Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Německý zákaz jízdy by mohl platit i pro nejmodernější diesely Euro 6

  12:56aktualizováno  12:56
Zákaz jízdy naftových aut v některých německých městech by mohl postihnout i vozy, které splňují novou emisní normu Euro 6. Podle magazínu Spiegel s tím počítají vládní úředníci, i když navenek vyjadřuje kabinet přesvědčení, že se zákazu jízdy bude prakticky úplně možné vyhnout.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: ČTK

Cestu k zákazům jízdy především starších dieselů otevřel koncem února Spolkový správní soud v Lipsku, který rozhodl, že německá města mají kvůli ochraně čistoty ovzduší možnost učinit takovéto opatření. Musejí přitom ale přihlédnout k zásadě přiměřenosti. Konkrétní rozsudek se týkal Düsseldorfu a Stuttgartu, se zákazy už ale počítá Hamburk a uvažuje o nich také Mnichov nebo Berlín.

Úplný zákaz dieselů v německých městech? Připravte se na něj, vzkázal soud

Ilustrační snímek

Většina městských zákazů, které nebudou plošné, by neměla postihnout auta splňující aktuální emisní normu Euro 6, která je v platnosti od září 2014. Odborníci i vládní úředníci ale očekávají, že i na tyto vozy může dojít v případě, že se na soud obrátí majitelé aut splňujících starší normu Euro 5 nebo Euro 4. Novější auta totiž v provozu často produkují více emisí oxidu dusičitého (NO2) než tyto starší vozy.

„Majitel dieselu normy Euro 5, kterého postihne zákaz jízdy, by se pak s odkazem na stejně tak špatný vůz normy Euro 6 mohl soudit, aby mu bylo umožněno dál jezdit do uzavřených oblastí,“ říká hlavní právník největšího evropského automotoklubu ADAC Markus Schäpe. Taková žaloba by podle některých vládních úředníků měla solidní šanci na úspěch.

Jistotu, že se vyhnou zákazům jízdy, tak podle Spiegelu mají v podstatě jen majitelé dieselových aut nejnovější varianty normy Euro 6b, kterých je ale v porovnání s ostatními velmi málo. Od září vstoupí v platnost nová verze této ekonormy označovaná jako Euro 6c a k ní příslušící předpis na měření spotřeby a emisí WLTP (čtěte více).

V Německu je celkem asi 15 milionů osobních aut s naftovým motorem. Zhruba 2,7 milionu z nich splňuje normu Euro 6.

Autoři: ,


Nejčtenější



Další z rubriky

České pivo odvezete na dovolenou v autoledničce, ale zázraky nečekejte

Kromě posilování prodejů v maloobchodu zrychlily v létě prodeje plechovkových...

Přivézt si na dovolenou svoje oblíbené jídlo a pití a zpátky do Česka dobroty, které u nás nepořídíte, je lákavé. Hitem...

V Itálii neprovozujte sex v autě, vyšlo by vás to draho, upozornil dopravní expert v Rozstřelu

Hostem Rozstřelu byl expert z BESIP Petr Vomáčka (19. června 2018)

Pokuty ze zahraničí už chodí do Česka zcela běžně. V Rakousku měří rychlost na každém rohu a nově tam můžete dostat...

Američané hledají, kde a jak těžit lithium, aby nebyli závislí na Číně

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta

Těžařské společnosti se snaží prudce zvyšovat těžbu lithia ve Spojených státech. V zemi, která je třetím největším...

Najdete na iDNES.cz