poškrábaný nárazník, já měl nárazník rozlomený, ohnuté plechy a rozbitý reflektor. Pojišťovna mi nezaplatí nic a ještě mě to stálo pokutu. A řidič, který mi vlastně způsobil svým závěsným zařízením podstatně větší škody, nedostal ani napomenutí. Podobné zkušenosti mají i moji známí."
Na provinilce, co mají neustále namontováno tažné zařízení, se pojišťovny nijak nespecializují. Při nehodě, kdy vzadu jedoucí řidič nestačí zabrzdit, je zaplacena škoda z povinného ručení jen řidiči nabouraného vozu. Viník nehody se může dočkat peněz jen ze své havarijní pojistky.

Při parkování dokáže závěsné zařízení hezky promáčknout nárazník - při srážce v provozu ale napáchá větší škody.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Výročí Dieselgate: soudy, miliardové pokuty a rostoucí síla Volkswagenu

Právě motory TDI způsobily Volkswagenu dalekosáhlé problémy.

Přesně před třemi lety vyšla ve světových agenturách nenápadná zpráva o potížích koncernu Volkswagen v USA kvůli měření...

Najdete na iDNES.cz