Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Designér Colani: Češi, mějte kuráž! Jste nejkulturnější v Evropě

Exkluzivně
Matka Polka, otec Švýcar, čínská přítelkyně, on narozený v Berlíně, jedenaosmdesát let, sil má ale na rozdávání třicátníkům - Luigi Colani. Má italské jméno, ale sám o sobě říká, že mluví italsky velmi špatně. A Evropu už zatratil. Veleslavný designér aut a všeho, co si umíte představit, snílek, fantasta...
Ferrari Testa d’Oro

Ferrari Testa d’Oro | foto: Luigi Colani

Jeho pravé jméno je Lutz Colani. Vše ostatní je neopakovatelný originál. Je to chuligán, enfant terrible... Říkejte mu jak chcete, nejlepší je ale vidět ho na vlastní oči. Na osmdesátku nevypadá, srší energií. I když s ním mluvíte mezi čtyřma očima řve, vzteká se. Když má publikum, hřímá, bouchá do stolu a vykřikuje „mamma mia!“. A na většině fotek má v prstech na dva palce tlustý doutník.

Obrázek není k dispozici

Při rozhovoru s ženami jim bez ostychu kouká do výstřihu a jeho katalogy jsou plné vnadných krásek. „Radši udělám sochu nahé ženy, než vysokorychlostní vlak,“ říká.

Luigi Colani

„Už dlouho jsem si přál býti porotcem mezinárodní soutěže v zemi Alfonse Muchy. Proto je mi velkou ctí účastnit se této soutěže v jedné z nejstarších kulturních zemí Evropy.“

Colani už víc než padesát let navrhuje design čehokoliv, na co si vzpomenete. Dával svůj milovaný oblý biodesign už asi všemu - od propisek po tankery.

Jsem nejlepší

Nepochybuje o sobě. Neváhá o sobě prohlásit, že je nejlepší na světě: „Recept na perfektní design? Devadesát procent příroda a deset procent Colani,“ říká s odzbrojující jistotou. V oblibě u kolegů designérů moc není, je mu to jedno. Starý kontinent zatratil. „Už nežiji v Evropě, ne v Německu. Německo je přetechnizované, tam designu chybí srdce,“ líčí. Jeho oficiální životopis říká, že žije a tvoří v Karlsruhe. Ale vlastně pořád cestuje celém světě, má studia snad na všech kontinentech. Žil v Japonsku, ale teď si hlavně zamiloval Čínu.

Práce Luigi ColanihoPráce Luigi Colaniho

Když dorazil do Prahy vyhlásit výsledky mezinárodní soutěže firmy Grund, vyrábějící doplňky do koupelny, netajil se obdivem k Česku. „Vkládám velké naděje do vaši země! Jste nejkulturnější zemí v Evropě,“ hřímá. „Je ve vás víc, než si myslíte.“

Aerodynamika je všechno

Po druhé světové války studoval sochařství na berlínské univerzitě, brzy ale odjel do Paříže, aby na Sorbonně vystudoval aerodynamiku. Právě to je základ jeho vášně pro organické, tekutinám (vzduchu i vodě) přívětivé tvary.

Rodné Německo zatratil: „Vše, co vidíme, je superbauhaus. Co Bauhaus (umělecký směr první poloviny 20. století - pozn. red) přinesl světu? Vysoce propracovaný čtvercový tvar. Zapomněli na pyramidu a úplně vynechali na kulové tvary!“ vzteká se. On, který nemá doma nic hranatého...

Kromě golfových holí, tankerů, klavíru, brýlí nebo uniforem letušek navrhoval hlavně dopravní prostředky. Známé jsou jeho ufoidní tahače, kterých vznikla necelá dvacítka (už pracuje na dalším). Maloval ale také osobní auta. Jedno z nejznámějších je Ferrari Testa d’Oro, ale pouze jediné se dočkalo sériové výroby: Colani GT Spider. Dvoumístný roadster je ve dvou exemplářích schovaný i v českých garážích.

Obrázek není k dispozici

Velký úspěch sklidil už úplně první jeho návrh: Sporťák, vycházející z techniky Alfy Romeo Giulietta, který zajel jako první legendární Severní smyčku okruhu Nürburgringu pod deset minut. Na nejtěžším okruhu planety dodnes testují své novinky snad všechny automobilky. V roce 1981 představil Colani futuristický koncept postavený na základech legendárního Citroënu 2CV - známé „kachny“. Černý speciál byl zajímavý hlavně rekordně nízkou spotřebou paliva: 1,7 litru na 100 km.

Má „pifku“ na „kolegy“ v designérských studiích. V automobilkách dnes podle Colaniho pracují „idioti“: „To, co se teď v autoprůmyslu děje, je úplně šílené.“

Často nevíte, zda fantazíruje, nebo mluví vážně. V pražském DesignCabinetu se na tiskové konferenci designérské soutěže firmy Grund nechal slyšet: „Koupil jsem v Americe jednu ze známých automobilových značek třicátých let Pierce-Arrow. Bojuji totiž proti hlouposti výrobců, kteří staví 400-, 500- a 600koňová auta. Jsou tak hloupí, že je chci porazit,“ líčí. „Koupil jsem slavnou značku a stavím 24válcové auto s 1300 koňmi, které pojede 500 km/h.“ A teď mu věřte... Pro iDNES.cz poskytl rozhovor.

Luigi Colani exkluzivně pro iDNES.cz

Nemáte rád hranaté věci. Máte doma vůbec něco hranatého?
Ne, nic!

Jste průkopník biodesignu. Nemrzí vás, že se biodesign před těmi 30 nebo možná více lety nedočkal takového ohlasu? Dnes se mladí designéři k biodesignu hlásí?
I velmi známí designéři se dnes přiklánějí k biodesignu. Jako Zaha Hadid (uznávaná britská architektka - pozn. red.), která viděla moji výstavu v Londýně a měla hned následnou. Když jsme balili moji výstavu, ona to viděla a přes noc začala kopírovat Colaniho. Protože biodesign je přirozená věc a proto je dobře slučitelný s mozkem člověka.

Aerodynamika je tedy všechno...
Jsou to přirozené tvary věcí.

Obrázek není k dispozici

Před lety design svazovala technologie, dnes jsou designéři svázáni různými omezeními, předpisy. Jak to vidíte vy? Je to výzva nebo překážka?
Regulace je velký problémem světa. Vemte si třeba Formuli 1. Před padesáti lety bylo jediné pravidlo: Formule nesměla být lehčí než 750 kilo, aby nebyla nebezpečná. To bylo všechno. A výsledkem byly tisíce různých návrhů, úžasná tvořivost. Formule 1 kvetla, vozy byly rychlejší a rychlejší a lepší a lepší. Idioti z FIA udělali bichli pravidel - každý šroubek, každá matička na formuli jsou na milimetr určené. Takže už se mohou stavět jen stejná auta. To je diktatura!

Dnes už byste se tedy nepustil do formule...
V 70. letech jsem namaloval nejrychlejší formuli 1. Dnes přemýšlím o takové formuli pro Čínu. A doufám, že s finančními problémy ve světě se F1 stane dostupnější i pro další firmy.

Designoval jste už úplně všechno. Od propisek, přes vlaky až po počítače. Je něco, co jste nemaloval a láká vás to?
Všechno znovu. Nové materiály mě nutí abych všechen ten design znovu promyslel a přeměnil. Nic není nikdy hotovo.

Malujete rukou. Používáte také počítač?
Ne, žádné počítače! Jsou hloupé. To vůbec nelze používat. My jsme daleko lepší, výkonnější než počítač.

Obrázek není k dispozici

Líbí se vám auta dneška?
Všechna vypadají stejně, výrobci jsou hloupí. A všechna auta jsou špatně. Stále se přidávají koňské síly a nepřemýšlí se nad tím, co je potřeba.

Mluví se o tom, že auta jsou stále aerodynamičtější...
U tater to Hans Ledvinka dělal už ve třicátých letech. Dnes je to styling, ale není to nic převratného.

Věříte hodně Číně. Věříte, že Evropané jsou schopni přijmout a pochopit čínský design? Existuje něco jako národní design?
V tuto chvíli mladí čínští designéři kopírují Evropu a Ameriku. Dám ji šanci designovat svoje vlastní značky, které budou mít lepší design, než ty evropské. Když chcete po designérovi mercedesu nebo BMW, aby navrhl něco, co nezapadá do velmi úzce vymezené představy dané firmy, tak ti lidé jsou ze hry. Mladí čínští designéři jsou lepší. Ne proto, že by byli lepší jako takoví, ale jsou svobodnější. A proto nakonec budou stavět lepší auta, nejsou svázání jen firemními pohledy a důvody.

Colani se musí slyšet

„Jsem šéf designu dopravních prostředků v Číně a moje první přednáška byla o Hansi Ledwinkovi, vy Češi. Víte, kdo to byl Hans Ledwinka (technický ředitel automobilky Tatra v letech 1905–1945 a inspirátor Porscheho při návrhu legendárního VW Brouk - pozn. red.). Byl to tvůrce prvního proudnicového auta. Porsche je nic oproti Ledwinkovi. Musíte mít víc odvahy v České republice. Musíte pochopit, že máte co říci v Evropě. Udělejte to!“

Obrázek není k dispozici
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...