Nárazové testy Euro NCAP srpen 2011

Nárazové testy Euro NCAP srpen 2011 | foto: Euro NCAP

Deset nových crashtestů. Čtyři hvězdy pro Kiu Picanto, pět pro ostatní

  • 45
Výsledky srpnové vlny crashtestů jsou velmi pozitivní. Z deseti testovaných aut získalo nejvyšší skóre pěti hvězdiček rovnou devět vozů, jen kapesní kia se musí spokojit se čtyřmi hvězdičkami.

Crashtesty Euro NCAP květen 2011

Audi A6
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 91 %
ochrana dětí: 83 %
ochrana chodců: 41 %
bezpečnostní prvky: 86 %

BMW X3
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 88 %
ochrana dětí: 83 %
ochrana chodců: 53 %
bezpečnostní prvky: 71 %

Chevrolet Aveo
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 95 %
ochrana dětí: 87 %
ochrana chodců: 54 %
bezpečnostní prvky: 93 %

Chevrolet Orlando
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 95 %
ochrana dětí: 79 %
ochrana chodců: 49 %
bezpečnostní prvky: 71 %

Citroën DS5
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 89 %
ochrana dětí: 83 %
ochrana chodců: 40 %
bezpečnostní prvky: 97 %

Hyundai i40
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 92 %
ochrana dětí: 86 %
ochrana chodců: 43 %
bezpečnostní prvky: 86 %

Kia Picanto
celkový výsledek: 4 hvězdy
ochrana dospělých: 86 %
ochrana dětí: 83 %
ochrana chodců: 47 %
bezpečnostní prvky: 43 %

Opel Ampera
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 85 %
ochrana dětí: 78 %
ochrana chodců: 41 %
bezpečnostní prvky: 86 %

VW Golf Cabriolet
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 96 %
ochrana dětí: 86 %
ochrana chodců: 53 %
bezpečnostní prvky: 71 %

VW Jetta
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 94 %
ochrana dětí: 86 %
ochrana chodců: 56 %
bezpečnostní prvky: 71 %

V nové sérii crashtestů zkoušela organizace Euro NCAP velmi široké spektrum vozů, od malých městských po auta vyšší střední třídy a SUV. Rozmanité portfolio by mohlo vzbuzovat předpoklady, že výsledky crashtestů budou hodně různorodé. Jenže opak je pravdou, výsledky jsou velmi vyrovnané a auta všech kategorií vykazují vysokou úroveň ochrany posádky i chodců.

Trochu smůlu má automobilka Kia, která se v záplavě pětihvězdičkových výsledků nechtěně zviditelnila skórem se čtyřmi hvězdami. Pro malé picanto přitom není omluvou ani fakt, že šlo o nejmenší z testovaných vozů. Někteří jeho konkurenti se totiž plným skóre mohou chlubit. Na druhou stranu se sluší dodat, že malá kia doplácí na stále přísnější kritéria posuzování vozů. O pět hvězd vůz pravděpodobně přišel tím, že se do všech vyráběných modelů standardně nedodává stabilizační systém. Ten bude mimochodem od příštího roku v EU pro všechna auta povinný. V ostatních kategoriích (ochrana posádky, dětí i chodců) měla Kia Picanto skóre dostatečné na zisk pěti hvězd.

Hyundai i40 byl ohodnocen 92% za ochranu dospělých, při maximálním hodnocení za boční náraz. Opěrky hlavy a sedadlo EuroNCAP pochválilo ochranu před poraněním krční páteře při nárazu zezadu.

Testem prošel i další hybridní, nebo chcete-li elektrický vůz. Opel Ampera potvrdil, že i auta s alternativními systému pohonu jsou bezpečná, jeho skóre v kategoriích ochrany posádky, dětí i chodců ale vždy patřilo k tomu nejnižšímu z testovaných aut.

Z velkého zlepšení se může radovat Chevrolet. Zatímco v roce 2006 jeho model Aveo překvapil katastrofálním výsledkem dvou hvězdiček, nové aveo už má všech pět. Plný počet hvězd platí také pro rodinný crossover orlando. Organizace Euro NCAP u vozů oceňuje především výbornou ochranu krční páteře při nárazu zezadu a skvělou ochranu dospělé posádky. Orlando by ale přece jenom mohlo přidat v ochraně dětí. V té si mimochodem velmi dobře vedlo aveo se skórem 87 procent bbodů, které může v dané disciplíně získat. Tento příklad ale jasně ukazuje, že výsledky aut z různých kategorií nelze mezi sebou porovnávat. V malém aveu jsou totiž při shodné nehodě děti pochopitelně ohroženy více než v orlandu.

Chevrolet Orlando se v Evropě prodává od začátku roku 2011; nové aveo bylo uvedeno v Evropě v létě letošního roku. Oba modely jsou součástí vlny uvádění nových vozů v roce 2011, roce stého výročí automobilky Chevrolet.

Výborné výsledky v oblasti ochrany dětí má i dvojice volkswagenů – Jetta a Golf Cabriolet – a také Hyundai i40. Otevřený golf vůbec potěšil výsledky, v ochraně posádky je jeho skóre nejlepší z hodnocených vozů. Golf Cabriolet je tak ukázkou toho, že uříznutí střechy lze udělat i tak, aby si vůz zachoval maximální bezpečnost. I tak je ale nutno podotknout, že kabriolet samozřejmě skýtá větší bezpečnostní rizika než uzavřený vůz. Tato rizika ale Euro NCAP nehodnotí.

Varování od Euro NCAP naopak směřuje směrem k Audi A6, Opelu Ampera a Citroënu DS5. Tyto vozy jen těsně dosáhly potřebné hranice 40 % v oblasti ochrany chodců. Být jejich skóre o procento nebo dvě nižší, už by dostaly jen čtyřhvězdičkové skóre. Příští rok ale bude situace ještě horší. Pro dosažení pěti hvězd bude Euro NCAP vyžadovat v této disciplíně minimálně šedesátiprocentní úspěšnost. A toho nedosáhl žádný z aktuálně testovaných vozů. Organizace dává všem za vzor nový Ford Focus, který je k chodcům podstatně šetrnější.

Hyundai i40 EuroNCAP za ochranu chodců chválí, za což vděčí především výbornému hodnocení předního nárazníku za ochranu nohou chodce při střetu.

Euro NCAP také zdůrazňuje, že k dosažení výborných výsledků jsou stále důležitější různé pomocné elektronické systémy. Chválí například použití systému Citroën Localized Emergency Call u modelu DS5. Systém sám přivolá pomoc k případné nehodě a poskytne detailní informace o poloze vozu. Podobný systém s názvem eCall má i nově testované BMW X3, které si také z testů odvezlo pět hvězdiček.

Euro NCAP je sdružení založené v roce 1997 a složené z mezinárodních zástupců evropských ministerstev dopravy, autoklubů, pojišťoven a organizací na ochranu spotřebitelů, zkoumá vlastnosti nových vozů při simulovaných nehodách.