Podezřelý mamut: Diana zemřela kvůli fušersky opravenému mercedesu

aktualizováno 
Dvacet let po smrti princezny Diany přišli Francouzi s novými důkazy o fatální nehodě v pařížském tunelu. Mercedes S 280, ve kterém Diana se svým milencem ujížděla před paparazzi, byl totiž nejspíš špatně opravený vrak.

Princezna Diana (Leicester, 27. května 1997) | foto: AP

Diana zemřela na zadním sedadle jednoho z nejbezpečnějších aut své doby – vlajkové lodi mercedesu, které se kvůli robustnosti přezdívá „mamut“. Teď se však ukazuje, že ten, ve kterém princezna 30. srpna 1997 havarovala v tunelu na pařížském nábřeží, byl tak trochu invalida.

Francouzský publicista Jean-Michel Caradec’h v nové knize o příčinách smrti populární britské princezny přináší svědectví lidí, kteří tvrdí, že za nehodou mohl stát špatný stav černého merecedesu, v němž Diana se svým partnerem, bodyguardem a řidičem cestovali.

Auto je od šéfa Mercedesu, dušoval se šéf půjčovny

Policisté během vyšetřování přišli se dvěma možnými příčinami nehody. Ve hře byla automobilová honička s paparazzi, kteří mercedes vytlačili na sloup uvnitř tunelu. Druhou variantou pak bylo selhání řidiče. Pitva totiž prokázala, že měl popito a v krvi měl navíc sedativa. O vrak mercedesu se samozřejmě kriminalisté také zajímali, ale velkou úlohu autu nikdo nepřisuzoval. Auto vlastnila společnost Étoile Limousine, která jej pronajímala hotelu, z nějž Diana se snoubencem prchali před bulvárními fotografy.

Mercedes zvaný mamut letos slaví pětadvacáté výročí.
Mercedesu S řady W140 se říká mamut.

Už dva dny po Dianině smrti šel šéf Étoile Limousine Jean-François Musa k výslechu. U něj řekl, že auto koupil jako lehce ojeté přesně před rokem od oficiálního dealera v Paříži. „Bylo to osobní auto ředitele francouzského zastoupení Mercedesu. Nemělo najeto ani 11 tisíc kilometrů,“ uvedl do protokolu. Francouzští kriminalisté, ani jejich kolegové z Británie výpověď dál neprověřovali.

Pravá historie: únos, nehoda přes střechu, auto na odpis

Jenže historie „mamuta“ se základním šestiválcem o objemu 2,8 litru byla ve skutečnosti mnohem pestřejší. Caradec’h se svými kolegy vypátrali původního majitele auta, který jim potvrdil, že když auto viděl naposledy, byl to nepojízdný vrak, který pojišťovna odepsala jako neopravitelný.

V roce 2013 se objevily nové okolnosti ohledně tragické nehody:

Eric Bousquet si koupil mercedes jako nový v září 1994. Úspěšný šéf obchodní agentury měl samozřejmě svého šoféra, auto znal tedy hlavně ze zadní sedačky. O tři měsíce později právě jeho řidiče někdo i s autem unesl. Vůz se pak našel za Paříží ve stavu, který výmluvně popisuje policejní protokol: pomačkaná karoserie, vyražená okna, stopy hlíny na všech místech. Auto šlo zkrátka při divoké nehodě několikrát přes střechu.

Fotogalerie

Eric Bousquet odmítl, že by se auto mělo spravovat. Pojišťovna jej odepsala jako vrak a prodala jej na náhradní díly. Sedm let o mercedesu jeho původní majitel neslyšel. Až v roce 2005 si u něj policisté na žádost britských vyšetřovatelů ověřovali výrobní číslo karoserie.

To auto plave už v šedesátce, stěžovali si řidiči

Kdo auto znovu zprovoznil, jasné není. Nicméně dalším majitelem byl právě šéf Étoile Limousine Musa. Jeho řidiči si však od začátku na mercedes stěžovali. Auto ve vyšších rychlostech plavalo, bylo nepředvídatelné. Dvakrát kvůli tomu skončilo v autorizovaném servisu, který otestoval tlumiče a seřídil geometrii. Do provozu se auto vrátilo až v květnu 1997. O měsíc později, dva měsíce před osudnou nehodou, Musa napsal dealerovi Mercedesu stížnost, že provedené opravy byly k ničemu. Údajně už od šedesáti kilometrů v hodině bylo auto nestabilní.

30. srpna 1997 před půlnocí pak do auta před hotelem Ritz v Palace Vendome v Paříži spěšně nastoupili Diana a její milenec Dodim Al-Fayed. Za volant si sedl opilý řidič a na sedadlo spolujezdce bodyguard. Noční Paříží se auto snažilo ujet devíti bulvárním novinářům, kteří mohutný mercedes pronásledovali mimo jiné ve Fiatu Uno.

Auto, ve kterém zahynuli princezna Diana a Dodi Al-Fayed (31. srpna 1997)

Auto, ve kterém zahynula princezna Diana a Dodi Al-Fayed (31. srpna 1997)

V tunelu Alma na nábřeží Seiny narazil Mercedes nejdříve do pravé zdi tunelu a ta jej odmrštila na třináctý sloup oddělující protisměr. Auto nejelo nijak extrémní rychlostí, podle policistů k nehodě došlo maximálně ve stodesítce. Náraz přesto robustní mercedes zdemoloval. Z posádky přežil jen bodyguard, který si jako jediný zapnul bezpečnostní pás.

Z výpovědi Bousqueta vyplývá, že policisté už od roku 2005 věděli, že auto, v němž Diana zemřela, nemělo na silnici co pohledávat, ale v žádném spisu se informace údajně neobjevila.

Autoři:

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

Nejslavnější české auto. Rychlá tatra vozila celebrity i zlé estébáky

Tatra 87, rok výroby 1940

Nejslavnějším československým osobním automobilem je aerodynamická Tatra 87 určená původně pro vyšší klientelu. Za...

U začátku i konce Zastavy stál Fiat, poslední vyrobili před deseti lety

Zastava 1100

Model s označením 101 přežil ve výrobním programu srbské Zastavy nástup modernějších vozů, ekonomické sankce proti...

Nářadí na šestidenní: souboj dvou a čtyřtaktů

To nejhorší mají za sebou. Češi po pátém dni stále sedmí

Na Mezinárodní motocyklové šestidenní soutěži ISDE se v posledních letech startuje ve stejných hlavních objemových...

Najdete na iDNES.cz