Nabídka motorů řídne. Emisní limity zařízly diesely, elektroauta zdražila

  8:14aktualizováno  8:14
Nabídka aut s dieselovými motory na českém trhu klesla ve třetím čtvrtletí proti začátku roku o 39 procent. Počet nabízených vozů s benzinovým motorem se snížil o 33 procent. Důvodem jsou stále přísnější emisní normy, které prodražují vývoj, i slabší prodejní výsledky dieselů. Vyplývá to z průzkumu poradenské firmy EY.

Faceliftované provedení Škody Fabia prodávané od letošního léta už nemá v nabídce dieselové motory. | foto: Škoda Auto

„U naftových motorů jde především o kategorii malých vozidel,“ uvedl partner EY Petr Knap. „Je to dáno nárůstem nákladů na vývoj a výrobu vznětových agregátů, zejména v návaznosti na nové emisní normy. Dále ne zcela přesvědčivými prodejními výsledky dieselů pod kapotou malých vozidel, všeobecným brojením proti vozům spalující toto palivo a v neposlední řadě i renesancí zážehových agregátů,“ dodal.

Část automobilek podle Knapa uvedla nové rodiny motorů, které zpravidla bývají dražší. U zážehových agregátů lze počítat s opětovným zvýšením nabídky po rozšíření homologace. „Mezi březnem a červencem poklesla nabídka těchto variant o deset procent. Toto číslo se však po nástupu nové emisní normy WLTP v září více než ztrojnásobilo. Omezení nabídky může mít dočasný charakter, kdy automobilky dokončují homologace pro jednotlivé modely, popřípadě uvádí nové generace vozidel,“ doplnil Knap.

Nejlevnější varianty nabízených osobních aut zdražily proti počátku roku o 2,3 procenta, což se rovná zdražení o průměrných 9 700 korun. U nejvyšších výbavových stupňů modelů automobilů šlo o opačný trend. Od ledna tak nejdražší varianty jednotlivých modelů zlevnily v průměru o 17 900 Kč. Cena klesla u 40 procent vrcholných nabídek modelů.

Na trhu elektromobilů vzrostly ceny téměř u všech modelů v průměru o 3,4 procenta, což odpovídá průměrnému zdražení o 35 500 Kč, minimálně cena stoupla o 10 400 Kč. Například Nissan Leaf po ukončení prodeje nejnižšího stupně zdražil o 76 000 Kč.

Za tři čtvrtletí letošního roku bylo v Česku prodáno 207 784 nových osobních aut, což je meziročně o 1,1 procenta více. Po přechodu na novou emisní normu, která platí od září, se však registrace nových aut výrazně snížily, konkrétně o 28,1 procenta oproti září 2017, uvedl Svaz dovozců automobilů začátkem října.

Nová metodika měření emisí a spotřeby automobilů WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure) se týká všech nově registrovaných vozidel od 1. září 2018. Nové vozy musí emise i spotřebu splňovat nejen v laboratorních podmínkách, ale i v běžném provozu.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Další z rubriky

Nejhorší silnice je na Blanensku. Nákladní auta tam ničí asfalt i domy

Výmoly: Nejhorší díra republiky 2018

V hlasování řidičů o největší výtluky na silnicích v celém Česku je nejhorší komunikace v obci Lhota Rapotina na...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Čeští borci se chystají na Dakar. Macháček nechce do písku a zůstává doma

Macíkův závodní kamion Franta

Už 6. ledna odstartuje v Peru 41. ročník legendárního dálkového závodu Dakar. Čeští závodníci představují nové stroje a...

Najdete na iDNES.cz