Desatero k nasazení zimních pneumatik

  8:01
- Zapamatujte si základní desatero, kterého je třeba se držet při výměně letního obutí vozu za zimní. A nepřezout se nevyplácí. Jaká je zima ve střední Evropě? Z patnácti procent sníh a náledí, z 45 procent mokro a rozbředlý sníh a jen ze 40 procent klasické suché vozovky. Průměrná teplota se pohybuje kolem tří stupňů Celsia.
1. Zimní pneumatiky řidič pozná podle toho, že vždy mají označení M + S.

2. Výhodnější než přezouvání, které stojí zhruba od 50 do 200 korun za kus, je koupě samostatných disků pro zimní pneumatiky. Za dvě, tři přezutí se investice vrátí, zvlášť když odborníci pro zimní pláště doporučují nejobyčejnější plechové ráfky, nikoliv disky z lehkých slitin, které poškozují posypové materiály. Navíc přibývá pneuservisů, které zimní kola v létě a letní kola v zimě za pakatel či zdarma vhodně uloží.

3. Zásada říká, že automobil by měl před zimou dostat zimní pneumatiky na všechna čtyři kola. »Když se motorista třeba kvůli nedostatku peněz rozhodne, že pořídí jen dva zimní pláště, měl by je určitě dát na přední nápravu, a to bez ohledu na to, zda je poháněná či nikoliv,« radí pracovník otrokovické firmy Barum Continental Jiří Hradil. »Většina automobilů dnes má přední pohon, takže s montáží zimních kol na přední nápravu není o čem diskutovat. Je ale nutné počítat s tím, že auto se může chovat nevypočitatelně, hrozí mu nekontrolovatelný smyk. Ještě složitější je situace u hnané zadní nápravy. V tomto případě je třeba odpovědně zvážit, zda je lepší mít potíže při rozjíždění na kluzku a přitom spolehlivě zatočit, nebo se ze sněhu snadno vyhrabat a potom nezatočit.«

4. Svou funkci plní zimní pneumatiky do čtyřmilimetrové hloubky dezénu. Potom ztrácejí specifické vlastnosti, a lze je tedy dál použít už jen jako letní pláště. Od čtyřmilimetrového dezénu se zimní guma v letním provozu neojíždí tolik, jako když je nová či zánovní.

5. Zimní pneumatiky stojí zhruba o 30 procent víc než pláště pro letní provoz. Pro nejrozšířenější škodovky a další auta s třináctipalcovými koly motorista může jednu zimní gumu pořídit už kolem 2000 korun, ceny dražších výrobků pro větší vozy sahají i k pěti tisícům.

6. Zimní pneumatiky jsou sice dražší než letní, ovšem ve skutečnosti není jejich využití - necháme-li stranou bezpečnost jízdy - ekonomicky nevýhodné. Mají totiž dezén zhruba o dva milimetry vyšší, což znamená, že na nich lze najezdit asi o deset tisíc kilometrů víc než na letních pláštích, samozřejmě nebudou-li sloužit v létě.

7. Nemá-li řidič k dispozici dost peněz na koupi nových zimních pneumatik, tak by měl zvážit, zda nepořídí alespoň zimní protektory. Jejich cena je na 50 až 70 procentech nových výrobků. Například v Německu tvoří zimní dezény 70 procent vyrobených protektorů, zatímco v tuzemsku to je jen 40 procent.

8. Rozhodování o výběru dezénu a typu zimní pneumatiky musí ovlivnit podmínky, ve kterých auto bude jezdit. »Na čerstvém sněhu je 80 procent záběru dílem dezénu a jen z 20 procent se podílí gumová směs. Zejména v horských oblastech se tedy uplatní blokový - hrubší dezén. Na uježděném sněhu jsou oba zmíněné podíly zhruba padesátiprocentní a na zledovatělém sněhu či náledí je záběr dán z 80 procent směsí a z 20 procent dezénem pneumatiky. Pro smíšený provoz s cestováním na dálnicích a frekventovaných silnicích s občasnými jízdami do hor jsou nejvhodnější zimní pláště s jednosměrným dezénem,« říká Jiří Hradil.

9. Jestliže letní pneumatika spolehlivě plní všechny funkce jen do teploty zhruba pěti stupňů Celsia a pak ztrácí na adhezi, funguje zimní plášť spolehlivě až do dvacetistupňového mrazu. V teplotě od 12 stupňů nad nulou se ale rychleji opotřebuje.

10. Zima ve středoevropském prostoru - to je z 15 procent sníh a náledí, z 45 procent mokro a rozbředlý sníh a jen ze 40 procent klasické suché vozovky. Průměrná teplota se pohybuje kolem tří stupňů Celsia.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...