Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Děti jsou také účastníci silničního provozu. Ti nejohroženější

Dítě je nejohroženější účastník silničního provozu, je závislé na ukázněnosti a svědomitosti dospělých, především svých rodičů. Dopravní psychologové doporučují vysvětlovat některá základní pravidla i velmi malým dětem. A řidiči musí předvídat, že zpoza zaparkovaného auta dítě nevidí blížící se nebezpečí.

Ilustrační snímek

"Dítě má jiné vnímání. Často přechází mimo přechod pro chodce. Nebo v zápalu hry podcení situaci a rozběhne se do vozovky," popisuje dopravní psycholog Martin Kořán chování dětí v místech, kde se mohou potkat s auty. Na jednu z tragických nehod v Praze vzpomíná šéf pražské dopravní policie Pavel Švrčula: "Dítě vběhlo přímo pod kola náklaďáku. Přebíhalo silnici za rodiči, kteří byli na druhé straně."

Podle Kořánových zkušeností dobře funguje prevence: výchova školní, předškolní i domácí. U malých dětí se osvědčuje vštěpovat jim pravidla silničního provozu zábavnou formou. A jak zdůrazňuje dopravní psycholog, rodiče by měli důsledně dodržovat dopravní předpisy. "Musíte jít příkladem, dítě vás sleduje a má vás za vzor," doplňuje ho Švrčula.

Veledůležitá třicítka

"Třicítka u škol je důležitá hlavně ráno, kdy děti přicházejí," říká Švrčula. Je to zřetelné i v podrobných statistikách nehodovosti. Nejvíc nehod dětí se stane ráno, a pak odpoledne, při mimoškolních činnostech.

"Při padesátikilometrové rychlosti je běžná brzdná dráha dlouhá 14 metrů," upozorňuje Kořán. Před školami má podle něj třicítka smysl: "Při střetu v rychlosti 30 km/h nepřežije jeden chodec z deseti, v padesátikilometrové rychlosti už zahyne pět chodců z deseti a při střetu člověka s autem jedoucím pětašedesátkou nepřežije devět lidí z deseti," říká dopravní psycholog. "U dítěte je střet ještě nebezpečnější, protože u dospělého míří náraz na nohy, u malého dítěte na hlavu."

"Technický stav zaviní podle statistik pět procent nehod, zbytek připadá na řidiče," doplňuje ještě Kořán.

Pozor při couvání

Typická nehoda dítěte se podle Švrčuly stane při přecházení, velmi často na přechodu bez světel. Řidič si musí uvědomit, že malé dítě nevidí přes auto do ulice. "Obecně za úrazy dětí může především a hlavně rychlost," shodují se Švrčula s Kořánem.

Řidiči si musí dávat pozor také při couvání, z mnoha aut je stále horší výhled dozadu. Auta jsou také mohutnější a větší. Z velkého terénního vozu mnohdy nevidíte, že vám za ním prochází dospělý, natož dítě.

Statisticky vůbec nejbezpečnějším sedadlem v autě je pravé zadní, na tuto oblast jde nejméně nárazů. Posadit dítě tam má i jinou bezpečnostní výhodu: dítě bude vystupovat a nastupovat při podélném parkování ve většině případů na chodník, ne do silnice, kde hrozí sražení projíždějícím autem. Když vedete dítě po chodníku, mějte ho vždy po ruce odvrácené od vozovku (mezi sebou a domem). Máte tak lepší kontrolu a víc času zasáhnout, kdyby chtělo nečekaně vběhnout do silnice.

Oba odborníci vyzývají k důslednému používání reflexních prvků. Bývají na oblečení, školních taškách, ale i samostatné. Modře oblečeného chodce vidí řidič v noci na necelých dvacet metrů, bílého na pětapadesát. Reflexní doplňky jsou ale viditelné až na 200 metrů.

Neumíme děti poutat

Samozřejmostí je používání dětských sedaček. Podle Roberta Šťastného, dopravního experta pro Liberecký kraj, dělají řidiči největší chyby právě při poutání dětí v autě. Švrčula doporučuje využívat velké sedačky co nejdéle to je možné: "Podsedáky, které používají větší děti, už tak dobře nechrání."

"Chybí tam boční ochrana hlavy," vysvětluje Šťastný. Děti mají často také málo utažené pásy nebo jsou v autě volně položené předměty, které mohou při nárazu cestujícím ublížit.

Přitom u špatně připoutaného dítěte bývají následky nehod tragické. Dítě může vyletět ze sedačky nebo i s ní a takový náraz bývá často smrtelný. Stejně tak mu mohou ublížit i špatně nastavené pásy. "Pokud nemá boční ochranu, uhodí se hlavou o dveře a může se ošklivě poranit. Nebezpečné jsou i předměty, které má dítě třeba v kapse. Je-li pod pásem, náraz zatlačí hračku do těla," upozornil Šťastný.

neudržíte je

Nedržte děti v náruči v autě

Při nárazu dítě nikdy neudržíte (i při nízké rychlosti 50 km/h a při váze dítěte 10 kilogramů by maminka musela být schopna udržet 300 kilogramů), naopak je můžete i rozmačkat tíhou svého těla.

Sledujte VIDEO

Podle Světové zdravotnické organizace umí správně namontované a používané zádržné systémy pro děti snížit riziko úmrtí až o 70 procent. Když nepoužijete dětskou sedačku nebo bezpečnostní pás, hrozí v případě nehody až sedmkrát větší riziko vážného poranění.

"Mnoho lidí dodnes neví, jak dětskou autosedačku správně upevnit," varuje Karolína Topolová z AAA Auto. I když uvažování zákazníků se podle ní v posledních letech mění. Stále víc se zajímají o bezpečnost. "Ještě před pár lety brali raději jako bonus k autu autorádio, dnes si spíš vyberou dětskou sedačku," popisuje Topolová. "Bezpečnost je nyní druhým nejčastějším kritériem po ceně při nákupu ojetiny," uvádí.

Reportáž

Jak se dětská autosedačka vyrábí čtěte ZDE

Šikovné animace pro výuku dětí

S vysvětlováním bezpečnosti silničního provozu dětem se snaží pomáhat i samotní výrobci aut. Přímo ně míří třeba nový projekt mladoboleslavské automobilky nazvaný Škoda Hrou.

Pomocí internetové aplikace dětem ukazuje zásady bezpečnosti na silnicích a vysvětluje jim třeba právě jak správně používat dětskou autosedačku.

"Je to logická reakce na poznatky výzkumu dopravní bezpečnosti a statistiky nehodovosti, které ukazují, že mnoho pasažérů včetně dětí nepovažuje za potřebné používat zádržné systémy při krátké jízdě po městě, například do školy, do práce nebo do obchodu," uvádí automobilka.

Děti musí pomocí interaktivních animací řešit dopravní úkoly jako například správné přecházení nebo přejíždění křižovatky. Vysvětlují si použití zádržných systémů v autě, vybavení kola nebo reakce na průjezd sanitky či na dopravní nehodu. Zopakují si i dopravní značky. Martinu Kořánovi se zase líbí různé dětské pořady, které dopravní problematiku přibližují.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...