Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Deset nových crashtestů. Čtyři hvězdy pro Kiu Picanto, pět pro ostatní

aktualizováno 
Výsledky srpnové vlny crashtestů jsou velmi pozitivní. Z deseti testovaných aut získalo nejvyšší skóre pěti hvězdiček rovnou devět vozů, jen kapesní kia se musí spokojit se čtyřmi hvězdičkami.

Nárazové testy Euro NCAP srpen 2011 | foto: Euro NCAP

Crashtesty Euro NCAP květen 2011

Audi A6
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 91 %
ochrana dětí: 83 %
ochrana chodců: 41 %
bezpečnostní prvky: 86 %

BMW X3
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 88 %
ochrana dětí: 83 %
ochrana chodců: 53 %
bezpečnostní prvky: 71 %

Chevrolet Aveo
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 95 %
ochrana dětí: 87 %
ochrana chodců: 54 %
bezpečnostní prvky: 93 %

Chevrolet Orlando
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 95 %
ochrana dětí: 79 %
ochrana chodců: 49 %
bezpečnostní prvky: 71 %

Citroën DS5
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 89 %
ochrana dětí: 83 %
ochrana chodců: 40 %
bezpečnostní prvky: 97 %

Hyundai i40
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 92 %
ochrana dětí: 86 %
ochrana chodců: 43 %
bezpečnostní prvky: 86 %

Kia Picanto
celkový výsledek: 4 hvězdy
ochrana dospělých: 86 %
ochrana dětí: 83 %
ochrana chodců: 47 %
bezpečnostní prvky: 43 %

Opel Ampera
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 85 %
ochrana dětí: 78 %
ochrana chodců: 41 %
bezpečnostní prvky: 86 %

VW Golf Cabriolet
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 96 %
ochrana dětí: 86 %
ochrana chodců: 53 %
bezpečnostní prvky: 71 %

VW Jetta
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 94 %
ochrana dětí: 86 %
ochrana chodců: 56 %
bezpečnostní prvky: 71 %

V nové sérii crashtestů zkoušela organizace Euro NCAP velmi široké spektrum vozů, od malých městských po auta vyšší střední třídy a SUV. Rozmanité portfolio by mohlo vzbuzovat předpoklady, že výsledky crashtestů budou hodně různorodé. Jenže opak je pravdou, výsledky jsou velmi vyrovnané a auta všech kategorií vykazují vysokou úroveň ochrany posádky i chodců.

Trochu smůlu má automobilka Kia, která se v záplavě pětihvězdičkových výsledků nechtěně zviditelnila skórem se čtyřmi hvězdami. Pro malé picanto přitom není omluvou ani fakt, že šlo o nejmenší z testovaných vozů. Někteří jeho konkurenti se totiž plným skóre mohou chlubit. Na druhou stranu se sluší dodat, že malá kia doplácí na stále přísnější kritéria posuzování vozů. O pět hvězd vůz pravděpodobně přišel tím, že se do všech vyráběných modelů standardně nedodává stabilizační systém. Ten bude mimochodem od příštího roku v EU pro všechna auta povinný. V ostatních kategoriích (ochrana posádky, dětí i chodců) měla Kia Picanto skóre dostatečné na zisk pěti hvězd.

Hyundai i40 byl ohodnocen 92% za ochranu dospělých, při maximálním hodnocení za boční náraz. Opěrky hlavy a sedadlo EuroNCAP pochválilo ochranu před poraněním krční páteře při nárazu zezadu.

Testem prošel i další hybridní, nebo chcete-li elektrický vůz. Opel Ampera potvrdil, že i auta s alternativními systému pohonu jsou bezpečná, jeho skóre v kategoriích ochrany posádky, dětí i chodců ale vždy patřilo k tomu nejnižšímu z testovaných aut.

Z velkého zlepšení se může radovat Chevrolet. Zatímco v roce 2006 jeho model Aveo překvapil katastrofálním výsledkem dvou hvězdiček, nové aveo už má všech pět. Plný počet hvězd platí také pro rodinný crossover orlando. Organizace Euro NCAP u vozů oceňuje především výbornou ochranu krční páteře při nárazu zezadu a skvělou ochranu dospělé posádky. Orlando by ale přece jenom mohlo přidat v ochraně dětí. V té si mimochodem velmi dobře vedlo aveo se skórem 87 procent bbodů, které může v dané disciplíně získat. Tento příklad ale jasně ukazuje, že výsledky aut z různých kategorií nelze mezi sebou porovnávat. V malém aveu jsou totiž při shodné nehodě děti pochopitelně ohroženy více než v orlandu.

Chevrolet Orlando se v Evropě prodává od začátku roku 2011; nové aveo bylo uvedeno v Evropě v létě letošního roku. Oba modely jsou součástí vlny uvádění nových vozů v roce 2011, roce stého výročí automobilky Chevrolet.

Výborné výsledky v oblasti ochrany dětí má i dvojice volkswagenů – Jetta a Golf Cabriolet – a také Hyundai i40. Otevřený golf vůbec potěšil výsledky, v ochraně posádky je jeho skóre nejlepší z hodnocených vozů. Golf Cabriolet je tak ukázkou toho, že uříznutí střechy lze udělat i tak, aby si vůz zachoval maximální bezpečnost. I tak je ale nutno podotknout, že kabriolet samozřejmě skýtá větší bezpečnostní rizika než uzavřený vůz. Tato rizika ale Euro NCAP nehodnotí.

Varování od Euro NCAP naopak směřuje směrem k Audi A6, Opelu Ampera a Citroënu DS5. Tyto vozy jen těsně dosáhly potřebné hranice 40 % v oblasti ochrany chodců. Být jejich skóre o procento nebo dvě nižší, už by dostaly jen čtyřhvězdičkové skóre. Příští rok ale bude situace ještě horší. Pro dosažení pěti hvězd bude Euro NCAP vyžadovat v této disciplíně minimálně šedesátiprocentní úspěšnost. A toho nedosáhl žádný z aktuálně testovaných vozů. Organizace dává všem za vzor nový Ford Focus, který je k chodcům podstatně šetrnější.

Hyundai i40 EuroNCAP za ochranu chodců chválí, za což vděčí především výbornému hodnocení předního nárazníku za ochranu nohou chodce při střetu.

Euro NCAP také zdůrazňuje, že k dosažení výborných výsledků jsou stále důležitější různé pomocné elektronické systémy. Chválí například použití systému Citroën Localized Emergency Call u modelu DS5. Systém sám přivolá pomoc k případné nehodě a poskytne detailní informace o poloze vozu. Podobný systém s názvem eCall má i nově testované BMW X3, které si také z testů odvezlo pět hvězdiček.

Euro NCAP je sdružení založené v roce 1997 a složené z mezinárodních zástupců evropských ministerstev dopravy, autoklubů, pojišťoven a organizací na ochranu spotřebitelů, zkoumá vlastnosti nových vozů při simulovaných nehodách.





Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.