Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Děti by měly jezdit co nejdéle v autosedačce proti směru jízdy

aktualizováno 
Prodejci nabízejí čím dál více autosedaček, které vyhovují mezinárodní normě i-Size a umožňují posadit dítě do čtyř let proti směru jízdy. Platí od roku 2013, ale zatím se jí nemusí motoristé řídit, brzy by však měla nahradit dosavadní normu. Důvodem je vyšší bezpečnost při nárazu.

Dětská sedačka podle normy i-Size | foto: bebeconfort

„Podle nové normy musí děti sedět proti směru do 15 měsíců,“ říká jednatel firmy Autoseating Jan Bartoš mladší.

Už několik let je proto například Karel Sekereš dovozcem skandinávské značky Klippan. „Ve Skandinávii se sedačky tohoto typu musí dokonce dle zákona používat. O jejich větší bezpečnosti jsem přesvědčený. Dlouho to na českém trhu bylo tak, že lidé kupovali zavedené značky, ale postupně se začínají pídit, co je pro děti bezpečnější,“ řekl Sekereš, který dělá i kurzy, kde rodičům o bezpečném cestování v autě přednáší.

Děti do čtyř let jsou ohrožené nejvíc, protože mají velkou a těžkou hlavu vůči tělu. „Při nárazu se tak může natáhnout, v horším případě přerušit mícha,“ uvedl Sekereš. Proto nová norma nařizuje sezení proti směru do 15 měsíců, autosedačky to však umožňují až do čtvrtého roku.

Už nyní musí jezdit proti směru nejmenší děti v takzvaných vajíčkách. Jelikož dítě musí v sedačce jezdit až do 12 let nebo do té doby, než vyroste na 150 centimetrů, přicházejí výrobci i s univerzálními sedačkami. Rodiče mohou koupit takovou, která je využitelná až do 18 kilogramů nebo od devíti do 36 kilogramů, což odpovídá zhruba 12 letům. „V supermarketu lze koupit sedačku za 600 korun, nejdražší jsou i za 13 000. Nejčastěji se kupují v rozmezí od 3 000 do 7 000,“ řekl Bartoš. Do univerzálních sedaček jsou však lidé podle Sekereše ochotni investovat i více díky tomu, že jim vydrží dlouho.

Trendem posledních let je také růst sedaček do šířky, aby byly bezpečnější při bočním nárazu. Proto rodiče tří dětí mají čím dál větší problém najít na trhu takové sedačky, které se vejdou do jedné řady sedadel ve voze.

Proti zahraničí se v Česku podle Bartoše příliš nerozšířil takzvaný shuttle systém, kdy lze autosedačku připevnit do kočárku. „Větší zájem je ve městech,“ řekl Bartoš. Jak on, tak Sekereš však tento systém příliš nedoporučují. „Krátce lze říci, že je pohodlný pro maminku, ale ne pro dítě. To v této sedačce sedí, což není dobré na záda. Děti by v ní měly být co nejméně,“ řekl Sekereš.

Podle něj je pro nejmenší děti důležité, aby vajíčko bylo dostatečně velké. Pro střední kategorii do čtyř let doporučuje protisměrnou a také polohovatelnou sedačku, aby v ní děti mohly spát. A pro děti do 12 let je důležité, aby byla sedačka dostatečně široká v ramenou a měla dostatečně dlouhý sed. „Když je krátký, děti po něm kloužou dolů,“ řekl Sekereš.

V zimě jsou pro děti v sedačkách nebezpečné tlusté bundy:

Autoři: ,




Nejčtenější

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Další z rubriky

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.