Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Detroit sází na úsporná auta

  9:46aktualizováno  9:46
Finanční krize dala novou tvář prestižnímu autosalonu v Detroitu. Velké silné vozy, jež byly "trhákem" tradičního severoamerického veletrhu ještě loni, jsou passé a hitem se stávají malá a úsporná auta.

I sporťáky už jezdí na elektřinu. Dodge Circuit EV zrychlí na stovku pod pět sekund a baterie vystačí až na 320 kilometrů jízdy. | foto: Dodge

Právě ta by totiž podle představ výrobců mohla oživit zájem o nová auta, jenž ochladl kvůli obavám lidí z budoucnosti.

Malé vozy nejsou tak náročné na provoz, a zákazníci proto nemusí tolik přemýšlet o tom, zda je v budoucnosti "uživí".

"Automobilky, jež dokážou ve svůj prospěch dobře využít úsporná auta, budou mít největší pravděpodobnost přežít současnou recesi," říká Sean McAlinden z Centra pro automobilový výzkum v Michiganu.

Toyota a Honda vylepšily své hybridy

Novou verzí hybridních vozů, jež kombinují benzinový a elektrický pohon, se na veletrhu pyšní například japonská automobilka Toyota, jež vystavuje nový Prius.

Hybridní novinku jménem Insight odhaluje na autosalonu také Honda. Insight potřebuje na jízdu po městě zhruba 5,9 litru paliva na 100 kilometrů, po dálnici by mu mělo stačit téměř o půl litru méně a v budoucnosti by se podle hlavního inženýra Jasunariho Sekiho měl se svou spotřebou dostat na 3,3 litru.

Že zájem o tato auta roste, dokládá fakt, že jednička v prodeji hybridních vozů Toyota jich v posledním desetiletí prodala 1,7 milionu, více než milion vozů z toho si však své kupce našlo právě loni.

Honda za posledních deset let prodala "jen" 300 000 hybridních aut, věří však tomu, že nový insight nastartuje masový zájem lidí o její produkci. K víře v lepší budoucnost s úspornějšími vozy se upínají také další výrobci.

Chrysler, Mercedes-Benz, Mitsubishi či například Ford přicházejí na autosalon s experimentálními elektrickými modely.

"Myslím si, že dny benzinového motoru jsou už sečteny, i když ještě přesně nevíme, kdy nastanou," říká Daniel Becker, zastupující zájmy spotřebitelů usilujících o bezpečný provoz na silnicích.

Ford se do experimentu s elektrickými vozy pouští podle analytiků ve velmi těžké době – do dalšího rozvoje totiž potřebuje investovat obrovské peníze, ale zatím nechce žádat americkou vládu o pomoc tak jako jeho konkurenti General Motors a Chrysler.

Ti sice dostanou od vlády nouzové úvěry v celkové hodnotě 17,4 miliardy dolarů a budou tak ochráněni před krachem, musí se však podrobit stálé přítomnosti státních úředníků, kteří budou na jejich podnikání důkladně dohlížet.

Ve Spojených státech, které jsou největším trhem aut na světě, se loni jejich prodeje propadly téměř o pětinu na 13,2 milionu kusů. Dostaly se tak na nejnižší úroveň od roku 1992 a zaznamenaly nejvýraznější pokles od roku 1974.

Propady tržeb zažili loni také prodejci ve Velké Británii, kde jim prodeje klesly o více než 11 procent. Méně aut si také koupili lidé v Japonsku, Německu a Francii. Vzestup naopak zaznamenala Čína, a to o více než sedm procent. Tento růst však představuje oproti předchozím rokům, kdy přesahoval 20 procent, výrazné zpomalení.

Autosalon Detroit





Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.