Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diesel? Na delší vzdálenost

  9:40aktualizováno  9:40
Auto na naftu se stále vyplatí, ale kvůli rekordním cenám paliva je třeba ujet za rok více kilometrů.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Iveta LhotskáMF DNES

Nafta se v Česku tankuje nejdráž v historii. Podle údajů společnosti CCS stál litr 30,87 Kč, což je o pět haléřů více než v rekordním září 2005. - VÍCE

K 31 korunám se blíží i natural, ten by však už na rozdíl od nafty neměl zdražovat.

"I přesto, že litvínovská rafinerie začíná jet naplno, budou cenu nafty silně ovlivňovat vysoké ceny na rotterdamské burze,“ předpokládá analytik společnosti Colosseum Štěpán Pírko.

Ceny kontraktů z Rotterdamu se totiž na cenách u českých pump odrážejí s minimálně týdenním zpožděním. A právě v minulém týdnu se s naftou obchodovalo za rekordních 930 dolarů za tunu.

Kolik bude stát nafta v příštích týdnech a měsících, je však těžké odhadnout. "Bude záležet především na tom, jak studená bude zima,“ připomněl Pírko.

Když bude zima mírná – podobně jako ta loňská – nafta by už příliš zdražovat neměla. Přijdou-li však dlouhodobé kruté mrazy, její cena může vyletět nahoru. Zvláště v Severní Americe totiž v zimě roste spotřeba topných olejů, které se vyrábí na podobné bázi jako nafta.

Rostoucí poptávka pak žene nahoru ceny obou surovin.
K vyrovnávání cen benzinu a nafty došlo také minulou i předminulou zimu.

Někteří řidiči proto začínají přemýšlet, zda se jim nákup auta s dražším dieselovým motorem ještě vyplatí – a to i navzdory nižší spotřebě.

"U našich nejprodávanějších modelů zájem o diesely v zimě skutečně upadá, a to právě z důvodu vysokých zimních cen nafty,“ uvedl Petr Suchánek, prodejní manažer největšího českého autobazaru AAA Auto.

Celkově však prodej dieselů podle něj roste, na naftu jezdí každé třetí auto, které v tomto bazaru prodají.
Vyšší cenu nafty u vozů s dieselovým motorem totiž stále vynahrazuje i o třetinu nižší spotřeba.

Na druhou stranu zaplatí řidiči auta na naftu kvůli vyššímu objemu motoru dražší povinné ručení.

"Kdo jezdí hodně málo, tak se mu diesel nevyplatí. Naftová auta mívají také vyšší náklady na údržbu, i když u nejnovějších vozů jsou tyto rozdíly už minimální,“ připomněl Martin Vaculík, šéfredaktor časopisu AutoDiesel.

Naopak s vyšším počtem kilometrů získává dieselový motor peněženky na svoji stranu.

Kdo najezdí ročně 15 tisíc kilometrů, ušetří mu dieselová fabie (1,9 TDI, 77kW) oproti benzinové (1,6 16V, 77kW) i při započtení dražší pojistky pět tisíc korun.

Při 30 tisících najetých kilometrů však činí rozdíl už 15 tisíc. Rozdíl v pořizovacích cenách aut je necelých 70 tisíc.

"Dieselové motory navíc udělaly v posledních letech i kvůli přísným emisním limitům větší pokroky než benzinové,“ tvrdí Vaculík.

Autoři: ,




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.