Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dětem hrozí v autosedačkách udušení

aktualizováno 
Rodiče by neměli nechávat své potomky vyspávat v autosedačkách bez dozoru. Hrozí, že děti přestanou dýchat. Upozornili na to novozélandští vědci. Je to podle nich dáno nedostatečně vyvinutým reflexem, který umožňuje držení hlavy zpříma a normální dýchání.

Dětská sedačka v případě nehody chrání život. Při jízdě by ale dítě v ní nemělo být bez dozoru | foto: EuroNCAP

Autoři studie zveřejněné v časopise The British Medical Journal tvrdí, že kdyby výrobci uzpůsobili sedačky tak, aby hlava dítěte nepadala dopředu, mohlo by to riziko udušení snížit.

Rodiče často používají sedačky nejen v autech, ale také venku nebo doma. Když v ní ale nechávají dítě klimbat i v poměrně vzpřímené pozici, může to mít podle expertů tragické následky.

Podle mluvčího britské královské společnosti pro prevenci nehod se však design sedaček neustále zlepšuje. Studie novozélandských vědců nemá podle něj příliš široký záběr a případy udušení dětí v sedačkách jsou vzácné.

"Doufáme, že se lidé nenechají odradit od používání dětských autosedaček. Tato zařízení zachraňují životy," řekl mluvčí serveru BBC News.

Odborníci zkoumali devět takových případů z let 1999 a 2000. Všechna miminka byla údajně "promodralá" nebo "nedýchala". U osmi z devíti dětí tyto problémy nastaly, když spaly doma v sedačce, a jen u jednoho během jízdy. Všechny děti, staré od tří dnů do šesti měsíců, byly předtím zdravé.

Miminkům podle vědců padala hlavička, která tlačila čelist do hrudníku, což ztěžovalo dýchání. Důležité byly prý ale i další faktory, například že polovina matek kouřila. Skutečnost, že kouř zvyšuje riziko syndromu náhlého úmrtí dítěte, je již známa.

Předchozí studie ukázaly, že udušení v autosedačce hrozí především novorozencům nebo předčasně narozeným dětem.

Na dálnici jen s sedačkou
"Dětské autosedačky jsou povinné na všech typech komunikací pro děti do 150 centimetrů a do 36 kilogramů. Nevejde-li se na zadní sedadlo třetí sedačka, je možné vézt třetí dítě připoutané pouze bezpečnostním pásem," uvedla zástupkyně odboru dopravy mělnické radnice Renata Michňová.

Do května 2008 ale platí výjimka. Je-li ve vozidle více dětí starších tří let, než je počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, mohou jet mimo dálnice a rychlostní silnice bez použití zádržného systému.

Z povinnosti použít zádržný systém je vyňata i přeprava dětí do mateřských nebo základních škol, na sportovní, kulturní nebo společenské akce, avšak za podmínky omezení rychlosti vozidla na 70 kilometrů za hodinu.

Autoři: ,




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.