Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Designér klasických BMW a přelomového NSU Ro 80 zemřel

  16:51aktualizováno  16:51
Jméno Clause Lutheho možná není příliš známé. Ale jeho klasická BMW z osmdesátých let obdivuje dodnes celý svět. Autor předku Fiatu 500 a přelomového NSU Ro 80 zemřel 17. března ve věku 75 let.

BMW 3 (E30) | foto: e30.de

Claus Luthe dával tvář "bavorákům" od roku 1976 do roku 1990. K jeho nejslavnějším výtvorům patří BMW řady 7 generace označené E32, druhé BMW 5 a legendární trojkové BMW E30 a E36. Prsty má i ve vzhledu kupé řady 8 a třetí generaci řady 5 (E34).

Německý designér se narodil v roce 1932, první zkušenosti nabral u Fiatu, kde maloval začátkem 50. let přední část nesmrtelného Fiatu 500.

V roce 1956 přišel do dnes již neexistující značky, německé NSU, která se později stala součásti Audi. V roce 1967 přebral velení nad celým designérským oddělením. Je autorem karoserií NSU Prinz a především auta roku 1968 NSU Ro 80, které je považováno za jedno z přelomových aut automobilového designu a mimoto mělo pod kapotou dodnes velmi exotický Wankelův rotační motor.

Poté šel Claus Luthe do designcentra VW. Jeho dílem je mimo jiné první Volkswagen Polo a druhá generace Audi 100.

V roce 1976 se stal po Wilhelmovi Hofmeisterovi a Paulu Bracqovi teprve třetím šéfdesignérem BMW. Předválečné modely malovali totiž pro mnichovského výrobce nezávislí designéři jako Goertz, Michelotti nebo Spada.

Vedení designérského ateliéru BMW se vzdal v roce 1990 po rodinné tragédii. Luthe byl obviněn, že v hádce smrtelně zranil svého 33letého drogově závislého syna.

Pro automobilku pak pracoval externě. BMW trvalo dva roky, než našlo plnohodnotnou náhradu. Není jí nikdo menší než nejkontroverznější automobilový designér současnosti - Chris Bangle.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Triky na hmyz a trus na autě: neloupejte je nasucho, chemii otřete

Zaschlý trus na oknech či kapotě auta se čistí velmí těžce. Nikdy jej...

Řidiči bojují s každoroční letní otravou - hmyzem přilepeným na čelním skle a zaschlým ptačím trusem. Tyto nečistoty...

Němci vyvíjejí auto se slunečním pohonem, objednává se zatím bez baterek

Německá automobilka Sono Motors vyvíjí elektromobil Sion se solárními články na...

Německá společnost Sono Motor pracuje na plně elektrickém automobilu Sion, který má v karoserii zabudované solární...

Najdete na iDNES.cz