Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Děti trpí v autech jako v peci, nenechávejte je v sedačkách ani minutu

aktualizováno 
Nejprve tříletá holčička v Brně, poté o půl roku mladší dítě na Slovensku. Zapomenuté v autě a upoutané do sedačky bojovaly děti s vysokými teplotami v autech. I když jsou venku teploty kolem dvaceti stupňů, uvnitř vozu rychle stoupají. Co se děje s dětským tělem v kabině vozu?

Spící dítě v autě | foto: Profimedia.cz

Letní horka nastoupila nečekaně rychle. A objevily se první případy dětí zapomenutých v autě, které vlivem horka zkolabovaly. Zatímco brněnský případ dopadl pro tříletou holčičku dobře, pravděpodobně díky zásahu kolemjdoucího všímavého muže (o případu se dočtete zde), dítě ze Slovenska v horku uvnitř vozu zemřelo. Jeho matka si odskočila na vyšetření do nemocnice. Podrobnosti o případu čtěte zde.

Tělo jako v peci

Jak je možné, že se řidiči nepoučí a případy se stále opakují? Podle odborníků si lidé neuvědomují, jak může být pár minut fatálních. Tělo dítěte je na horko mnohem citlivější a mnohem rychleji dochází k přehřátí organismu a kolapsu. Dětské tělíčko totiž obsahuje mnohem více vody, takže je citlivější na změny teplot a přehřátí. Za několik minut se dítěti vlivem vypocené vody a dehydratace zhustí krev. Ostatně, v rozpáleném autě je zle i dospělému člověku ve skvělé kondici – viz video:

„Reflexní mechanismy jsou ještě nezralé a termoregulace není u dětí plně vyvinutá. Rychle proto dochází k přehřátí organismu a vyčerpání. Dítě se nejdříve potí, pak dochází k motání hlavy, křečím z horka, apatii a poruše vědomí,“ uvedla lékařka a mluvčí Zdravotnické záchranné služby Jihomoravského kraje Barbora Truksová Zuchová.

Dítěti tedy roste teplota těla a to se snaží všemožně ochlazovat – potem nebo krevním oběhem, který se v horku soustředí k povrchu těla. Pokud však teplota v autě naroste příliš, rozdíly v teplotách se smažou a tělo už se nemá jak ochladit. Dítěti chybí tekutiny a minerály a nevytváří se ani pot – tělo je dehydratované a chrání si zbytek tekutin na základní činnost orgánů. Dochází k přehřátí organismu a k nezvratným změnám.

Jak dlouho trvá, než dítě přijde o vědomí a dojde ke kolapsu organismu, se nedá říct přesně. „Každopádně je to otázka minut. Záleží na venkovní teplotě, věku dítěte, na tom, kdy naposledy pilo, či například na jeho zdravotním stavu. Vlivem ztráty vody, minerálů a solí však může dojít k zástavě oběhu, selhání ledvin a kolapsu jater a následně otoku mozku, v nejhorším případě k úmrtí,“ doplnila Zuchová.

Venku přitom nemusí být tropy. „Ponechání dětí v automobilu za prosluněného letního dne, navíc když panují vysoké teploty, je velmi nebezpečné. Ale už při teplotě okolního vzduchu okolo 15 až 20 stupňů Celsia snadno překročí teplota uvnitř auta hodnotu 45 stupňů,“ upozornil expert z Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský.

V kabině peklo za deset minut

Teplota v kabině vozu narůstá velmi rychle, stoupá zhruba o deset stupňů za deset minut. „Pokud ovšem venku panují vysoké teploty, vychlazený interiér čerstvě zaparkovaného vozu se pro malé dítě změní ve smrtící past do deseti minut,“ varoval Budský. „Nebezpečný je nejen přímý sluneční svit, kdy hrozí úžeh, ale už sám rozžhavený a nehybný okolní vzduch – dítěti tak akutně hrozí úpal z horka,“ dodal.

Tabulka ukazuje poměr mezi teplotou venku a v zaparkovaném autě.

Tabulka ukazující poměr mezi teplotou venku a v zaparkovaném autě.

Nechat dítě v autě, třebaže spící a jen na pět minut, Budský rozhodně nedoporučuje. „Původně plánovaných pět minut, kolik mělo trvat jen odskočení si za nákupem, se často protáhne. Někdy i více než na 10 minut, které už mohou pro dítě být hranicí mezi životem a smrtí,“ apeluje Budský.

Situace je pro dítě v autě o to horší, pokud zůstalo připoutané k autosedačce a nemůže se hnout. Potřebuje se protáhnout, ale není jak. Je mu nepříjemné horko, pobolívá ho hlava, která se motá, přicházejí závratě. Zprvu dítě poplakává a kňourá, pak už přichází křik a pláč, který však velmi vyčerpává.

Pobolívání hlavy se mění v ostrou bolest. Pokožka dítěte rudne a je zbrocená potem. Pokud se pot přestává tvořit, pokožka už se nemá jak ochlazovat a je jen horká a rudá. Zrychluje se dech, dítěti je na zvracení. Horečnaté stavy střídá zimnice a třesení. Tělem zmítají křeče. Pak už dítě přestává vnímat okolí, je vyčerpané a jen bezvládně lehce naříká. Následuje jen bezvědomí a smrt.

Alarmy a upozornění

Případy dětí zemřelých v autě se každoročně opakují a jen v USA zemřou každoročně desítky dětí. Po internetu tak kolují všeobecné rady typu dejte si na zadní sedadlo k autosedačce mobil či kabelku, které si vždy z auta automaticky berete. Nezapomenete tak ani na dítě. Nebo: zujte si jednu botu a dejte ji k autosedačce, v jedné botě z auta neodejdete.

Chytrá aplikace

Zapomnětliví čeští řidiči si mohou pomoci aplikací do smartphonu s názvem The Backseat. Je zdarma a je k mání pro systémy iOS i Android. Aplikace se spouští v okamžiku, kdy se dá auto do pohybu. Rychlost, od které se aplikace rozjede, si zvolíte v telefonu sami. Stejně tak si nastavíte i čas, který musí po zastavení vozu uplynout, abyste dostali upozornění a ujistili jste se, že jste nezapomněli děti v autě.
Pokud budete upozornění ignorovat a nevypnete je, začne telefon zvonit (i v tichém režimu). The Backseat umí rozeslat i textovky a e-maily s GPS lokací třem vašim zvoleným kontaktům.

Na situaci reagují i automobilky, které se snaží přijít s chytrým řešením, jak řídící rodiče upozornit, že vzadu sedí jejich potomek a je třeba jej při odchodu vytáhnout z vozu. Automobilka Hyundai přišla se systémem upozorňujícím na cestující na zadním sedadle (Rear Occupant Alert), který používá ultrazvukové senzory.

Systém varuje řidiče prostřednictvím zvukových a vizuálních upozornění. Pokud řidič vystupuje z auta, objeví se na displeji palubní desky výzva vybízející ke kontrole zadních sedadel (Check Rear Seats), a pokud senzory na zadním sedadle zaznamenají po odchodu řidiče pohyb, spustí se zvukový signál a rozblikají se světla. Má-li řidič auto propojeno se smartphonem prostřednictvím aplikace Hyundai Blue Link, dostane upozornění i na telefon.

Systém upozornění by se měl objevit v modelech Hyundai určených pro USA v příštím roce. „Je to první krok k předcházení tragédiím. Vnímáme, že jen krátká odmlka ve zdravém úsudku a pozornosti mohou mít hrozné následky,“ uvedl Mike O’Brien, viceprezident pro produktové, firemní a digitální plánování v Hyundai Severní Amerika.

Podobnou cestou jde i koncern General Motors, který do některých modelů aut Buick, GMC, Cadillac nebo Chevrolet zavádí funkci Child-Reminder nazvanou GMC Acadia. Zareagoval tak na dlouhodobé americké statistiky, které uvádějí, že průměrně zemře v rozpálených autech 37 dětí ročně, jen za rok 2016 zemřelo v USA 39 dětí. Na základě toho představil loni americký kongresman Tim Ryan zákon Hot Cars, který by vyžadoval poplašný systém do každého auta, jenž by řidiče na děti na zadních sedadlech upozornil. Zákon však neprošel.

Upozornění na displeji palubního počítače - zkontrolujte si zadní sedadla.

Upozornění na displeji palubního počítače - zkontrolujte si zadní sedadla

Systém Acadia od General Motors reaguje na otevření a zavření zadních dveří auta deset minut před nastartováním vozu a během jízdy. Funkce jsou aktivní i v případě, že je auto nastartováno dálkovým ovládáním. Pokud se zadní dveře otevřou dříve, než řidič vypne motor, v autech se rozezní pět zvuků a na displeji palubní desky se objeví upozornění.

Problematiky se chytili i drobní podnikatelé. V USA jsou k dispozici různé alarmy od aplikací do telefonu přes detektory v čalounění autosedačky a sedadel až po klipy na bezpečnostní pásy, které jsou přes bluetooth propojeny s telefony. Většina z nich vydává zvukový či světelný signál, některé jsou propojené se smartphony a v případě opuštění auta posílají textovky. Jiné dokážou vyslat nouzový signál určitým kontaktům v telefonu, nebo se spojit s tísňovou linkou a lokalizovat vás na základě GPS, když je řidič příliš daleko od auta. Více čtěte zde.



Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Další z rubriky

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Najdete na iDNES.cz