Crashtesty Euro NCAP květen 2011Audi A6 Chevrolet Aveo Chevrolet Orlando Citroën DS5 Hyundai i40 Kia Picanto Opel Ampera VW Golf Cabriolet VW Jetta |
V nové sérii crashtestů zkoušela organizace Euro NCAP velmi široké spektrum vozů, od malých městských po auta vyšší střední třídy a SUV. Rozmanité portfolio by mohlo vzbuzovat předpoklady, že výsledky crashtestů budou hodně různorodé. Jenže opak je pravdou, výsledky jsou velmi vyrovnané a auta všech kategorií vykazují vysokou úroveň ochrany posádky i chodců.
Trochu smůlu má automobilka Kia, která se v záplavě pětihvězdičkových výsledků nechtěně zviditelnila skórem se čtyřmi hvězdami. Pro malé picanto přitom není omluvou ani fakt, že šlo o nejmenší z testovaných vozů. Někteří jeho konkurenti se totiž plným skóre mohou chlubit. Na druhou stranu se sluší dodat, že malá kia doplácí na stále přísnější kritéria posuzování vozů. O pět hvězd vůz pravděpodobně přišel tím, že se do všech vyráběných modelů standardně nedodává stabilizační systém. Ten bude mimochodem od příštího roku v EU pro všechna auta povinný. V ostatních kategoriích (ochrana posádky, dětí i chodců) měla Kia Picanto skóre dostatečné na zisk pěti hvězd.
Hyundai i40 byl ohodnocen 92% za ochranu dospělých, při maximálním hodnocení za boční náraz. Opěrky hlavy a sedadlo EuroNCAP pochválilo ochranu před poraněním krční páteře při nárazu zezadu.
Testem prošel i další hybridní, nebo chcete-li elektrický vůz. Opel Ampera potvrdil, že i auta s alternativními systému pohonu jsou bezpečná, jeho skóre v kategoriích ochrany posádky, dětí i chodců ale vždy patřilo k tomu nejnižšímu z testovaných aut.
Z velkého zlepšení se může radovat Chevrolet. Zatímco v roce 2006 jeho model Aveo překvapil katastrofálním výsledkem dvou hvězdiček, nové aveo už má všech pět. Plný počet hvězd platí také pro rodinný crossover orlando. Organizace Euro NCAP u vozů oceňuje především výbornou ochranu krční páteře při nárazu zezadu a skvělou ochranu dospělé posádky. Orlando by ale přece jenom mohlo přidat v ochraně dětí. V té si mimochodem velmi dobře vedlo aveo se skórem 87 procent bbodů, které může v dané disciplíně získat. Tento příklad ale jasně ukazuje, že výsledky aut z různých kategorií nelze mezi sebou porovnávat. V malém aveu jsou totiž při shodné nehodě děti pochopitelně ohroženy více než v orlandu.
Chevrolet Orlando se v Evropě prodává od začátku roku 2011; nové aveo bylo uvedeno v Evropě v létě letošního roku. Oba modely jsou součástí vlny uvádění nových vozů v roce 2011, roce stého výročí automobilky Chevrolet.
Výborné výsledky v oblasti ochrany dětí má i dvojice volkswagenů – Jetta a Golf Cabriolet – a také Hyundai i40. Otevřený golf vůbec potěšil výsledky, v ochraně posádky je jeho skóre nejlepší z hodnocených vozů. Golf Cabriolet je tak ukázkou toho, že uříznutí střechy lze udělat i tak, aby si vůz zachoval maximální bezpečnost. I tak je ale nutno podotknout, že kabriolet samozřejmě skýtá větší bezpečnostní rizika než uzavřený vůz. Tato rizika ale Euro NCAP nehodnotí.
Varování od Euro NCAP naopak směřuje směrem k Audi A6, Opelu Ampera a Citroënu DS5. Tyto vozy jen těsně dosáhly potřebné hranice 40 % v oblasti ochrany chodců. Být jejich skóre o procento nebo dvě nižší, už by dostaly jen čtyřhvězdičkové skóre. Příští rok ale bude situace ještě horší. Pro dosažení pěti hvězd bude Euro NCAP vyžadovat v této disciplíně minimálně šedesátiprocentní úspěšnost. A toho nedosáhl žádný z aktuálně testovaných vozů. Organizace dává všem za vzor nový Ford Focus, který je k chodcům podstatně šetrnější.
Hyundai i40 EuroNCAP za ochranu chodců chválí, za což vděčí především výbornému hodnocení předního nárazníku za ochranu nohou chodce při střetu.
Euro NCAP také zdůrazňuje, že k dosažení výborných výsledků jsou stále důležitější různé pomocné elektronické systémy. Chválí například použití systému Citroën Localized Emergency Call u modelu DS5. Systém sám přivolá pomoc k případné nehodě a poskytne detailní informace o poloze vozu. Podobný systém s názvem eCall má i nově testované BMW X3, které si také z testů odvezlo pět hvězdiček.
Euro NCAP je sdružení založené v roce 1997 a složené z mezinárodních zástupců evropských ministerstev dopravy, autoklubů, pojišťoven a organizací na ochranu spotřebitelů, zkoumá vlastnosti nových vozů při simulovaných nehodách.