Řidiči mají v Praze své zkratky. Ilustrační foto.

Řidiči mají v Praze své zkratky. Ilustrační foto. | foto: Michal Klíma, MF DNES

Deset tipů, kudy objet nejucpanější místa Prahy

  • 28
Mnozí řidiči mají vlastní metody, jak si poradit s ucpanými tahy. Kličkují malými uličkami, až se dostanou tam, kam chtějí. Radnice teď na ně chystá past. Razantní změny připravuje vedení města především na Novém Městě a Malé Straně. Práce na zřízení jednosměrného provozu na vltavských nábřežích budou pokračovat i v následujícím roce.

10 tipů, kudy objet nejucpanější silnice v Praze ...ZDE

„Karmelitská ulice by mohla být jednosměrná třeba hned. Na Smetanově nábřeží se musí ještě upravit tramvajové zastávky - tak, aby lidé nastupovali a vystupovali z chodníků,“ říká náměstek primátora Jan Bürgermeister.

V praxi by to znamenalo, že z Karmelitské ulice by se jezdilo přes Malostranské náměstí a Letenskou jen směrem ke Klárovu.

Do Revoluční přes Prahu 7
Naopak na pravém břehu Vltavy by se ulicí Křížovníků a dále po Smetanově nábřeží jezdilo pouze v opačném směru, tedy ke Karlovu náměstí. Tato změna se mnohým řidičům nelíbí.

„Cestování v centru Prahy se tak stane složitým a budou tady velké zmatky. Dopadne to tak, že když budu chtít jet z jednoho konce Starého Města na druhý, tak mi nezbude nic jiného, než přejet na druhý břeh Vltavy na Malou Stranu,“ tvrdí Petr Voleš. A hned dodává příklad: „Třeba když se budu chtít dostat z ulice Karoliny Světlé na náměstí Republiky. To znamená, že od Národního divadla pojedu po mostě Legií na druhý břeh Vltavy, odtud pak přes Újezd, Karmelitskou, Letenskou, nábřeží Edvarda Beneše, Štefánikův most a Revoluční na náměstí Republiky. To je pořádná štreka,“ zlobí se Voleš.

10 tipů, kudy objet nejucpanější silnice v Praze ...ZDE

Řidiče, kteří dnes rádi využívají vlastních tras okolo ucpaných silnic, může těšit jediná věc: systém jednosměrných ulic na nábřežích spustí město nejdříve v roce 2009.
Zastupitel Prahy 1 Filip Dvořák uvedl, že omezení cest aut přes centrum a zabránění řidičům v tom, aby si tudy zkracovali cestu, je správné.

„Do úzkých ulic centra auta zkrátka nepatří. Proto je dobře, že jich tady smí jezdit co nejméně. Rozumné opatření se zavedlo na Národní třídě, po které řidiči mohou jet pouze na Uhelný trh, a pak se musí vrátit zpátky. Jinam mají zákaz vjezdu,“ objasnil Dvořák. Právě tady se dříve dalo z Národní třídy odbočit do Jungmannovy ulice, což bývala také jedna z oblíbených zkratek pražských řidičů.

Petr Voleš připouští, že auta by neměla mít právo jezdit v centru všude. „Když už je tam ale nechtějí pustit, tak ať v tom případě přidají tramvaje a vůbec zlepší městskou dopravu,“ zdůraznil.

„Máme to v plánu. V centru chceme zavést dvě linky elektrických minibusů, které šetří životní prostředí. Ty by mohly začít jezdit už v příštím roce,“ řekl Dvořák.

10 tipů, kudy objet nejucpanější silnice v Praze ...ZDE

Beton brání koleje
Proti autům se snaží bojovat též Dopravní podnik, který se ještě do konce roku chystá na dalších místech oddělit tramvaje od aut. Mnoho řidičů si totiž zkracuje cestu po kolejišti nebo se zde i otáčí. „Betonové zábrany, které mají znemožnit autům vjíždění na koleje, postavíme například v Sokolovské ulici v úseku mezi křižovatkou s ulicí Na Švábkách a Palmovkou. Dále budou i na Bubenském nábřeží u tržnice,“ řekl technický ředitel Dopravního podniku Jiří Bezdíček.

V současné době je nějakou zábranou, která brání vjíždění aut do kolejiště, odděleno od vozovek na padesát kilometrů tramvajové trati z celkových sto čtyřiceti.
Proti přeplněným ulicím se brání i městské části. Již dříve zavedla systém jednosměrných ulic Praha 5 v centru Smíchova. Tady jsou také zřízeny některé nové pěší zóny. Auta tak byla vytlačena do stanice metra Anděl a od nákupního areálu Nový Smíchov.

10 tipů, kudy objet nejucpanější silnice v Praze ...ZDE