Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pracuje se na softwaru, který podle hluku vibrací pozná poruchu auta

aktualizováno 
Řada poruch nebo blížících se problémů se u auta projevuje specifickými zvuky nebo vibracemi. Školený sluch mechanika teď může nahradit speciální aplikace.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Škoda Auto

Vyvíjí ji americká společnost Carfit, za níž stojí kromě odborníků na umělou inteligenci a strojové učení mimo jiné i řada lidí s předchozími zkušenostmi z automobilového průmyslu, např. Pierre Cohade, který dříve pracoval v Goodyearu, nebo Marc Amblard (PSA, Valeo, Renault, Alstom). 

Zakladatelé společnosti Nicolas Olivier a Peter Hauser se dříve věnovali vývoji tzv. wearables (takzvaná „nositelná elektronika), tedy např. náramků, které měří vaše kroky a pomocí spojení dat o fyzické aktivitě s dalšími ukazateli (krevní tlak a srdeční tep) dokážou podat solidní zprávu o zdravotním stavu. Teď svoji pozornost zaměřili na auta.

Celý systém reprezentuje aplikace Carfit Puls, což je speciální senzor, který si přilepíte na volant a který pomocí Bluetooth odesílá data o NVH (noise, vibration, harshness, tedy o hluku, vibracích a dalších projevech) auta do aplikace v mobilním telefonu, která je umí vyhodnotit. K dispozici má rozsáhlou databázi průvodních jevů poruch, pracuje s umělou inteligencí i tzv. strojovým učením.

Cílem je pomocí těchto speciálních projevů monitorovat stav těch součástek auta, které běžně nejsou vybaveny diagnostickými senzory. Carfit se chlubí tím, že takto dokáže rozpoznat sjeté pneumatiky, špatně vyvážená (poškozená) kola, opotřebené brzdy nebo unavené tlumiče.

Nutno podotknout, že pokud tento systém dokáže podobné poruchy objevit včas, můžete si případnou opravou ušetřit další servis podvozkových součástí – všechny výše zmíněné se totiž vzájemně výrazně ovlivňují.

Aplikaci Carfit Puls lze zatím předobjednat. Dokonalejší řešení pak Carfit nabízí pro automobilky, výrobce náhradních dílů, provozovatele flotil nebo pojišťovny. Systémy na stejné bázi umí totiž pomoci i při vývoji a prediktivní informace o stavu auta dokážou ušetřit velké částky za servis, případně odhalit závady, na něž by mechanik nepřišel.

Autoři:



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Test letních gum: české pláště z Číny srovnali se zavedenými značkami

Test letních pneumatik 2018

České pneumatiky s čínským rodným listem Tomket za sebou mají první nezávislý test. Značku, která sází na nízkou cenu,...

Další z rubriky

Nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů: mrznou, leptají auto a opijí vás

Ilustrační foto

Kapalinu do ostřikovačů vybírá většina řidičů podle dvou parametrů: deklarované odolnosti mrazu a ceny. I "modrá voda“...

Dobře vidět něco stojí: lepší světla jsou až třikrát dražší

Detail nové Škody Superb

Mnohem lépe svítí, to je jedna ze zásadních výhod moderních aut. Výrobci dokázali za posledních několik málo let udělat...

Na STK přituhuje. Kdo si není jistý, nechá vyřízení na servisu

Po dovozu do Česka musí auto projít prohlídkou na STK.

Na STK přituhuje, není to jen zpřísňováním jednotlivých předpisů, stále častěji se také stává, že technici, kteří si...

Najdete na iDNES.cz