Designér musí stále popichovat inženýry, říká tvůrce interiérů škodovek

Exkluzivně
Vždy miloval auta, vždy miloval design, vždy ho řešil v technických souvislostech a jeho funkčnost pro něj byla stejně důležitá jako vzhled samotný. Slovenský designér Peter Olah je koordinátorem interiérového designu největší české automobilky a žije svůj sen. V exkluzivním rozhovoru pro magazín Esquire odhaluje, jak design auta vzniká.

S automobilkou Škoda spojil svůj um v roce 2000, to ještě studoval. „Když jsem nastoupil, byl jedním z mých prvních úkolů navrhnout popelník do auta,“ směje se, přitom je nekuřák. „Mojí první prací pro sériovou výrobu byly sportovní sedačky do Octavie,“ vzpomíná v říjnovém vydání magazínu Esquire.

Po štaci v německém designstudiu koncernu Volkswagen se vrátil do Mladé Boleslavi a věnuje se návrhům architektury interiéru. „Musíme dělat design, který funguje a je dosažitelný úplně pro každého,“ vysvětluje. 

„Úkolem nás designérů není vytvářet věci, které se dají vyrobit na první dobrou, ale provokovat novými návrhy. Tlačit automobilku k tomu, aby se zamýšlela nad novými věcmi. Designér by neměl být perfektní inženýr, ale někdo, kdo dokáže reagovat na trendy, předpovídat je v horizontu pěti až deseti let.“

„Věci, které tvořím, jsou autorskou výpovědí, na druhou stranu jsou založené na technické bázi, která se následně i může vyrábět v průmyslové výrobě, to je můj cíl,“ vysvětluje, proč se považuje především za průmyslového designera.

Peter Olah vysvětluje, že designér nikdy nepřestává pracovat. „Když sedím na židli, tak přemýšlím, kdo ji navrhl, proč ji navrhl, a jak bych ji dokázal vylepšit. To samé s auty, když vidím nějaké auto, tak neustále přemýšlím, jestli bych ho zvládl udělat jinak, a když si do toho auta sednu, tak i když sedím u cizích lidí v autě, tak ohmatávám všechna tlačítka, nastavuji vše trochu jinak, chytám ty materiály, a to je možná právě to, že neustále přemýšlím nad designem.“

Designér Škody Auto Peter Olah

Peter Olah si občas od aut „odskočí“ k věcem mimo automobilový průmysl. Teď pracujete na varhanách do katedrály svatého Víta. Navrhoval pera pro Montblanc, spolupracoval s Adidasem nebo s výrobci českého křišťálu, jako jsou Lasvit a Preciosa. Práce se sklem ho doprovází ovšem i ve službách Škody. Právě z jeho hlavy pochází nápad, aby designstudio značky, která je dlouholetým partnerem nejslavnějšího cyklistického závodu světa Tour de France, navrhovalo trofej pro vítěze. Pro letošní ročník, který před pár dny skončil, ji Olah navrhoval už podesáté.

Jak změní elektromobilita a autonomní řízení design aut? A jak probíhá vývoj takového návrhu vozu? Čtěte v magazínu Esquire, který vychází 25. září, objednat ho můžete zde.

Trofej pro vítěze Tour de France

Designér Škody Auto Peter Olah s trofejí pro vítěze Tour de France 2020

„Největší hledání bylo při tom prvním ročníku, kdy jsme se snažili definovat ten tvar a vytvořit něco, co bude ikonické, co bude rozpoznatelné jako trofej Tour de France a na druhou stranu něco, co bude každý rok jiné,“ popisuje Peter Olah.

„Chceme, aby každý rok vzniklo umělecké dílo, které bude mít ten konkrétní vítěz doma a bude mu připomínat ten konkrétní ročník. Naším původním cílem bylo, aby každý z těch závodníků měl specifickou trofej, specifické umělecké dílo, které se bude vázat ke konkrétnímu ročníku. V té době jsem ještě ani netušil, že Peter Sagan bude dnes mít těch trofejí pět, a že tam to úplně skvěle zafunguje.“

Letos jsou 60 centimetrů vysoké čtyřkilogramové trofeje ze zeleného a čirého skla pokryty vzorem složeným z obdélníků, které se směrem zdola nahoru zvětšují. Inspirací pro tento unikátní design byl český kubismus i individuální intepretace digitálního designu umělců. Tvar trofeje pak vyobrazuje síť jednotlivých bodů. Díky lomu světla vzniká při pohledu skrz trofej fascinující hra světel z křížících se linií, působivě doplňovaná střídáním světla a stínu.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Poptávka po elektromobilech minulý týden stoupla, firmy lákají dotace

27. března 2024

Prodejci nových aut a zprostředkovatelé finančních služeb zaznamenali v minulém týdnu v Česku...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...