Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich, že všechny nově homologované naftové agregáty vykazují nižší emise NOx, než určuje norma platná pro rok 2020. A díky nižší spotřebě paliva jsou k planetě šetrnější než benzinové motory.

Emisní laboratoř Škody Auto | foto: Lukáš Vaverkapro iDNES.cz

Politici a ekologové bojují proti dieselovým motorům, přibývá měst, které slibují zavedení zákazu vjezdu pro vozy vybavené těmito agregáty. Řada výrobců proto ohlásila postupné ukončení jejich výroby – například Volvo, Suzuki či Fiat. Dieselové motory však udělaly v posledním roce obrovský skok v tom, kolik škodlivých látek produkují. A ukazuje se, že tažení proti nim začíná ztrácet argumenty.

Podle Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) bylo v posledním roce uvedeno na trh 270 různých typů naftových motorů, homologovaných podle normy Euro 6d Temp. Byly podrobeny testům v reálném provozu (podle metodiky RDE – Real Driving Emissions). Všechny bez výjimky vykázaly nižší emise oxidu dusíku (NOX), než jaké předepisuje norma platná od roku 2020. Ve srovnání s motory Euro 5c jsou v průměru čistší o 85 procent, některé dokonce o 95 %. ACEA tedy tvrdí, že diesely můžou prospět životnímu prostředí.

„Výrobci automobilů vynaložili velké investice na rychlé dosažení takto masivního snížení emisí NOX,“ uvedl generální tajemník ACEA Erik Jonnaert. „Je důležité, abychom přestali démonizovat dieselovou technologii jako celek. Místo toho musíme rozlišovat mezi starým dieselem a nejnovější generací vozidel.“ 

Jonnaert tvrdí, že právě moderní dieselové motory mohou díky tomu, že mají nižší spotřebu než benzinové motory a tím i nižší emise CO2, v kombinaci s podporou alternativních pohonů, pomoci městům zlepšit jejich životní prostředí. Je proto mnohem důležitější výměna starých dieselů za nové, než zatracovat tuto technologii jako celek.

Tyto závěry potvrdil i nezávislý test německého autoklubu ADAC. Ten otestoval 243 dieselových modelů, které plní emisní normy Euro 5, Euro 6, Euro 6b i nejnovější Euro 6d. Z 25 testovaných aut splňujících normu Euro 6c a 6d TEMP 52 % mělo hodnoty nižší než 80 mg NOX / km. Devět vozidel mělo menší emise NOX než 80 g / km i v dálničním režimu. Celkově nejlépe na tom byl model BMW X1 sDrive18d s pouhými 8 g / km.

Prodeje dieselových aut v Evropě přitom stále klesají. Ve třetím čtvrtletí roku 2018 bylo téměř 58 % všech nových osobních automobilů nově registrovaných v EU poháněno benzinovým motorem. To je meziroční růst zhruba o sedm procent. Naopak podíl naftových vozů klesl meziročně z 43,1 na 34,7 %. Všechna vozidla s alternativním pohonem dohromady představovala 7,8 %, pouze dvě procenta byla čistě elektrická.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...