Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velká kola nového Renaultu Scénic navrhla žena, s inženýry umí diskutovat

  10:46aktualizováno  10:46
Důležité modely Renaultu posledních dvaceti let mají na svědomí ženy. Sympatická Švédka Agneta Dahlgrenová působí u francouzské automobilky od roku 1991. Dnes je šéfkou designérských týmů modelů Megane, Kadjar, Scénic a elektromobilů.

Nový Renault Scénic | foto: Renault

Za sebou však má i práci na kamionech a malých autech. Ty výrazné líbivé tvary dává renaultům právě ona.

Agneta Dahlgrenová

Nezávislá organizace WAVE (Women And Vehicles in Europe) právě zvolila Agnetu Dahlgrenovou ženou roku v autoprůmyslu pro letošní rok. Do prodeje startuje její nejnovější dítě: nová generace Renaultu Scénic.

Jak se žena k designu renaultů dostane?
Na technické škole ve Švédsku jsem studovala obor produktového designu. Předtím jsem ovšem byla ve Francii na škole, která se věnovala technice a průmyslovému designu, chtěla jsem si vyzkoušet jiné prostředí. Autoprůmysl mě zajímal, a tak když jsem po studiích hledala práci, mířila jsem k autům. Pro designéra jsou auta velmi zajímavá. Musíte brát na zřetel a integrovat velké množství rozmanitých parametrů a požadavků.

Pro vás je autodesign umělecký vrchol?
Automobilový design je průmyslový design, ne umění. Protože to, co vytváříme, se vyrábí průmyslově, spojuje stovky a tisíce komponent. Designér integruje ekonomickou, technickou, výrobní stránku a k tomu ergonomii.

Takže je lepší být inženýr, než umělec.
Určitě. Ale vlastně potřebujete mít v týmu kombinaci obou. Průmyslový designér musí vlastně zvládat obojí.

Před dvaceti lety byla na vaší pozici u Renaultu také dáma (Anne Asensiová). Je to nějaká strategie Renaultu, že má na pozici designéra rodinných aut ženu?
Ano, pracovaly jsme spolu. Nemyslím, že je to strategie. Mohla bych a pracovala jsem i na autech dalších kategorií. Na této pozici jsem začala pracovat před šesti lety. Tehdy se tento segment rodinných vozů rozvíjel, ale nemyslím si, že by to bylo kvůli tomu, že jsem žena. Není tam rovnítko, že žena rovná se rodinné auto, muži přece mají také rodiny.

Jsou mezi muži a ženami rozdíly v přístupu?
Nemyslím. Firma potřebuje co největší diverzitu, proto mixujeme složení týmů z lidí, různých věkových kategorií a kultur. Přináší to více kreativity a inovací. Když budeme mít stejné lidi, budeme mít stále stejné výstupy. Věřím v rozmanitost v co nejširším rozsahu.

Jak se v tom světě s převahou mužů cítíte?
Není nás mnoho, ale máme v designstudiu Renaultu některé další. Vždycky, už za studií, kolem mě byla většina mužů. Takže jsem zvyklá. Ale myslím, že je to správné, že nás je stále více. Přicházíme z různého prostředí. Přináší to nové pohledy, přístupy a způsoby práce.

Když malujete auto, používáte počítač, nebo tužku?
Jako ve všech automobilkách začínáme tužkou a papírem, protože designér se vyjadřuje s pomocí ruky. Mozek pracuje, ale je to ruka, která zkouší různé linie. Poté, když najdeme zajímavé řešení, přeneseme jej do počítače. Proces tedy pokračuje v digitalizované podobě. Ale když potřebujeme něco změnit, navrhnout nějaký detail, opět skicujeme rukou.

Může se hodit

Navštivte Automodul.cz a vybírejte z nabídky vozů značky Renault a dalších

Máte technické vzdělání. Jak moc napjatý vztah máte s konstruktéry? Obvykle se s nimi designéři hádají.
Mít technický základ je velmi dobré. Protože s inženýry můžete diskutovat. A chápete, co potřebují, proveditelnost, problémy. Můžete jednodušeji hledat řešení i přes technické těžkosti. Ale samozřejmě potřebujeme i vyslovené umělce, kreativní lidi. Ti přinášejí nové myšlenky. To je další rozměr té rozmanitosti.

V době, kdy jste pracovala s Anne Asensiovou, vznikly ikonické renaulty - první Twingo, Scénic. Který renault dneška má takový potenciál být ikonou?
Jsem si jistá, že taková auta máme. Ale budou slavná jiným způsobem. Tehdy jsme měli velmi výrazné a silné modely - Espace, Twingo, Scénic, které byly velmi dobře známé. Ale identita značky nebyla tak výrazná. Dnes budujeme značku, její image. Jsme stále více přítomni na mezinárodních trzích a potřebujeme být známí jako automobilka. Posilujeme význam silné firemní identity napříč modelovou řadou. Určité prvky, tvary, specifické linky nebo výrazná přední maska mají renaultům dávat tvář.

Jaká je vaše strategie v designu?
Všechno je důležité, proporce i grafické prvky. Samozřejmě stavíme na vyváženosti tvarů a proporcí. Poměr velikosti kol, rozvoru a převisů, všechno musí být vyvážené. Po proporcích pracujeme na stylingu. Dáváme vozu designérské prvky, které spojují naše modely.

Jak byste popsala renaulty?
Děláme smyslná auta ušlechtilých tvarů, mají vyjadřovat vřelost. Zároveň máme velmi jednoduché a čisté linky, které jsou lehce zapamatovatelné a rozpoznatelné.

Fotogalerie

Jaký je váš oblíbený prvek, detail na autech, která jste navrhla?
Právě uvádíme na trh nový Renault Scénic, jehož velmi silným designovým prvkem jsou velká kola. Dvacetipalcové ráfky dostávají všechny verze. Navždy si budu pamatovat, že se mi podařilo něco takového prosadit na takový druh auta. Potřebovali jsme je, abychom udrželi správné proporce vozu. Nebylo to jednoduché, ale bylo to velmi důležité.

Před lety byli designéři limitování technologiemi, dnes hlavně ekonomikou a legislativou. Jak se s tím srovnáváte?
Ano, je to tak dlouho. Legislativa se stále vyvíjí a my to musíme sledovat. Ale technickou proveditelnost musíme sledovat také. Důležitá je také cena, auta jsou stále nabitější technologiemi a lidé nemají více peněz. Takže pracujeme hodně na snižování nákladů.

Autoprůmysl se teď vyvíjí velmi překotně. Myslíte, že je na dohled nějaký převrat v automobilovém designu, který přinesou auta řízená roboty a poháněná elektřinou?
Myslím, že obrovským vývojem prochází osvětlení aut. V tomto oboru se toho děje spousta.

Jaké auto řídíte?
Teď řídím elektromobil Renault Zoe, ale už se těším na nový scénic.

Dáma, která malovala autolegendy moderní doby

Anne Asensiová je žijící legenda

Šarmantní dáma, která neskrývá velkou lásku k motorkaření, oblékala přelomová francouzská auta devadesátých let. Z jejího skicáku je Renault Scénic první generace, auto, které v Evropě zakládalo kategorii rodinných MPV. Prodejní trhák, který inspiroval ostatní značky, milovaly hlavně ženy, stejně jako neodolatelnou městskou kabelku Renault Twingo. Ta bublina na kolech s neopakovatelnýma očima světel je jednou z automobilových ikon posledních desetiletí, také nese její podpis.

Anne ještě pamatuje časy, kdy se auta malovala rukou a modelovala z hlíny a také byla u nástupu počítačů do designérských studií. Její cesta vedla z Renaultu přes pozici šéfdesignérky amerického GM až na pozici viceprezidentky u softwarového giganta Dassault Systèmes.

Hlavní hvezdy konference Autodesign Prague - Anne Asensio a Peter Horbury


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Vyrábět ferrari je zlatý důl, na tesle proděláte

Ferrari SP35

Rozdíly v zisku z prodeje těch nejluxusnějších vozů jsou obrovské. Zatímco Ferrari vydělává, Tesla a Bentley v roce...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Němci vyvíjejí auto se slunečním pohonem, objednává se zatím bez baterek

Německá automobilka Sono Motors vyvíjí elektromobil Sion se solárními články na...

Německá společnost Sono Motor pracuje na plně elektrickém automobilu Sion, který má v karoserii zabudované solární...

Najdete na iDNES.cz