Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Němečtí zelení aktivisté přicházejí o podporu v boji proti dieselům

Toyota přestala finančně podporovat německou lobbistickou organizaci na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe (DUH), spolek tak ztratil dalšího ze svých nejznámějších podporovatelů.

DUH kdysi pomohla Toyotě, když japonská značka na trh uváděla první hybridní model Prius. | foto: Foto automobilky

Jak potvrdil zástupce automobilky v rozhovoru pro německý magazín Focus, odklon Toyoty od DUH přímo souvisel s kampaní spolku proti vozidlům s dieselovými motory.

Kontroverzní organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) se zasazuje o ochranu ovzduší, dodržování biologické rozmanitosti, získávání energie z obnovitelných zdrojů, ochranu spotřebitelů a je činná i v dalších souvisejících oblastech. Organizace zároveň hraje v Německu vůdčí roli ve snahách o objasnění aféry Dieselgate. Zároveň prosazuje zákazy vjezdu do měst dieselovým vozidlům nesplňujícím normu Euro 6. Ke konci roku 2018 měla DUH podané žaloby za „čistší vzduch“ ve 34 německých městech, která chce přimět k dodržování přísných pravidel ochrany ovzduší a životního prostředí.

Ve svém boji byla DUH v čele s Jürgenem Reschem dosud mimořádně úspěšná, za posledních dvanáct let vyhrála každé zahájené soudní řízení. „Soudy čím dál razantněji nařizují, aby stát dostál své povinnosti, již mu ukládá druhý článek ústavy, tedy umožnit občanům právo na ochranu zdraví,“ vysvětluje Jürgen Resch.

Podle Resche je nutný zákaz provozu vozidel znečisťujících ovzduší: „Spotřebitelům doporučujeme, aby nekupovali auta s dieselovými motory. “ Oxidy dusíku jsou podle jeho názoru mimořádně toxické, ročně působí jen v Německu až 10 600 předčasných úmrtí.

Především kvůli prosazování zákazů vjezdu starším dieselům do měst se DUH stala v poslední době terčem časté ostré kritiky; jak odborníků, tak široké veřejnosti.

Toyota není jediná firma, která v poslední době ukončila s DUH spolupráci, stejný krok učinily i společnosti Krombacher a Telekom. „Tito velcí partneři s námi již nespolupracují, i kvůli masivnímu tlaku průmyslu,“ prohlásil v prosinci v rozhovoru pro server RP Online ředitel DUH . Prezident a CEO německého zastoupení Toyoty Alain Uyttenhoven ovšem definuje hlavní důvod ukončení spolupráce jinak: podle něj jsou jím sporné a do krajnosti hnané kampaně společnosti DUH.

Podle Uyttenhovena pomohla před dvaceti lety DUH Toyotě, když na trh uváděla první hybridní model Prius. Automobilka věděla, že jde o vůz ideální pro potřeby taxislužby a DUH tehdy Toyotě umožnila navázat kontakt s taxislužbami.

„DUH tehdy vystupovala jako neutrální partner. Dnes ovšem veškeré dění kolem DUH, která se velmi ostře vymezuje vůči dieselovým motorům, provázejí bouřlivé emoce. Se zástupci DUH jsme dlouho diskutovali, došli jsme však k názoru, že další spolupráce není možná, protože by nevedla ke společnému cíli,“ rezolutně uzavírá šéf německé Toyoty. Co se s penězi, které dosud plynuly do pokladny DUH (podle Uyttenhovena jde o malou pětimístnou sumu, server Zeit Online v prosinci uvedl, že jde konkrétně o 30 tisíc eur ročně), nyní bude dít, šéf společnosti zatím nesdělil.

Spolupráce mezi Toyotou a DUH trvala zhruba dvacet let. Týkala se různých projektů, především témat bezolovnatého benzínu a německé Ceny za ochranu klimatu. Mluvčí Toyoty Thomas Schalberger popírá, že by Toyota byla sponzorem DUH a stejně tak popírá jakoukoli souvislost zmíněné spolupráce se zákazy vjezdu dieselům. Objevily se totiž spekulace, že zákazy vjezdu škodí především německým výrobcům a Toyota svou podporou DUH vlastně získává navrch. Tyto spekulace vyvrací i šéf DUH Jürgen Resch. Aby dokázal, že vždy hrál fér, poukázal na to, že DUH několikrát vznesla stížnosti i na japonský koncern a zákazy vjezdu se týkají i dieselových vozů Toyoty.

Pravdou nicméně zůstává, že Toyotě v uplynulém roce počty prodaných vozů výrazně vzrostly. Jak v rozhovoru pro německý magazín Auto Motor & Sport potvrdil Alain Uyttenhoven, se zvýšením prodejů pomohl i odklon mnohých zákazníků od dieselových vozů: „Ano, celá ta diskuze nás výrazně postrčila kupředu. Kromě modelů, jako je pickup Hilux, se Toyota loučí s naftovými motory a sází nyní na benzinový a hybridní pohon.

V absolutních číslech nepatří Toyota k velikánům na německém trhu, ovšem díky stoupajícím počtům prodaných hybridů vykazuje výrazný nárůst. „Pro rok 2019 si Toyota předsevzala růst o šest až sedm procent, což odpovídá 92 tisícům prodaných vozů za rok. Velký podíl na tom bude mít právě narůstající zájem o hybridy,“ informuje magazín Auto Motor & Sport. Japonci se momentálně soustředí na hybrid jako na svůj stěžejní produkt, v uplynulém roce činil prodej hybridů u Toyoty více než padesát procent. Naopak podíl dieselových vozů činí méně než pět procent z celkové produkce.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...