Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Designér klasických BMW a přelomového NSU Ro 80 zemřel

  16:51aktualizováno  16:51
Jméno Clause Lutheho možná není příliš známé. Ale jeho klasická BMW z osmdesátých let obdivuje dodnes celý svět. Autor předku Fiatu 500 a přelomového NSU Ro 80 zemřel 17. března ve věku 75 let.

BMW 3 (E30) | foto: e30.de

Claus Luthe dával tvář "bavorákům" od roku 1976 do roku 1990. K jeho nejslavnějším výtvorům patří BMW řady 7 generace označené E32, druhé BMW 5 a legendární trojkové BMW E30 a E36. Prsty má i ve vzhledu kupé řady 8 a třetí generaci řady 5 (E34).

Německý designér se narodil v roce 1932, první zkušenosti nabral u Fiatu, kde maloval začátkem 50. let přední část nesmrtelného Fiatu 500.

V roce 1956 přišel do dnes již neexistující značky, německé NSU, která se později stala součásti Audi. V roce 1967 přebral velení nad celým designérským oddělením. Je autorem karoserií NSU Prinz a především auta roku 1968 NSU Ro 80, které je považováno za jedno z přelomových aut automobilového designu a mimoto mělo pod kapotou dodnes velmi exotický Wankelův rotační motor.

Poté šel Claus Luthe do designcentra VW. Jeho dílem je mimo jiné první Volkswagen Polo a druhá generace Audi 100.

V roce 1976 se stal po Wilhelmovi Hofmeisterovi a Paulu Bracqovi teprve třetím šéfdesignérem BMW. Předválečné modely malovali totiž pro mnichovského výrobce nezávislí designéři jako Goertz, Michelotti nebo Spada.

Vedení designérského ateliéru BMW se vzdal v roce 1990 po rodinné tragédii. Luthe byl obviněn, že v hádce smrtelně zranil svého 33letého drogově závislého syna.

Pro automobilku pak pracoval externě. BMW trvalo dva roky, než našlo plnohodnotnou náhradu. Není jí nikdo menší než nejkontroverznější automobilový designér současnosti - Chris Bangle.

Autoři:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Transit 2,2 L3H2...
Ford Transit 2,2 L3H2...

r.v. 2013, naj. 112 000 km, diesel
361 790 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.