Estakáda

Estakáda - Dvoukilometrová estakáda přes údolí u Radotína spojí dva tunely. | foto: Vizualizace: SUDOP

Deset způsobů, jak vyřešit ucpanou Prahu

  • 190
Jen v loňském roce vlastnili Pražané tři čtvrtě milionu aut. Ta spolu s dalšími statisíci mimopražských ujela po městě každý den dvacet milionů kilometrů. A tento počet bude patrně narůstat i v příštích letech. Ucpaným ulicím v centru má ulevit dostavba jižní části dálničního obchvatu a části městského okruhu.

MAPA BUDOUCNOSTI: PRAHA ZA 20 LET

SPECIÁL: Budoucnost Prahy

Ani tyto nové rychlostní silnice však nevyřeší všechny dopravní problémy v Praze.

Odborníci uvažují o různých způsobech, jak tento letitý problém vyřešit.

Zde je prognóza, nakolik budou mít jednotlivé varianty skutečný vliv na zlepšení dopravní situace ve městě.

1. Mýtné
Zavedení mýtného v centru města je podle radnice reálné až po dostavbě městského okruhu. I zde, stejně jako na okruhu, by mělo být zavedené elektronické mýtné. Řidiči nebudou za vjezd platit paušálně, ale podle toho, kolikrát do centra vjedou.
Šance na uskutečnění dle MF DNES: 80 %

2. Centrum bez nákladních aut
Zákaz vjezdu do širšího centra Prahy platí pro velká nákladní auta již šest let. Do samotného centra nesmí už nyní vjet auta těžší než 3,5 tuny. Ve skutečnosti sem však může vjet více než pět tisíc nákladních aut, kterým magistrát vydal povolení. Od 1. ledna 2007 město absolutně zakáže vjezd do centra nákladním autům, která byla vyrobena před říjnem 1997.
Šance podle MF DNES: 50 %

3. Jízda v liché nebo sudé dny
V některých západoevropských metropolích sahá radnice při kritických smogových situacích k nepopulárnímu řešení. Omezuje jízdu soukromých automobilů. V určitý den tak mohou vyjet do ulic například jen vozy, jejichž registrační značky končí buď sudým, nebo lichým číslem. V Praze se o tomto způsobu zatím neuvažuje.
Šance podle MF DNES: 5 %

4. MHD zadarmo
Po červencovém zdražení už radnice slibuje, že v dohledné době další nebude. Někteří opoziční zastupitelé se však myšlenky na cestování městskou dopravou zadarmo nevzdávají. Vedení radnice však tento nápad považuje za nereálný, zadarmo se nejezdí ani v jiných evropských zemích. Představitelé města dodávají, že peníze vybrané z jízdného jsou mimo jiné zdrojem peněz pro nákup moderních dopravních prostředků.
Šance podle MF DNES: 5 %

5. Zjednosměrnění nábřeží
Myšlenka na zavedení jednosměrných ulic na nábřeží nemá ani v budoucnu velkou šanci na uskutečnění. Podle představitelů radnice by se o ní dalo začít uvažovat až po zprovoznění městského okruhu. Ovšem jen v malých úsecích. V úvahu tak připadá například část Malé Strany a Křižovnická ulice. Se zavedením jednosměrného provozu na nábřežích v celé centrální části města se příliš počítat nedá.
Šance podle MF DNES: 20 %

6. Proč jezdit MHD?
Vede radnice obyvatele města k tomu, aby co nejvíce jezdili hromadnou dopravou? „Strategie města je nikomu nic nepřikazovat. Naše strategie je postavena na třech pilířích, a to cena, čas a komfort,“ řekl radní pro dopravu Radovan Šteiner. Městská doprava má být spolu se zavedením nových vozidel mnohem komfortnější.
Šance podle MF DNES: 50 %

7. Důsledná kontrola parkování
Vysoké pokuty za parkování na místech pro invalidy, na přechodech pro chodce, vymahatelnost pokut. Více policistů, kteří budou v ulicích kontrolovat parkování bez placení na vyznačených místech.
Šance podle MF DNES: 60 %

8. Rozšíření placených zón
Město již schválilo koncepci, podle které bylo území Prahy rozděleno do několika cenových zón podle vzdálenosti od centra. Placené parkování, které má odradit řidiče od toho, aby zajížděli do centra města, platí zatím jen v Praze 1. Do budoucna však o něm uvažují radnice Prahy 2, 3 a 5. Platit by se mělo i v částech Prahy 6 a Prahy 7.
Šance podle MF DNES: 90 %

9. Dostavba městského okruhu
Nejčastějším argumentem radních v souvislosti s řešením zhoršující se dopravní situace v Praze je dostavba městského okruhu. Podle současných odhadů má být celý dostavěn v roce 2017. Radnice však tvrdí, že se městu výrazně uleví již po roce 2010, po dostavbě úseku mezi Strahovským tunelem a Trojou.
Šance podle MF DNES: 80 %

10. Více P+R u metra
Ve městě do dnešního dne funguje 15 záchytných parkovišť u stanic metra. Podle statistik však o ně řidiči postupně ztrácejí zájem. Město se proto rozhodlo, že tato parkoviště budou fungovat i v noci. S tímto typem parkování se počítá i u nových stanic metra na Proseku a v Letňanech.
Šance podle MF DNES: 50 %

MAPA BUDOUCNOSTI: PRAHA ZA 20 LET