Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Designéři neopisují, jen už tu všechno bylo...

aktualizováno 
Znáte Bertoneho Opel Slalom? Oranžová studie kdysi naznačila podobu přelomového focusu. Hledejte s námi auta, která si jsou podobná ať už celkem nebo detaily.

Opel Slalom | foto: Bertone

Auta jsou pro někoho vášní, pro jiného nutností a pro dalšího španělskou vesnicí. V očích těch posledních jsou všechny stejné: mají volant, čtyři kola, motor, čmoudící výfuk...

Milovníci omotorovaných plechovek vládnoucích světu naopak obdivují ladné křivky a jemné detaily, které dělají daný model výjimečným.

Pesimista řekne, že se nedá na autě už nic vymyslet, vše už tu bylo a dnes už se všichni snaží pouze neokatě kopírovat.

Někdy je podobnost čistě náhodná, jindy je inspirace konkurencí očividná. Pište do diskuze pod článkem, nebo na redakční mail náměty na auta, která si jsou nečekaně - možná nechtěně - podobná. Ať už celky, nebo jen v detailech.

Opel Slalom - Ford Focus
Pro začátek jsme vybrali méně známý případ dvou německých aut poloviny devadesátých let. Auta roku 1999 a přelomového modelu nižší střední třídy Fordu Focus na jedné straně a Bertoneho studii sportovního kupé jménem Opel Slalom na straně druhé.

Když Ford přivezl v roce 1998 na Pařížský autosalon nástupce legendárního escortu, vyvolalo to malé pozdvižení. Mimo jiné přivezl do své kategorie mezi prvními zadní víceprvkovou nápravu (u Fordu zvanou control blade).

Focus přinesl radikální "New Edge" design, který se ani dnes neokoukal. (Někteří tvrdí, že vypadá líp než jeho nástupce  - Focus II.)

Dva roky předtím (1996) se ovšem na autosalonu v Ženevě představila zajímavá Bertoneho kreace s opelím bleskem na kapotě.

Automobilka rok nato pohřbila ladné, pohledné a superaerodynamické kupé calibra.

Italský karosář tak naznačoval, jakým směrem by se mohl design jeho nástupce ubírat.

V čem si jsou podobní? Podobné věci napadaly návrháře při vymýšlení předních a zadních světel, a ztvárnění zadního sloupku. Linka vykrajující z přední kapoty masku chladiče také probíhá stejnými místy. I lomy na bocích dělí hmoty karoserií podobně.

Co je zač... Opel Slalom

Opel Slalom

Slalom měl poháněná všechna čtyři kola, prosklenou střechu, bez které se dnes, o víc než 11 let později, neodvažují auta na autosalonech ukázat a vcelku kolmou záď, která dala kupé nádech kombíku.

Jméno koncept dostal díky střídání plechových a prosklených ploch po vzoru slalomových obloučků.

Dva plus dvoumístné pomerančové kupé mělo ještě jednu specialitu. Zadní sedadla byla posuvná, buď bylo víc místa pro kolena nebo pro bagáž.

Auto pohání šestnáctiventilový dvoulitr s výkonem 136 koní (100 kW). Kroutící moment 184 newtonmetrů uměl slalom rozjet na 244 km/h.

Opel Slalom
Ford Focus

Opel Slalom
Ford Focus


Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Ford Transit 2.4
Ford Transit 2.4

r.v. 2001, naj. 339 000 km, diesel
119 790 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.