Děti by měly jezdit co nejdéle v autosedačce proti směru jízdy

aktualizováno 
Prodejci nabízejí čím dál více autosedaček, které vyhovují mezinárodní normě i-Size a umožňují posadit dítě do čtyř let proti směru jízdy. Platí od roku 2013, ale zatím se jí nemusí motoristé řídit, brzy by však měla nahradit dosavadní normu. Důvodem je vyšší bezpečnost při nárazu.

Dětská sedačka podle normy i-Size | foto: bebeconfort

„Podle nové normy musí děti sedět proti směru do 15 měsíců,“ říká jednatel firmy Autoseating Jan Bartoš mladší.

Už několik let je proto například Karel Sekereš dovozcem skandinávské značky Klippan. „Ve Skandinávii se sedačky tohoto typu musí dokonce dle zákona používat. O jejich větší bezpečnosti jsem přesvědčený. Dlouho to na českém trhu bylo tak, že lidé kupovali zavedené značky, ale postupně se začínají pídit, co je pro děti bezpečnější,“ řekl Sekereš, který dělá i kurzy, kde rodičům o bezpečném cestování v autě přednáší.

Děti do čtyř let jsou ohrožené nejvíc, protože mají velkou a těžkou hlavu vůči tělu. „Při nárazu se tak může natáhnout, v horším případě přerušit mícha,“ uvedl Sekereš. Proto nová norma nařizuje sezení proti směru do 15 měsíců, autosedačky to však umožňují až do čtvrtého roku.

Už nyní musí jezdit proti směru nejmenší děti v takzvaných vajíčkách. Jelikož dítě musí v sedačce jezdit až do 12 let nebo do té doby, než vyroste na 150 centimetrů, přicházejí výrobci i s univerzálními sedačkami. Rodiče mohou koupit takovou, která je využitelná až do 18 kilogramů nebo od devíti do 36 kilogramů, což odpovídá zhruba 12 letům. „V supermarketu lze koupit sedačku za 600 korun, nejdražší jsou i za 13 000. Nejčastěji se kupují v rozmezí od 3 000 do 7 000,“ řekl Bartoš. Do univerzálních sedaček jsou však lidé podle Sekereše ochotni investovat i více díky tomu, že jim vydrží dlouho.

Trendem posledních let je také růst sedaček do šířky, aby byly bezpečnější při bočním nárazu. Proto rodiče tří dětí mají čím dál větší problém najít na trhu takové sedačky, které se vejdou do jedné řady sedadel ve voze.

Proti zahraničí se v Česku podle Bartoše příliš nerozšířil takzvaný shuttle systém, kdy lze autosedačku připevnit do kočárku. „Větší zájem je ve městech,“ řekl Bartoš. Jak on, tak Sekereš však tento systém příliš nedoporučují. „Krátce lze říci, že je pohodlný pro maminku, ale ne pro dítě. To v této sedačce sedí, což není dobré na záda. Děti by v ní měly být co nejméně,“ řekl Sekereš.

Podle něj je pro nejmenší děti důležité, aby vajíčko bylo dostatečně velké. Pro střední kategorii do čtyř let doporučuje protisměrnou a také polohovatelnou sedačku, aby v ní děti mohly spát. A pro děti do 12 let je důležité, aby byla sedačka dostatečně široká v ramenou a měla dostatečně dlouhý sed. „Když je krátký, děti po něm kloužou dolů,“ řekl Sekereš.

V zimě jsou pro děti v sedačkách nebezpečné tlusté bundy:

Autoři: ,

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Radikální krok Hondy: místo dieselu tichý hybrid bez převodovky

Honda CR-V Hybrid

Honda na současný vývoj, kdy naftová auta upadají v nemilost, reaguje radikálně. V nové generaci oblíbeného modelu CR-V...

Další z rubriky

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Před 130 lety nafoukl Dunlop první pneumatiku

Továrna na první pneumatiky Dunlop z roku 1908

Některé součásti automobilu bereme jako samozřejmost. Třeba pneumatiky, jimž věnujeme pozornost dvakrát ročně při...

Další Porsche 911 je tu. Legenda je nová a zase stejná

Porsche 911 (992) Carrera 4S

Porsche 911 je legenda. A to nejen po stránce prodejních či sportovních úspěchů, devětsetjedenáctka prostě musí mít v...

Najdete na iDNES.cz