Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Desná má první elektropumpu v Česku

  15:43aktualizováno  15:43
První veřejnou "čerpací stanici" pro elektromobily, ale hlavně vozíky handicapovaných lidí otevřela včera Desná v Jizerských horách. Nabíjecí místo bude lidem přístupné zdarma dvacet čtyři hodin denně.

V Desné | foto: Roman ČejkaMF DNES

Především invalidé s elektrickými vozíky dobíječek potřebují mnohonásobně více.

"Dobíjecí místa nejsou. Pokud potřebuji něco zařídit, musím jet tam, kam mi postačí baterie. Pokud je trasa delší, jsem odkázaný na přátele s auty. Státní instituce by měly vybudovat síť dobíjecích míst,“ upozornil na problém vozíčkář Milan Hlubůček.

Do Desné jezdí za svými rodiči. Návštěvy města nyní budou pro něj příjemnější. "Dá to člověku pocit jistoty, že se má kde dobít, aby se dostal domů,“ uvedl. Podle Hlubůčka by síť dobíjecích míst mohla vzniknout na veřejně dostupných místech, třeba u nemocnic nebo úřadů.

Dosud ale chybí, přitom vybudování takové "čerpací stanice“ není drahé. „To v Desné přišlo asi na padesát tisíc korun. Část peněz nám na jeho zbudování přidal Liberecký kraj,“ konstatoval starosta Desné Marek Pieter.

Proč na radnici akci prosazoval? "Je to ekologický způsob dopravy, což podporuji. Navíc chceme nabídnout vozíčkářům dobíjecí místo, aby se od nás mohli vydat na výlet do Jizerských hor,“ řekl.

Čerpat energii mohou majitelé vozíků i aut pomocí SMS zpráv. Tu pošlou na příslušné číslo, a úřad zařízení spustí. "Bude to služba zdarma, protože ji využijí nejčastěji vozíčkáři,“ zmínil Pieter. Kromě toho město postiženým nabídne náhradní vozík, díky kterému budou moci strávit čas dobíjení baterie v sousedním kulturním centru Riedlova vila.

Majitelům elektromobilů, kterých v Česku jezdí asi dvacet, desenská novinka umožní vydat se na delší cestu.

"Běžné auto na elektriku dojede do vzdálenosti kolem sta kilometrů a pak se musí doplnit "nádrž“. Znovunabití baterie trvá třicet minut až čtyři hodiny,“ upřesnil starosta. Podle fandů do elektrických aut již ale existují baterie, které auto dovezou i do vzdálenosti až 450 kilometrů a dosáhnou rychlosti 250 kilometrů v hodině.

"Závisí na kvalitě baterie, ta je ale dražší,“ uvedl Petr Dvořák z Českého klubu elektromobilistů. Dvořák má na Volkswagen Golf na elektriku. "Je to rarita, protože jich je v Evropě jen 200 a firma je už nevyrábí,“ zmínil. Ojetý elektromobil jej přišel na sto tisíc korun.

Příznivci tohoto způsobu dopravy jmenují hned několik výhod. "Je to levné. Kilometr mě přijde na dvacet haléřů. Jedno nabití stojí asi dvacet korun a ujedu pak kolem osmdesáti kilometrů,“ upozornil podnikatel z Rumburku Miroslav Svoboda, který jezdí v upraveném peugeotu. Další výhodou je řízení, které je snadné. Samotná jízda elektromobilem je podle Jaromíra Vegra z občanského sdružení Elekromobily příjemná a měkká.

Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.