Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diesely zabily v roce 2015 na celém světě 38 000 lidí, tvrdí Američané

aktualizováno 
Jen v Evropské unii způsobily v roce 2015 nadměrné emise vznětových aut 11 400 předčasných úmrtí. Tvrdí to američtí výzkumníci pod vedením Susan Anenbergové.

Ilustrační snímek | foto: ADAC

S děsivými čísly přišla americká společnost Environmental Health Analytics (EHA). Dieselová auta, která emisní limity splňují jen na papíře, byla v roce 2015 na jedenácti celosvětově nejdůležitějších trzích zodpovědná za smrt 38 000 lidí, 11 400 z toho připadá na Evropskou unii. Celkový počet lidí již celosvětově dosáhl 107 600.

Vědci odhadují, že vozy se vznětovými motory vyprodukují ročně téměř o 4,6 milionu tun NOX více, než by měly podle platných emisních norem. Podle vědeckého magazínu Natura přitom celosvětové celkové emise oxidů dusíku dosahují na 13,1 milionu tun. NOX přitom patří k hlavním původcům tzv. přízemního ozonu, zdraví nebezpečný tzv. trikyslík z nich při zemi vzniká působením slunečního záření. Kromě toho jsou oxidy dusíku spojeny i s pevnými částicemi.

Tým EHA okolo Susan Anenbergové využil data zjištěná při měření emisí vznětových vozů v běžném provozu a známé modely šíření škodlivých látek, aby se pokusil stanovit následky nadměrné produkce škodlivých látek na jedenácti trzích, kde jsou diesely nejpopulárnější. Jedná se o Austrálii, Brazílii, Čínu, 28 zemí EU, Indii, Japonsko, Kanadu, Mexiko, Rusko, Jižní Koreu a USA. V těchto oblastech se prodá okolo 80 % celosvětové produkce vznětových aut. U nich se během posledních dvou let intenzivněji zjišťuje, že stanovené emise oxidů dusíku plní jen v laboratoři. V realitě jsou čísla výrazně vyšší.

Vědci se při svém výzkumu zaměřili na oxid dusnatý (NO) a oxid dusičitý (NO2) a rozlišovali mezi škodlivinami, které produkuje nákladní doprava a které mají na svědomí osobní auta. Nadprodukce emisí připadá z 90 % na Brazílii, Čínu, EU, Indii a USA. V jednotlivých případech se ale liší původci. „Nákladní vozidla a autobusy způsobují nadměrné emise oxidů dusíku až ze 76 %,“ říká Josh Miller z International Council on Clean Transport (ICCT) z Washingtonu. V případě Evropy je to ale jiné. „V EU mohou za 60 % nadprodukce osobní auta,“ doplňuje další expert z ICCT Ray Minjares. Autoři studie tak spočítali, že z 28 500 předčasných úmrtí spojených s oxidy dusíku připadá na nedodržené limity 11 400 mrtvých.

Benjamin Stephan označil studii jako „opožděnou“. „Dává nám do rukou data, která nám dříve chyběla,“ vysvětluje. Celý výzkum je podle něj dobře provedený, chybí ovšem přesné údaje k jednotlivým automobilovým třídám a značkám. Stephan doufá, že změní pohled na vnímání vznětových aut. „Teď je konečně jasné, jak velké dopady může podvádění s emisemi vznětových motorů mít.“

Nemyslí si to ale všichni. Frankfurter Allgemeine Zeitung přišel se závěry vyšetřovací komise Bundestagu, která měla za úkol zhodnotit dopady tzv. Dieselgate. Píše se v ní, že „neexistuje spojení mezi úmrtím a zvýšenými emisemi NOX.“ Tento závěr ale rozporuje řada odborníků, německý tisk cituje Švýcara Nina Künzliho z tamního institutu TPH. „Kombinovaný vliv NO2 sice není toxikologicky dobře zmapovaný, to ale neznamená, že ho můžeme šmahem označit za bezpečnou látku,“ tvrdí.

Autoři:




Nejčtenější

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Další z rubriky

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.