I sporťáky už jezdí na elektřinu. Dodge Circuit EV zrychlí na stovku pod pět sekund a baterie vystačí až na 320 kilometrů jízdy.

I sporťáky už jezdí na elektřinu. Dodge Circuit EV zrychlí na stovku pod pět sekund a baterie vystačí až na 320 kilometrů jízdy. | foto: Dodge

Detroit sází na úsporná auta

  • 12
Finanční krize dala novou tvář prestižnímu autosalonu v Detroitu. Velké silné vozy, jež byly "trhákem" tradičního severoamerického veletrhu ještě loni, jsou passé a hitem se stávají malá a úsporná auta.

Právě ta by totiž podle představ výrobců mohla oživit zájem o nová auta, jenž ochladl kvůli obavám lidí z budoucnosti.

Malé vozy nejsou tak náročné na provoz, a zákazníci proto nemusí tolik přemýšlet o tom, zda je v budoucnosti "uživí".

"Automobilky, jež dokážou ve svůj prospěch dobře využít úsporná auta, budou mít největší pravděpodobnost přežít současnou recesi," říká Sean McAlinden z Centra pro automobilový výzkum v Michiganu.

Toyota a Honda vylepšily své hybridy

Novou verzí hybridních vozů, jež kombinují benzinový a elektrický pohon, se na veletrhu pyšní například japonská automobilka Toyota, jež vystavuje nový Prius.

Hybridní novinku jménem Insight odhaluje na autosalonu také Honda. Insight potřebuje na jízdu po městě zhruba 5,9 litru paliva na 100 kilometrů, po dálnici by mu mělo stačit téměř o půl litru méně a v budoucnosti by se podle hlavního inženýra Jasunariho Sekiho měl se svou spotřebou dostat na 3,3 litru.

Že zájem o tato auta roste, dokládá fakt, že jednička v prodeji hybridních vozů Toyota jich v posledním desetiletí prodala 1,7 milionu, více než milion vozů z toho si však své kupce našlo právě loni.

Honda za posledních deset let prodala "jen" 300 000 hybridních aut, věří však tomu, že nový insight nastartuje masový zájem lidí o její produkci. K víře v lepší budoucnost s úspornějšími vozy se upínají také další výrobci.

Chrysler, Mercedes-Benz, Mitsubishi či například Ford přicházejí na autosalon s experimentálními elektrickými modely.

"Myslím si, že dny benzinového motoru jsou už sečteny, i když ještě přesně nevíme, kdy nastanou," říká Daniel Becker, zastupující zájmy spotřebitelů usilujících o bezpečný provoz na silnicích.

Ford se do experimentu s elektrickými vozy pouští podle analytiků ve velmi těžké době – do dalšího rozvoje totiž potřebuje investovat obrovské peníze, ale zatím nechce žádat americkou vládu o pomoc tak jako jeho konkurenti General Motors a Chrysler.

Ti sice dostanou od vlády nouzové úvěry v celkové hodnotě 17,4 miliardy dolarů a budou tak ochráněni před krachem, musí se však podrobit stálé přítomnosti státních úředníků, kteří budou na jejich podnikání důkladně dohlížet.

Ve Spojených státech, které jsou největším trhem aut na světě, se loni jejich prodeje propadly téměř o pětinu na 13,2 milionu kusů. Dostaly se tak na nejnižší úroveň od roku 1992 a zaznamenaly nejvýraznější pokles od roku 1974.

Propady tržeb zažili loni také prodejci ve Velké Británii, kde jim prodeje klesly o více než 11 procent. Méně aut si také koupili lidé v Japonsku, Německu a Francii. Vzestup naopak zaznamenala Čína, a to o více než sedm procent. Tento růst však představuje oproti předchozím rokům, kdy přesahoval 20 procent, výrazné zpomalení.

Autosalon Detroit