Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Děti jsou také účastníci silničního provozu. Ti nejohroženější

aktualizováno 
Dítě je nejohroženější účastník silničního provozu, je závislé na ukázněnosti a svědomitosti dospělých, především svých rodičů. Dopravní psychologové doporučují vysvětlovat některá základní pravidla i velmi malým dětem. A řidiči musí předvídat, že zpoza zaparkovaného auta dítě nevidí blížící se nebezpečí.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek)

"Dítě má jiné vnímání. Často přechází mimo přechod pro chodce. Nebo v zápalu hry podcení situaci a rozběhne se do vozovky," popisuje dopravní psycholog Martin Kořán chování dětí v místech, kde se mohou potkat s auty. Na jednu z tragických nehod v Praze vzpomíná šéf pražské dopravní policie Pavel Švrčula: "Dítě vběhlo přímo pod kola náklaďáku. Přebíhalo silnici za rodiči, kteří byli na druhé straně."

Podle Kořánových zkušeností dobře funguje prevence: výchova školní, předškolní i domácí. U malých dětí se osvědčuje vštěpovat jim pravidla silničního provozu zábavnou formou. A jak zdůrazňuje dopravní psycholog, rodiče by měli důsledně dodržovat dopravní předpisy. "Musíte jít příkladem, dítě vás sleduje a má vás za vzor," doplňuje ho Švrčula.

Veledůležitá třicítka

"Třicítka u škol je důležitá hlavně ráno, kdy děti přicházejí," říká Švrčula. Je to zřetelné i v podrobných statistikách nehodovosti. Nejvíc nehod dětí se stane ráno, a pak odpoledne, při mimoškolních činnostech.

"Při padesátikilometrové rychlosti je běžná brzdná dráha dlouhá 14 metrů," upozorňuje Kořán. Před školami má podle něj třicítka smysl: "Při střetu v rychlosti 30 km/h nepřežije jeden chodec z deseti, v padesátikilometrové rychlosti už zahyne pět chodců z deseti a při střetu člověka s autem jedoucím pětašedesátkou nepřežije devět lidí z deseti," říká dopravní psycholog. "U dítěte je střet ještě nebezpečnější, protože u dospělého míří náraz na nohy, u malého dítěte na hlavu."

"Technický stav zaviní podle statistik pět procent nehod, zbytek připadá na řidiče," doplňuje ještě Kořán.

Pozor při couvání

Typická nehoda dítěte se podle Švrčuly stane při přecházení, velmi často na přechodu bez světel. Řidič si musí uvědomit, že malé dítě nevidí přes auto do ulice. "Obecně za úrazy dětí může především a hlavně rychlost," shodují se Švrčula s Kořánem.

Řidiči si musí dávat pozor také při couvání, z mnoha aut je stále horší výhled dozadu. Auta jsou také mohutnější a větší. Z velkého terénního vozu mnohdy nevidíte, že vám za ním prochází dospělý, natož dítě.

Statisticky vůbec nejbezpečnějším sedadlem v autě je pravé zadní, na tuto oblast jde nejméně nárazů. Posadit dítě tam má i jinou bezpečnostní výhodu: dítě bude vystupovat a nastupovat při podélném parkování ve většině případů na chodník, ne do silnice, kde hrozí sražení projíždějícím autem. Když vedete dítě po chodníku, mějte ho vždy po ruce odvrácené od vozovku (mezi sebou a domem). Máte tak lepší kontrolu a víc času zasáhnout, kdyby chtělo nečekaně vběhnout do silnice.

Oba odborníci vyzývají k důslednému používání reflexních prvků. Bývají na oblečení, školních taškách, ale i samostatné. Modře oblečeného chodce vidí řidič v noci na necelých dvacet metrů, bílého na pětapadesát. Reflexní doplňky jsou ale viditelné až na 200 metrů.

Neumíme děti poutat

Samozřejmostí je používání dětských sedaček. Podle Roberta Šťastného, dopravního experta pro Liberecký kraj, dělají řidiči největší chyby právě při poutání dětí v autě. Švrčula doporučuje využívat velké sedačky co nejdéle to je možné: "Podsedáky, které používají větší děti, už tak dobře nechrání."

"Chybí tam boční ochrana hlavy," vysvětluje Šťastný. Děti mají často také málo utažené pásy nebo jsou v autě volně položené předměty, které mohou při nárazu cestujícím ublížit.

Přitom u špatně připoutaného dítěte bývají následky nehod tragické. Dítě může vyletět ze sedačky nebo i s ní a takový náraz bývá často smrtelný. Stejně tak mu mohou ublížit i špatně nastavené pásy. "Pokud nemá boční ochranu, uhodí se hlavou o dveře a může se ošklivě poranit. Nebezpečné jsou i předměty, které má dítě třeba v kapse. Je-li pod pásem, náraz zatlačí hračku do těla," upozornil Šťastný.

neudržíte je

Nedržte děti v náruči v autě

Při nárazu dítě nikdy neudržíte (i při nízké rychlosti 50 km/h a při váze dítěte 10 kilogramů by maminka musela být schopna udržet 300 kilogramů), naopak je můžete i rozmačkat tíhou svého těla.

Sledujte VIDEO

Podle Světové zdravotnické organizace umí správně namontované a používané zádržné systémy pro děti snížit riziko úmrtí až o 70 procent. Když nepoužijete dětskou sedačku nebo bezpečnostní pás, hrozí v případě nehody až sedmkrát větší riziko vážného poranění.

"Mnoho lidí dodnes neví, jak dětskou autosedačku správně upevnit," varuje Karolína Topolová z AAA Auto. I když uvažování zákazníků se podle ní v posledních letech mění. Stále víc se zajímají o bezpečnost. "Ještě před pár lety brali raději jako bonus k autu autorádio, dnes si spíš vyberou dětskou sedačku," popisuje Topolová. "Bezpečnost je nyní druhým nejčastějším kritériem po ceně při nákupu ojetiny," uvádí.

Reportáž

Jak se dětská autosedačka vyrábí čtěte ZDE

Šikovné animace pro výuku dětí

S vysvětlováním bezpečnosti silničního provozu dětem se snaží pomáhat i samotní výrobci aut. Přímo ně míří třeba nový projekt mladoboleslavské automobilky nazvaný Škoda Hrou.

Pomocí internetové aplikace dětem ukazuje zásady bezpečnosti na silnicích a vysvětluje jim třeba právě jak správně používat dětskou autosedačku.

"Je to logická reakce na poznatky výzkumu dopravní bezpečnosti a statistiky nehodovosti, které ukazují, že mnoho pasažérů včetně dětí nepovažuje za potřebné používat zádržné systémy při krátké jízdě po městě, například do školy, do práce nebo do obchodu," uvádí automobilka.

Děti musí pomocí interaktivních animací řešit dopravní úkoly jako například správné přecházení nebo přejíždění křižovatky. Vysvětlují si použití zádržných systémů v autě, vybavení kola nebo reakce na průjezd sanitky či na dopravní nehodu. Zopakují si i dopravní značky. Martinu Kořánovi se zase líbí různé dětské pořady, které dopravní problematiku přibližují.

Autoři: ,




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.