Amerika, kde vznikla Dieselgate, přišla na chuť naftě. Nízká spotřeba láká

Dieselgate, aféra, která otřásla světem aut a urychlila jeho směřování k elektromobilitě, odstartovala v Americe. Mnoho lidí předpovídalo, že si v USA už naftové osobáky neškrtnou. Jenže je to naopak.
Chevrolet Colorado může mít pod kapotou čtyřválcový turbodiesel 2,8 litru.

Chevrolet Colorado může mít pod kapotou čtyřválcový turbodiesel 2,8 litru. | foto: Chevrolet

V Evropě čelí dieselová auta momentálně obrovskému tlaku a jejich podíl na prodejích neustále klesá, přitom v mnoha zemích měla naftová auta v prodejích mezi osobními vozy donedávna dokonce převahu. Dieselgate, s jejímiž následky bojuje automobilový průmysl dodnes, vše převrátila.

Dieselgate

Emisní skandál

Emisní skandál automobilky Volkswagen, nazývaný také Dieselgate, vypukl v září 2015 poté, co americká Agentura pro životní prostředí (EPA) zveřejnila informaci o tom, že německá automobilka Volkswagen vybavila své automobily s dieselovými motory TDI softwarem, který rozpoznával, že motor pracuje v režimu odpovídajícím požadavkům laboratorních testů výfukových plynů a změnou nastavení motoru dočasně snižoval množství vznikajících oxidů dusíku (NOx), aby její vozy splnily zákonný limit.

Zdroj: wikipedia

V jiných částech světa je ale situace odlišná. Nejlepším příkladem jsou Spojené státy americké, kde poptávka po dieselových motorech především u „masových“ modelů stále narůstá.

A sledovat lze i další trend, který se v některých amerických státech objevil už v sedmdesátých a osmdesátých letech: Američané nacházejí opět zalíbení v dieselových vozech!

Výrazně vysoký podíl elektrifikovaných dopravních prostředků je pouze ve státech jako Kalifornie, New York nebo Florida. Převážná část nových registrací se ovšem týká vozů s konvenčním benzinovým motorem.

Diesel před hybridy a elektromobily

Nejvýraznější je rostoucí obliba dieselových motorů u lehkých užitkových vozů, kde činil prodej dieselových aut 500 000 (tři procenta celkového prodeje vozidel). Je třeba uvést, že podíl je výrazně vyšší než u hybridů, u nichž činí zhruba dvě procenta; na stejné úrovni je i prodej takzvaných NEV (New Emission Vehicles), kam se řadí plug-in-hybridy a elektromobily.

U osobních vozů jsou počty prodaných dieselových vozů nadále nízké, v minulém roce se ale odrazily ode dna, jehož dosáhly v letech 2016 a 2017, a vzrostly o 9 procent. Nejoblíbenější jsou vznětové motory ovšem u středních a velkých pick-upů: „Stále více zákazníků se při koupi pick-upu rozhoduje pro větší vozy, a tady diesel skutečně exceluje,“ vysvětluje Alan Baun, analytik automobilového průmyslu z Michiganu. „Rok 2019 bude pro diesel v USA mimořádně důležitý. Vycházíme z toho, že obchodníci začnou nabízet další dieselové vozy.“

Stále úspěšnější

Američané některými novými technickými vymoženostmi po desetiletí opovrhovali. VW například totálně selhal se svou ofenzivou vznětových motorů na počátku milénia, a nyní se zdá, že jim Američané přicházejí na chuť, především u nákladních aut a velkých užitkových pick-upů. Dodge Ram s tím přišel už před lety, „masové“ modely jako Ford F-150 nebo Chevrolet Silverado následovaly. Nejprodávanější modely na americkém trhu se nyní nabízejí nejen s šesti či osmiválcovými benzinovými motory, ale i v dieselové variantě s vysokým točivým momentem a to se stále vzrůstajícím úspěchem.

Přestože odbyt amerických osobních vozů v uplynulém roce vzrostl pouze o 0,5 procenta, prodalo se celkem o padesát tisíc dieselových vozů více – především pick-upů a velkých SUV, což v rozhovoru pro švýcarský deník Blick potvrdil i Allen Schaeffer, jednatel společnosti Diesel Technology Forum. „Nejnovější zprávy ze společností General Motors, Ram a Ford signalizují, že tento trend bude pokračovat i v následujících letech.“

Malá spotřeba, vysoký točivý moment

V současnosti je v USA v nabídce čtyřicet dieselových modelů od deseti výrobců. Nabídka sahá od lehkých a těžkých pick-upů ke crossoverům a limuzínám. Výkonná technika vznětových motorů, které Evropané kdysi tolik milovali, se tak objevuje nejen u nových pick-upů, jako je Jeep Gladiator, Dodge Ram 2500/3500 nebo Chevrolet Silverado, ale i u nové Mazdy 3 Skyactiv D, která následuje po již dříve uvedené Mazdě CX-5 Diesel. Nově se na trhu objevují i modely jako Chevrolet Colorado, GMC Terrain nebo Nissan Titan XD 5,0, které sází především na nízkou spotřebu a maximální točivý moment.

To se u zákazníků setkává s pozitivní odezvou především nyní, kdy ceny pohonných hmot ve Spojených státech nadále rostou. Průměrný uživatel pick-upu ušetří podle analýz dieselového fóra Diesel Technology Forum ročně zhruba 200 galonů pohonných hmot (asi 760 litrů), zatímco se dojezd zvýší o 200 kilometrů na nádrž. „Není žádným překvapením, že se kupující, kteří potřebují větší auto, rozhodují pro diesel,“ míní Alan Schaeffer.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...