Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diesel je pro světoběžníky

aktualizováno 
-
Komu se vyplatí nový diesel? Jen řidičům, kteří hodně cestují! - shodují se odborníci. A pokud se v něčem liší, tak v názoru na počet kilometrů, které je nutné ročně absolvovat, aby byl naftový vůz ekonomicky výhodný: jedni tvrdí, že je to nejméně 20 tisíc kilometrů, jiní hranici efektivity posouvají až k ročním 40 tisícům kilometrů. Rozhodně však - čím je diesel větší a dražší, tím víc s ním jeho majitel musí jezdit, aby ve srovnání s kolegou, který vsadil na benzin, neprodělal. Pro naftové motory hovoří jejich nižší spotřeba a také pěti- až šestikorunová úspora na každém litru nafty (u bionafty, pokud je pro konkrétní vůz povolena, ještě větší) proti benzinu. Diesel rovněž jezdí bez významnějších výkyvů ve spotřebě i při maximálním výkonu. V úvahu je třeba brát také charakter jízdy, který je některým řidičům příjemný. A v neposlední řadě - moderní vznětový motor je emisně příznivější. Proti dieselům naopak hovoří jejich vyšší cena při koupi a větší náročnost v servisu, údržbě a opravách. Dražší zpravidla je povinné i havarijní pojištění. Za nevýhodu odpůrci naftových motorů považují rovněž větší starosti v zimě. Zatímco benzin nečiní problémy a k nastartování v mrazech stačí prakticky jen vůz v průměrném stavu a solidní akumulátor, žádá diesel výborný stav motoru i akumulátoru a k tomu ještě zimní palivo. Při používání nekvalitní nafty hrozí nákladné opravy palivového čerpadla a dalších dílů, při vyšší hmotnosti vozu se u dieselu obvykle dříve opotřebují brzdové destičky, přední tlumiče a přední pneumatiky. Příznivější než u nového auta je situace u jetého dieselu. Rozdíl v pořizovací ceně srovnatelných vozů už nebývá tak zásadní - naftová verze stojí jen o zhruba deset tisíc až dvacet tisíc korun víc. A často lze za stejné peníze koupit naftový vůz jen o málo starší než benzinové provedení. Nepřijdouli v takovém případě nepředvídatelné závady a jejich nákladné opravy, tak začne majitel dieselu vydělávat prakticky okamžitě. V případě nových automobilů Škoda Octavia začne být diesel ekonomicky výhodnější než nejobvyklejší benzinový model 1.6 až po zhruba 50 tisících kilometrech, a to ještě jen v případě nejlevnějšího, nejméně výkonného provedení 1.9 SDI a za předpokladu, že oba majitelé jezdí v průměru 30 tisíc kilometrů ročně. Při menším cestování se kyvadlo ekonomické výhodnosti vychyluje ještě víc ve prospěch benzinového auta. Nejvýkonnější a současně nejdražší provedení 1.9 TDI o výkonu 81 kilowattů se začíná nejvýkonnějším a nejnákladnějším benzinovým verzím ekonomicky rovnat až kolem 100 tisíc kilometrů a nejlevnějším verzím se nepřibližuje vůbec. Ztrátu může zmenšit jen fakt, že vyhlášený 1.9 TDI silnějšího provedení se jako ojetina prodá o dost dráž než starší levná benzinová octavie.

Srovnání nákladů na provoz nových vozů Škoda Octavia s naftovými a benzinovými motory

Škoda Octavia
1.6 (55 kW) 1.6 (74 kW) 2.0 (85 kW) 1.8 T (85 kW) 1.9 SDI (50 kW) 1.9 TDI 1.9 TDI
(66 kW) (81 kW)
zákl. cena (Kč)
354 900 409 900 504 900 544 900 384 900 444 900 559 900
zák. poj. (Kč)
3308 3308 5075 3308 5075 5075 5075
hav. poj. (4 % - Kč)
14 196 16 396 20 196 21 796 15 396 17 796 22 396
palivo
Natural 95 Natural 95 Natural 95 Natural 95 nafta nafta nafta
spotřeba (l/100 km)
7,6 7,8 8,0 7,9 5,2 5,1 5,0
litr paliva (Kč)
27,60 27,60 27,60 27,60 22,20 22,20 22,20

Škoda Octavia 1.6 1.6 2.0 1.8 T 1.9 SDI 1.9 TDI 1.9 TDI
(55 kW) (74 kW) (85 kW) (85 kW) (50 kW) (66 kW) (81 kW)

Náklady na 15 000 km (poh. hmoty, olej, olejové filtry, práce)
celkem (Kč) 33 407 34 235 35 200 34 786 19 359 19 026 18 693

Náklady na 30 000 km (poh. hmoty, olej, olejové filtry, práce, hav. a zák. pojištění)
celkem (Kč) 83 918 84 774 95 271 94 276 58 789 60 523 64 457

Náklady na 60 000 km (poh. hmoty, olej, olejové, vzduchové a palivové filtry, zap. svíčky, práce, pojištění)

celkem (Kč) 170 020 177 900 193 012 191 022 121 688 125 156 132 924
celkem +
pořiz. cena (Kč) 524 920 587 800 687 912 735 922 506 588 570 056 692 824

Náklady na 90 000 km (poh. hmoty, olej, olejové, vzduchové a palivové filtry, zap. svíčky, výměna rozv. řem., práce, pojištění 3 roky)
celkem (Kč) 253 738 265 474 288 084 285 099 183 357 188 559 200 361
celkem + pořiz.
cena (Kč) 608 638 675 374 792 984 829 999 568 257 633 459 760 261

Náklady na 105 000 km (poh. hmoty, olej, olejové, vzduchové a palivové filtry, zap. svíčky, výměna rozv. řem., práce, pojištění 3 roky)
celkem (Kč) 286 705 229 369 322 844 319 445 202 356 207 225 218 694

Náklady na 120 000 km

pohonné
hmoty (Kč) 251 712 258 336 264 960 26148 38 528 35 864 133 200
olej (Kč) 8784 8784 9176 9176 8784 8784 8784
olej. filtry (Kč) 1640 1640 2344 2344 2440 2440 2440
vzduch.
filtry (Kč) 936 936 1174 1174 1174 1174 1174
paliv. filtry (Kč) - - - - 2406 2406 2406
zapal.
svíčky (Kč) 1512 1848 1848 1848 - - -
výměna rozv.
řem. (Kč) - - - - 3000 3000 3000
servis-práce
(Kč) 3700 3700 3700 3700 6120 6120 6120
pojištění
4 roky (Kč) 70 016 78 816 101 084 100 416 81 884 91 484 109 884
celkem (Kč) 338 300 354 060 384 286 380 306 244 336 251 272 267 008
celkem + pořiz.
cena (Kč) 693 200 763 960 889 186 925 206 629 236 696 142 826 908

Poznámky: propočty vycházejí z cen platných začátkem měsíce a z předpokladů, že vůz absolvuje 30 000 kilometrů ročně, náklady na pohonné hmoty vycházejí z průměrné spotřeby udané výrobcem vozů
PRAMEN: MF DNES

Autor:






Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.