Německo diskutuje o tom, jak hlídat zákazy pro starší diesely

  13:39aktualizováno  13:39
Vzhledem k přibývajícím zákazům jízdy starších dieselových aut v německých městech musí spolková republika najít způsob, jak tyto zákazy účinně vymáhat. Vláda počítá s nasazením systémů na automatické sledování poznávacích značek, sdružení měst to zatím odmítá.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: ČTK

Částečný zákaz pro dieselová auta kvůli příliš vysokému znečištění ovzduší oxidem dusičitým (NO2) platí už v Hamburku a v příštím roce si na něj budou muset zvykat také řidiči v Berlíně, Frankfurtu nad Mohanem, Kolíně nad Rýnem, Bonnu, Stuttgartu a dalších městech.

Kontrola zákazů, na které budou upozorňovat speciální dopravní značky, ale nemusí být jednoduchá. Na první pohled policisté jen velmi těžko rozeznají, jestli daný vůz splňuje emisní normu Euro 6 a zákaz se na něj tedy nevztahuje. Zastavování všech aut v daném úseku a kontrola technického průkazu, v němž je emisní norma uvedena, by zase bylo nepraktické.

Německá vláda by proto ráda nasadila systémy, které budou automaticky snímat poznávací značky všech aut vjíždějících do oblasti zákazu, díky čemuž je bude možné porovnat s německými databázemi. Hříšníky policie odhalí prakticky okamžitě.

Navrhované opatření zatím odmítají zástupci měst. „Dlouhodobé rozestavění sloupů se sledovacími zařízeními a kamerami v prostoru ulic vnímají města kriticky,“ řekl listu Süddeutsche Zeitung šéf jejich sdružení Helmut Dedy. Navíc podle něj policie ve městech stejně zatím nemá takové systémy, které by splňovaly požadavky ochránců osobních údajů.

Kriticky vidí návrh i někteří politici vládních křesťanských demokratů (CDU), podle nichž je problém v tom, že budou automaticky zaznamenávat všechny vozy, včetně těch, jejichž řidiči se žádného přestupku nedopustili. Zelení by zase upřednostnili takzvanou modrou plaketu, pomocí které by se rozlišila auta více zatěžující ovzduší od těch ostatních.

Konečné slovo bude mít parlament, kam nyní vládní návrh směřuje.

Autoři: ,

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

VIDEO: Malíř žaluje Škodovku kvůli designu SUV

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Ve sporu mezi malířem a designérem Vladem Vovkaničem a společností Škoda Auto ohledně autorských práv na design modelů...

Hloupá překážka: chybí jednotný systém dobíjení elektromobilů

Kia Soul EV

Elektromobilita je hlavně z pohledu evropských úředníků prezentována jako jediná správná cesta automobilového průmyslu....

Autofotka týdne: nový Bentley Continental GT Convertible v detailech

Automobilka Bentley představila v Mnichově nový Continental GT Convertible

Britská automobilka Bentley ukázala v mnichovské TonHalle novou generaci modelu Continental GT Convertible. Jako jediná...

Najdete na iDNES.cz