Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Designér superbu: Přední i zadní světla jsou stejná

  11:11aktualizováno  11:11
Nová Škoda Superb je na pohled hodně odlišná od své předchůdkyně a může se pochlubit jednou zajímavostí. Přední i zadní světla mají zcela identický tvar i velikost, koncová jsou jen obrácena vzhůru nohama.

Miroslav Jaskmanicki z designérského týmu Škody Auto, který byl hlavním tvůrcem vnitřku nového superbu, v rozhovoru pro iDNES.cz říká, jak se novinka inspirovala u předválečných škodovek, a odmítá podobnost vnějších tvarů superbu s jinými vozy od konkurence.

"Nový superb si našel svou tvář, která je charakteristická jen pro něj. Nastínili jsme tak směr, kterým se chceme do budoucna dát," říká designér interiéru nové největší škodovky.

"První návrhy superbu vznikaly v letech 2004-2005," prozrazuje Jaskmanicki. Designéři škodovky pracovali s různými tvary zádě. Superb mohl vypadat více jako kupé nebo hatchback, ale konečný výsledek skončil u konzervativního ztvárnění.

Skici Škody Superb

"Škodovka není extravagantní značka. Je to konzervativní značka, z toho důvodu jsme zvolili klasický tvar karoserie, se správným množstvím zasklení a plechu. Myslím si, že proporce nového superbu se povedly," říká designér.

"Při navrhování interiéru superbu a samozřejmě i exteriéru se udělala spousta návrhů, která se nakonec nerealizovala. Z nich pak můžeme čerpat do budoucna," říká tajemně.

Nová Škoda SuperbNová Škoda SuperbNová Škoda Superb




"Návrhů na přední i zadní část bylo mnoho," říká designér. "Během výběrových řízení se zafixovala tato přední část a logicky se k tomu udělala zadní část."

Občasné námitky na nesourodost předku a zadní části Miroslav Jaskmanicki odmítá: "Myslím si, že právě u superba zadní a přední část fungují dokonale dohromady."

Na ohlasy, že nový superb může zepředu připomínat BMW a zezadu renaulty, namítá: "Škoda Superb je stoprocentně svá, škodovácká. Přední maska je charakteristická pro škodovku. Tento styl jsme představili už na fabii a roomsteru. Přední světla jsou hodně odlišná od ostatních automobilů, jsou hodně řezaná."

Skici Škody Superb

Největší překvapení, kterého si na první pohled nevšimne ani pozorný divák, Jaskmanicki odhaluje na světlech nového superbu. Hrátky designérů vyústily v použití stejného tvarování předních i zadních světel. "U zadní lampy jsme použili stejný princip jako u předních, jen jsme je otočili," vysvětluje.

Nová Škoda SuperbNová Škoda Superb 




Zadní světlo je tak vlastně překlopené přední. Zadní světla přináší superbu další novinku: "Poprvé jsme u superbu použili dvojdílná zadní světla, kde je část světla v zadním víku," vysvětluje designér.

Konstruktéři vymysleli pro superb unikátní systém dvojitého otvírání zadních dveří Twindoor (jak to funguje, uvidíte ZDE), designéři tak dostali netradiční zadání na ztvárnění zádi."Technicky je to čisté, my jsme měli za úkol dát tomu nějakou myšlenku, která na toto specifické řešení upozorní," vysvětluje Jaskmanicki. "Samozřejmě, že to byla komplikace, protože ten mechanismus musíte někam dostat. Tato komplikace ale byla zároveň výzvou ztvárnit vše tak, aby to vypadalo hezky."

Skica nové Škody Superb

Jaskmanicki měl na starosti návrh interiéru: "Inspirovali jsme se hodně historií - starým superbem ze třicátých a čtyřicátých let, kdy jsme se do interiéru snažili dostat dojem luxusu, který v předválečných autech opravdu byl. Použili jsme hodně dřevěných dekorů a chromových detailů. A samozřejmě jsme použili co nejkvalitnější materiály, což je uvnitř vidět."

Upozorňuje na chromové kroužky, které lemují budíky na přístrojovce: "Vyloženě z nich sálá historie."

Škoda Superb

"Vím jednoznačně, interiér se nepodobá žádnému autu z koncernu VW," říká. "Je charakteristický pro škodovku." Své specifické ztvárnění tak dostala mimo jiné kaplička sdružených přístrojů. Designér také upozorňuje na elegantní vodorovné linky na přístrojovce. "Nebo napojení středové konzoly do tunelu s naším typickým B-tvarem," dodává.

U superbu budou jen bíle podsvícené přístroje. "Bílá barva se více hodí pro tuto luxusní třídu, je také daleko více čitelná. Snažili jsme se zredukovat počet barev prosvětlení, aby interiér působil harmonicky."

Skici Škody Superb

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.